Test Peugeot 407 Coupe 3,0 HDI: stále na trůnu

Klasické kupé Peugeot dostalo loni po pěti letech pár inovací a nový třílitrový turbodiesel. Jak si nyní vede ve srovnání s konkurencí?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Elegantní dravý design, Luxusní interiér se spoustou „knoflíků”
  2. Vrcholně kulturní motor se zajímavým automatem, Velmi pohodlná, ale jistá jízda
  3. Závěr aneb Stále lepší Peugeot než byste čekali, Cena, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie

Země Galského kohouta nikdy nebyla vyhlášeným rodištěm klasických velkých sporťáků bájné kategorie Gran Turismo. Když už se však nějaké to gétéčko urodilo, šlo zpravidla o výjimečnou událost, ať už to byl nenapodobitelný Facel Vega nebo extravagantní kříženec Maserati a Citroenu - Citroen SM.

Po delším půstu vyplněném érou malých dravých hatchbacků, spatřil v roce 1997 světlo světa zase jednou vůz, který lidem připomněl, že auto nemusí vždy být jen pouhým dopravním prostředkem. Jistě už víte, že mluvím o krásném velkém kupé odvozeném od Peugeotu 406. Zatímco technické skupiny logicky pocházely z běžné čtyřistašestky, prudce elegantní tvary karoserie dodalo studio Pininfarina, toho času dvorní oděvní závod firmy Peugeot. Ostatně bylo na co navazovat - Pininfarina stál i za majestátním designem typu 404 Coupé z šedeátých let. Na poměry své kategorie se sportovní čtyřistašetsce dostalo velmi vřelého přijetí u zákazníků a tak při uvádění nové řady 407 nepřekvapilo, že záhy po standardních karosářských provedení došlo v roce 2005 i na kupé.

To sice prošlo podrobným redakčním testem už krátce po jeho uvedení, dnes je tu ovšem se z gruntu novým třílitrovým „hádéíčkem“ a několika drobnými vylepšeními interiérové elektroniky. Je zde i nepřehlédnutelný fakt, že v loňském roce na domácí galské kohoutí smetiště přibyl Peugeotu po čertech horký konkurent v podobě Laguny Coupe. Obhájí sportovní čtyřistasedmička své dosavadní výsostné postavení?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Elegantní agresor

Ty tam jsou jemňounké,  mimořádně elegantní a harmonické tvary 406 coupé. Nejen velký dvoudvéřák 407, ale i všechny ostatní Pežotky dnes vypadají docela jinak. Pininfarinovo dědictví subtilních, vyloženě líbivých karoserií postupem času nahradil pro Francouze ne zrovna typický brutalismus reprezentovaný u Peugeotu velikou lví tlamou a celkovou bachratostí karoserií, často poněkud neforemných tvarů. Styl snad trochu kontroverzní, nikoliv však nudný, natož nefunkční.

Je nasnadě, že právě typ 407 C je bez jakékoliv ironie jeho výkladní skříní a svým přísnějším vzezřením by pro křehkou a bezstarostnou 406 paradoxně mohl být dospělejším bratrem. Oproti výchozímu sedanu 407 resp. kombi SW, bylo u kupé z optického hlediska dosaženo větší vyváženosti proporcí, na čemž má na první pohled zásadní podíl symetrická délka předního i zadního převisu. Kupé je tak se svými 4,8 m paradoxně vůbec nejdelší čtyřistasedmou.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Znatelný úbytek směrem do sportovna naopak zaznamenala výška karoserie (1399  mm). V takovém kontextu působí masivní předek s charakteristicky do stran vytaženými hlavními světly a rozměrným žebrováním na bocích nárazníku dojmem obrovského žraloka s vyceněnými zuby - neboli výrazným mřížovím před chladičem. Na dlouhatánskou kapotu navazují mocné sloupky a trochu utopené přední sklo s velkým záklonem neznatelně přecházející do ideálního oblouku střechy.

Silácká a přeci tolik elegantní záď se svými fešnými koncovými lampami, decentním křidélkem nebo filigránskými koncovkami výfuků se mi z celého auta líbila vůbec nejvíce, protože tohle prostě narozdíl od předku jinde neuvidíte. Proklatě dlouhá silueta francouzského gran turisma je opravdu impozantní a nejvíc vynikne, když se pozorovatel trochu přikrčí, případně naopak z hodně vyvýšeného stanoviště. Zkrátka, ať už si o designu Peugeotu říká kdo chce, co chce, tohle auto má skutečně pořádně šmrncovní styl.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Kožený luxus kontra knoflíková válka

Kůže, kůže, trochu kůže, potom kůže a abych nezapomněl ještě taky nějaká kůže. Přesně tento ušlechtilý materiál černého odstínu je na palubě kupé doslova všudypřítomný, přičemž obzvlášť luxusním dojmem působilo kožené čalounění vršku dlouhé přístrojové desky. Vcelku důvěryhodně působily i sporadické hliníkové dekory.

