(test ojetiny) Vyzkoušeli jsme pro vás malou perličku: obyčejně vypadající ojetý kombík s výkonem přes 200 koní.
Kapitoly článku:
- Působivý zjev, Třešnička na dortu, Nadčasově elegantní
- Diesely hrají prim, Zdařilé omlazení, Zkoušený vůz
- Na první pohled, Komfortní interiér, Plně postačující zavazadelník
- Řidič jako v bavlnce, A vzhůru na silnici, A ven!
- Pohledem obchodníka, Základní technické údaje, Naměřené hodnoty
- Kompletní fotogalerie
Působivý zjev
Někdejší zástupce Peugeotu ve střední třídě (svým rozvorem náprav se ještě nedávno řadil na špici tohoto segmentu) patří na našich silnicích stále ještě k velmi běžným automobilům. Obecně je model 406 dodnes vnímán jako jeden z nejpovedenějších vozů značky Peugeot posledních dekád. A proto jsme mu v našich testech ojetin věnovali zaslouženou pozornost.
Před dvěma lety jsme pro vás v duelovém nasazení vyzkoušeli sedany s motory 2,0 HDI/80 kW a 2,2 HDI/98 kW a teprve nedávno jsme vám nabídli test spoře vybaveného kombíku s motorem 2,0 HDI/80 kW. Přičteme-li k tomu test ojeté vlajkové lodi v podobě zeleného Peugeot 607 s největším „dieselem“ Peugeotu své doby, zjeví se vám dobře vykreslený obraz střední a vyšší střední třídy Peugeotu konce z přelomu století. Abychom byli kompletní, zmiňme ještě zástupce nové generace vrcholných Peugeotů, stříbrné kombi 407 ze zážehovým „dvoulitrem“ a automatickou převodovkou.
Třešnička na dortu
A přesto jsme neodolali a znovu usedli za volant dalšího Peugeot 406, záhy zjistíte proč. Velkoobjemové zážehové motory patří u běžných osobních automobilů k ohroženému druhu, jejich prodejní počty radikálně klesají ve prospěch produktů bujících tržních regulací, tedy maloobjemových turbomotorů a některé značky je dnes nenasazují již ani ve svých typech střední třídy. Pokud tedy hledáte vůz s víceválcovým motorem a místo spotřeby paliva oceníte spíše jízdní výkony a komfort, zužují se vám podmínky nejen na trhu s novými, ale též ojetými auty.
Právě proto jsme doslova zaplesali, když jsme narazili na nezvykle zachovalý červený kombík Peugeot 406 Break osazený zážehovým vidlicovým šestiválcem s výkonem plných 207 koní (152 kW), automatickou převodovkou, bezmála „plnou“ výbavou a cenou pouhých 54 000 Kč. Pravdou je, že zájemce o podobný vůz může těžit ze současné nelibosti většiny veřejnosti k „žravým“ vozům s vysokým povinným ručením. Podle našeho názoru však stále najdeme motoristy, jejichž požadavků a zvyklostem právě takový automobil bude plně vyhovovat. Na začátek se ale podívejme trochu do historie modelu Peugeot 406.
Nadčasově elegantní
Při pohledu na testovaný vůz jen stěží uvěříte, že Peugeot 406 se jako projekt D8 začal v Sochaux vyrábět již v létě roku 1995, ale záhy pochopíte, proč mu jen velmi těsně unikl titul Auto roku 1996. V době jeho dílčí modernizace o čtyři roky později již po silnicích 140 exportních zemí jezdilo na tři čtvrtě milionu vozů tohoto typu, přičemž necelá polovina byla vybavena vznětovými motory. Prvními jednotkami, s nimiž „čtyřistašestka“ vyjížděla, byly koncernové zážehové čtyřválce 1,8i/81 kW a 2,0i/97 kW. Již z kraje roku 1996 však přibyly základní motorizace 1,6i/65 kW a dva osvědčené vznětové čtyřválce s přeplňováním a nepřímým vstřikováním nafty. Byly jimi slavné „komůrkové“ jednotky XUD řad 9 BTF (1,9 l) a 11 BTE (2,1 l).
A další varianty záhy následovaly. Ještě téhož roku se objevily zážehový, přeplňovaný dvoulitr s výkonem 108 kW (u nás na něj prakticky nenarazíte), vrcholný V6 3,0i/140 kW a automatická převodovka. Rok 1997 přinesl na vybrané trhy tovární verzi s pohonem na benzín i LPG, ale především elegantní kombi s karosérií z dílen Pininfarina. Ten se podepsal rovněž pod dravě vyhlížející dvoudveřové Coupé, jež se vyrábělo přímo v Itálii a s ostatními dvěma verzemi nemělo společný takřka žádný povrchový díl.