Kapitoly článku:
Naložený jede lépe
S určením přepravovat náklad souvisejí i jízdní vlastnosti. Prázdný Boxer poskakuje a zejména zadní náprava se chová rozverně. Stačí ale naložit a z divoké kozičky se stane rozšafný a klidný přepravce velkých nákladů.
Boxer má pohon předních kol a ta se třeba na mokrém dláždění při rozjetí mohou krátce protočit. Neznamená to, že by šel vůz do smyku, ale točivý moment je určen přeci jen podmínkám se zátěží. Jakmile něco dozadu naložíme, jízdní vlastnosti se citelně zlepší. Doporučujeme proto při převozu třeba jen malé zátěže ji umístit co nejdál dozadu. Je to nejen pohodlnější pro nakládání a vykládání, ale i příznivější pro rozložení hmotnosti. Zadní náprava je silněji přitlačována k vozovce a vedení stopy se uklidní.
Škoda, že "šoupačky" široké 1265 mm a vysoké 1769 mm nemohou být
i na druhé straně. --- Zadní prostor je určen opravdu jen pro přepravu nákladu.
Velmi dobře je dimenzovaný posilovač řízení, takže míra zátěže nemá na sílu nutnou k otáčení volantu prakticky vliv.
Určitou potíž vždycky činí u takového vozu couvání, respektive výhled při něm. Zde byl Boxer doplněn parkovacím asistentem, který kromě až nepříjemně znějícího pištivého signálu po zařazení zpátečky také monitoruje vzdálenost zbývající za vozidlem k překážce. Progresivně zrychlující frekvence signálu informuje zcela bezpečně. Možné je couvat i s výhledem vnitřním zrcátkem, ale úhel je silně omezený a když ještě brání výhledu náklad, musíme se spolehnout jen na boční zrcátka. Jsou naštěstí dostatečně velká a ještě k tomu dělená, takže ve spodní části poskytují velmi široký úhel pohledu.
Peugeot Boxer je typickým dělníkem, který svému majiteli nadělá spoustu práce. Pomůže mu i spotřebou paliva. Při testu jsme naměřili průměr 10,3 l/100 km, ale jezdili jsme rychle mimo město a většinou bez zátěže. Údaj proto nemůže sloužit jako typický. Kvalifikovaným odhadem na základě zkušenosti se domníváme, že při běžném provozu se zátěží se spotřeba nafty zvedne asi na 12 l/100 km. To ale záleží na skladbě jízdních tras a způsobu jízdy.
Označení MH znamená vysokou nástavbu,
C je o 355 mm nižší a L o 500 mm vyšší.
Přes několik prvků výbavy na přání zůstává Boxer užitkovým vozem, který v takovéto podobě nechrání cestující airbagy, ale mohou si je přikoupit. Seznam doplňkové výbavy je poměrně dlouhý a nescházejí mu ani takové věci jako ABS nebo protiprokluzový systém ASR. Výhodné může být i přídavné programovatelné topení předního prostoru a řada dalších drobností.
Technické údaje
Vlastnost |
Peugeot Boxer 330 MH |
Mercedes-Benz Sprinter |
Kia Pregio |
Motor |
Počet válců/ventilů |
4/16 |
4/16 |
4/16 |
Objem cm3 |
2178 |
2148 |
2476 |
Výkon kW/k |
74/100 |
80/109 |
69/91 |
Točivý moment Nm |
240 |
270 |
220 |
Rozměry a hmotnosti |
Délka mm |
5099 |
5110 |
4820 |
Šířka mm |
2024 |
2020 |
1810 |
Výška mm |
2505 |
2510 |
1970 |
Zavazadlový prostor m3 |
10 |
10,4 |
5,8 |
Pohotovostní hmotnost kg |
1950 |
1955 |
1747 |
Ceny |
Základní (Kč) |
642 000 |
682 000 |
359 000 |
Testovaného vozu (Kč) |
669 800* |
- |
- |
* Příplatková výbava: rádio s CD přehrávačem, prosklená přepážka, parkovací asistent, prosklené zadní dveře