Test Peugeot 406 Break HDi: levný a užitečný

(test ojetiny) Dříve podnikateli oblíbený elegán, dnes osvědčený a docela levný pomocník. To je Peugeot 406 kombi s motorem HDi.
Seznam kapitol
  1. Logická volba, Osvědčené motory, Common raily nastupují, Hlavní modernizace
  2. Zkoušený vůz, Na první pohled, Uvnitř
  3. Odvezete cokoli, Pracoviště řidiče
  4. Na silnici, A vystupujeme, Názor z branže
  5. Kompletní technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Kompletní fotogalerie

Logická volba

Značka Peugeot má s výrobou kombíků střední velikosti bohaté zkušenosti a naftové motory montovala již do řady 404. Dnes pořídíte zachovalý ojetý vůz 406 se zdařilým motorem HDi se vstřikováním common rail za ceny okolo 100 000 Kč, takže pokud právě hledáte prostorný, hospodárný a přiměřeně spolehlivý kombík s přijatelnými provozními náklady, jenž pojme rodinu s náležitou bagáží nebo hromadu stavebního materiálu a přitom si s ním nikde ostudu netrhnete, může to být pro vás ta správná alternativa k matadorům typu Ford Mondeo Combi nebo Volkswagen Passat Variant.

Při pohledu na testovaný vůz jen stěží uvěříte, že Peugeot 406 se jako projekt D8 začal v Sochaux vyrábět již před patnácti lety, ale záhy možná pochopíte, proč mu jen velmi těsně unikl titul Auto roku 1996. V době jeho dílčí modernizace v roce 1999 již po silnicích 140 exportních zemí jezdilo na tři čtvrtě milionu vozů tohoto typu, přičemž téměř polovina z nich byla vybavena vznětovými motory.

405.jpg406 Coupe.jpg407 2004.jpg
Peugeot 405 / Peugeot 406 Coupe / Peugeot 407

Osvědčené motory

Prvními jednotkami, s nimiž „čtyřistašestka“ vyjížděla, byly koncernové zážehové čtyřválce 1,8i 16V/81 kW a 2,0i/97 kW. Již z kraje roku 1996 však přibyly základní motorizace 1,6i/65 kW a dva osvědčené vznětové čtyřválce s přeplňováním a nepřímým vstřikováním. Byly jimi slavné „komůrkové“ jednotky XUD řad 9 BTF (1,9 l) ve verzích 55 a 66 kW (ta méně výkonná si však s autem neporadí!) a 11 BTE (2,1 l). A další varianty následovaly.

Ještě téhož roku se objevily přeplňovaný zážehový (opravdu na benzin) dvoulitr s výkonem 108 kW (u nás na něj prakticky nenarazíte), vrcholný benzinový V6 3,0i/140 kW (jako ojetinu raději nebrat, třeba do rozvodů vysypete přes 30 000 Kč) a automatická převodovka. Rok 1997 přinesl na vybrané trhy tovární verzi s pohonem na benzín i LPG, ale především elegantní kombi s karosérií z dílen Pininfarina. Tento tvůrce se podepsal rovněž pod dravě vyhlížející dvoudvéřové Coupé, jež se vyrábělo přímo v Itálii a s ostatními dvěma verzemi nemělo společný takřka žádný povrchový díl.

Common raily nastupují

Těsně před velkou modernizací v roce 1999 se pod kapotou Peugeotu 406 představil „dvoulitr“ HDI s výkonem 80 kW, který nahradil „komůrkový“ 2,1 TD se shodným výkonem. Koncern PSA tak byl třetím producentem automobilů, jenž do výroby uvedl vysokotlaké vstřikování common-rail. Připomeňme, že systém vyvinul Fiat ve spolupráci s Magneti Marelli (během vývoje se přidal Bosch, a sice zejména v konečné fázi přípravy sériové výroby) a usadil jej zprvu do Alfy 156 JTD (test ojetého vozu této řady, ovšem se zážehovým motorem jsme vám přinesli na tomto místě), druhým v pořadí byl Mercedes-Benz se svojí řadou CDI a čtyřventilovým rozvodem.

Není se co divit, Peugeot dodnes patří mezi nejvýznamnější výrobce vznětových osobních automobilů na světě. Vloni to bylo přesně padesát let co na pařížském autosalonu uvedl typ 403, jenž se stal prvním skutečně masově vyráběným osobním vozem se vznětovým motorem. A na tomto místě je dlužno připomenout, že ve své době byl Peugeot Coupe HDi spolu s Mercedesem SLK na světě jediným sériově vyráběným kupé s dieselem pod kapotou, což je dnes ale již běžnou praxí. V tomto testu se soustředíme na speciika zkoušeného vozu a karoserie kombi, zájemce o další podrobné informace k ojetým vozům Peugeot 406 odkazujeme na dříve publikovaný dvojtest sedanů s motory 2,0 HDi a 2,2 HDi dostupný na tomto místě.

Hlavní modernizace

V půli roku 1999 prošel v rámci projektu D9 Peugeot 406 dílčí modernizací, s níž v podstatě vystačil až do konce svého aktivního života v roce 2004. Nadčasovost základní siluety jeho karosérie přinesla prakticky jen pozměněnou příď se sdruženými reflektory s čirou optikou a pro sedan i horizontálně dělená světla zadní, více změn se ale odehrálo pod kabátem. Nová byla palubní deska s chromovanými rámečky přístrojů u vyšších výbav, změn doznaly též sedadla a materiály vnitřního obložení.

Výraznějších modifikací doznaly závěsy motorů v karosérii, ty vznětové dostaly vpravo nové hydraulické lůžko pro tlumení drobnějších pohybů motoru. Optimalizovány byly též sací a výfukové trakty se záměrem minimalizovat přenos hluku a vibrací do interiéru. Podvozek obdržel plynové tlumiče a všechny verze byly standardně osazeny koly o rozměru 195/65 R15H.

Facelift přinesl též nahrazení posledního komůrkového mohykána slabší verzí jednotky 2,0 HDI/66 kW, ochuzenou o chlazení stlačovaného vzduchu. Z praxe je dnes jasné, že žádná stíhačka to není, zvláště při instalaci do kombíku s celkovou hmotností přes dvě tuny, ale o brzdu provozu nejde. Novinkou se stal zážehový dvoulitr s čtyřventilovým rozvodem a výkonem 99 kW. Následovaly nové motory 2,2 HPI/116 kW, 3,0i V6/152 kW a jako poslední se představil 2,2 HDI/98 kW z většího sedanu typu 607, standardně vybavený filtrem pevných částic FAP, dvojicí vyvažovacích hřídelů a čtyřventilovým rozvodem.

Sledujte AutoRevue na Facebooku Následující kapitola
Peugeot 308 1.6
Rok výroby: 2009
Stav: 128 000 km
Cena: 115 000 Kč
Peugeot 5008 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 9 000 km
Cena: 315 000 Kč
Peugeot 206 1.4
Rok výroby: 2006
Stav: 80 000 km
Cena: 50 000 Kč