Kapitoly článku:
Na silnici
Pověstně měkké odladění závěsů kol tento vůz předurčuje spíše k delším cestám po kvalitních cestách. Přesto je Peugeot 406 dobře ovladatelným vozem s předvídatelnými jízdními vlastnostmi, řízení s klasickým hydraulckým posilovačem je přesné, a přitom lehké. Podvozek je zaměřen na komfortní jízdu a účinně filtruje i větší nerovnosti vozovky, směrová stabilita je i vlivem poměrně dlouhého rozvoru náprav slušná, na roletách v ostřeji ježděných zatáčkách však má zadní náprava tendenci odskakovat, což si vyžaduje drobné korekce volantem.
Brzdy při větším zatížení poměrně brzy vadly, ale řazení převodovky i přes použití dlouhé řadicí páky bylo překvapivě přesné. Její odstupňování je však dosti dlouhé, v městském provozu budete jezdit do třetího stupně, čtverku se vyplatí řadit nejdříve při 60 km/h. Na druhou stranu, při 130 km/h motor na pětku točí jen 2 650 ot./min., což se příznivě projevuje na komfortu jízdy i spotřebě paliva.
Motor naskakoval bez váhání a během dne prakticky nevyžadoval žhavení, řidič ocení jeho velmi měkký a tichý chod, zcela nesrovnatelný s jednotkami TDI. Taktéž jeho zátah od hranice 1 600 ot./min. je působivý, pravdou je, že pouze dvouventilová koncepce rozvodů vede k úbytku chuti do života nad 3 600 ot./min.
Aerodynamický hluk byl relativně nízký (s výjimkou vnějších zpětných zrcátek), k tomu přispívají i hladké linie karoserie a její zasklení vyvedené blízko vnějšímu obrysu karoserie. Zkoušený vůz uši posádky šetřil i v otázce pazvuků z útrob palubní desky či dalších obkladů, dokonce ani z oblasti rozložitého zavazadelníku žádné praskání neznělo (katedrálový efekt jsme nezaznamenali).
A vystupujeme
Jistě, toto auto žádným mladíkem není, taktéž údaj o ujetých kilometrech může budit nedůvěru. Nicméně celkově zachovalý stav bez známek vážnější havárie z něj v kombinaci s přijatelnou cenou dělá docela perspektivní ojetinu pro každého, kdo ocení komfortní a hospodárné cestování a variabilní zavazadelník.
Za volantem tohoto vozu jsme během týdne absolvovali téměř 1 000 km, na nefunkční ruční brzdu jsme si zvykli, ale jinak jsme žádný náznak nějaké závady neobjevili. Průměrná spotřeba během celého testu, pravda s většinovým podílem cest mimo měst, činila velmi příznívých 5,9 l/100 km, při velmi citlivé jízdě v nenáročných podmínkách jsme se dostali až k hranici 5,0 l/100 km, zatímco město si vyžádá do 7,0 l/100 km.
Zalíbil se vám Peugeot 406? Statistiky pro vás mají dobré zprávy. Žádnými fatálními problémy totiž tyto vozy netrpí (snad až s výjimkou praskajících hadic dmychadel motorl HDi), ke kladům, jež jsme výše nezmínili, patří i plně pozinkovaná karosérie odolná proti rezivění, vzhledem k prvotním potížím s rozsáhlou elektronickou palubní sosutavou při modernizaci na jaře roku 1999 lze snad spíše doporučit vozy z pozdější doby.
Vůz k testu zapůjčila společnost AAA Auto.
Partnerem skce pro slovenský trh je Autobazar EU, www.autobazar.eu.
Názor z branže
Peugeot 406 Break a HDi, to je ideální kombinace. Velmi prostorné a pohodlné auto s nejlepším možným motorem a zároveň o nejlépe hodnocený ojetý Peugeot současnosti. Zaznamenány byly snad jen poruchy alternátoru, závady imobilizéru, vůle na přední nápravě, koroze výfuku či zkroucené brzdové kotouče. Mezi přednosti patří zejména prostorný interiér, elegantní design, jízdní komfort, výborné vznětové motory a po příchodu následnického modelu 407 konečně i nízké ceny ojetin. Za nedostatky pak považujeme vadnutí brzdného účinku, účinnost světlometů, příliš měkká sedadla a hlučnost převodovky.
Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA Auto