Sportovní čtyřistasedmička je správně nízká, takže při nástupu je zapotřebí mírného přikrčení, otevřít dlouhatánské dveře při stání v bočním náklonu byl úkol pro fyzicky zdatnější jedince a to se ještě okna stylově obešla bez rámů. S přístupem k zadním sedadlům je to samozřejmě ještě o něco složitější, alespoň, že si přední sedadla po odklopení dobře pamatují svojí původní polohu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Bohatě polstrované přední sedačky královských rozměrů nesnesou za své tvary ani smítko kritiky, dvoumístná paměť jejich elektrického nastavování si navíc rychle vybaví i oblíbenou polohu volantu taktéž stavitelného servomotorkem.To platí i o větších zpětných zrcátkách inovovaných v loňském roce.

Dobře padnoucí trojramenný volant je sám o sobě docela prostý a jeho stylovou čistotu neruší žádná ovládací tlačítka. Ta se usídlila na dvou páčkách pod volantem, které po jedné na každé straně doplňují klasické ovladače stěračů a světel. Zvláště páčka ovládající rádio a některé funkce palubního počítače však vyžaduje velkou rutinu, co já se navztekal, když jsem ve snaze pustit si ještě jednou oblíbený song z CD přepnul do módu dlouhých vln radiopřijímače. Na druhou stranu zvuk soundsystému je opravdu špičkový a dokáže zprostředkovat i velmi sugestivní zážitek z poslechu syrové „hudby“ industriálního zaměření.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Na páčce je funkcí zkrátka trochu moc, to „nejlepší“ ale najdete o kus vedle. Ne, že bych z toho chtěl dělat nějakou vědu, ale takovou úrodu tlačítek, koleček a jiných hejblátek, jakou obsahuje středový panel čtyřistasedmičky byste pohledali tak možná za řídícím pultem některého nahrávacího studia nebo v kokpitu TU-134. Jako člověk bytostně lenivý jsem se jednoduše naučil pár základních funkcí soustředěných do centrálního joysticku a okolitých šipek a na průzkum zbytku nabídky jsem rezignoval.

Nad knoflíkovou záplavou trůnil velký informační displej s poměrně přehlednou grafikou zobrazující všemožné jízdní údaje včetně systému navigace, která je podobně jako některá nastavení auta, ovladatelná pouze ze středového panelu. Velice hodnotným dojmem působila přístrojová kaplička ozvláštěná o vítaný teploměr oleje (v zimě se zahřívá jen velmi zvolna), tachometr cejchovaný střízlivě do 260 km/h by mohl být snáze čitelný.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nebýt padajícího oblouku střechy sedělo by se docela pohodlně i v zadních křeslech, ačkoliv po zapadnutí do nich seznáte, že tato místa rozhodně nejsou určena klaustrofobikům. Prostor před nohama je pochopitelně limitovaný momentální zvůlí pasažérů cestujících na předních sedadlech.

Parametry zavazadelníku nemá význam šířeji rozebírat, protože to u tohohle auta opravdu není podstatné. Přístup do něj je docela obtížný, potěší naopak vtipný detail spočívající v umístění otevíracího knoflíku vně čísla 0 uprostřed označení modelové řady na víku kufru. V praxi se velmi šiknul taky tradiční „pežoťácký“ průvlak na lyže nebo jiné dlouhé předměty.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Elegantní dravý design, Luxusní interiér se spoustou „knoflíků”
  2. Vrcholně kulturní motor se zajímavým automatem, Velmi pohodlná, ale jistá jízda
  3. Závěr aneb Stále lepší Peugeot než byste čekali, Cena, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie
Peugeot 307 2
Rok výroby: 2004
Stav: 125 235 km
Cena: 40 000 Kč
Peugeot 207 1.36
Rok výroby: 2008
Stav: 124 552 km
Cena: 75 000 Kč
Peugeot 5008 1.56
Rok výroby: 2013
Stav: 138 942 km
Cena: 170 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků