Test Peugeot 4007 a Citroën C-Crosser

Se svým prvním SUV si Francouzi dali načas. Technika Mitsubishi spojená s francouzským šarmem je ovšem rázným vykročením.
Seznam kapitol
  1. Úvod, 4007 ve znamení úsměvu, Citroën Avantgardní C-Crosser, Japonská skromnost s francouzskými detaily
  2. Francouzský šarm pod kapotou, Naměřená dynamika, Francouzská revoluce, Martyrium v terénu
  3. Francouzské (ne)vábení cenou, Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie Peugeot 4007
  5. Kompletní fotogalerie Citroën C-Crosser

Kdybychom mluvili o předcích a předchůdcích francouzských terénních dvojčat, řeč by byla o Mitsubishi Outlander a malosériové francouzské značce Dangel. Dangel dal Peugeotům terénní křídla již v osmdesátých letech minulého století, když Henry Dangel založil svou automobilku a na podvozku Peugeotu 504 představil svůj první model Dangel 4x4 S.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následovaly další modely od devadesátých let je v nabídce společnosti také Peugeot Partner 4x4 nabízený v oficiální dealerské síti Peugeotu ve Francii. Když odhlédneme od domácího francouzského řešení, koncernu PSA se zřejmě zdálo drahé rozvíjet Dangelův pohon všech kol a stavět si SUV od základu, když na trhu byla celá řada konkurentů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jedním z nich je i japonská automobilka Mitsubishi, které spolupráce s konkurenty nikdy nebyla cizí. Tu a tam vyvíjela s Mercedesem, jindy se spojila s japonskými rivaly, v osmdesátých let minulého století pomáhala Korejcům. A když Japonci hledali zdroje na vývoj nástupce první generace modelu Outlander, Francouzi nabídli finanční i technologickou pomoc. Nabídka byla k radosti všech zúčastněných zrealizována.

A tak vám nyní můžeme představit francouzské novinky Peugeot 4007 a Citroën C-Crosser v podrobném testu. Popis designu exteriéru jsme ponechali u každého modelu zvlášť, zkušenosti s motorizací a jízdní vlastnosti jsme spojili vzhledem ke shodnému technickému základu. Ochutnejte s námi.

Peugeot 4007 ve znamení úsměvu

Design dnešních modelů Peugeotu se odvíjí od dvou zásadních modelů v nabídce Peugeotu. Tím prvním byl na sklonku minulého století představený model 607 na vrcholu francouzské nabídky, tím druhým první žraločí model - sedan 407. Tyto dva modely určily další politiku vzhledu francouzských vozů se lvem ve znaku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Nejinak je tomu u modelu 4007. Jeho přídi vládne šitroký úsměv v podobě robustního grilu přední masky, zasahující i do předního nárazníku. Není tolik žraločích vozů, podobný úsměv si v minulém století dovolily snad jen Jaguary. A tak zatímco přední nárazník se svým úsměvem loví silniční plankton, přední mlhovky s chromovaným okružím dodávají francouzskému aristokratovi důstojnost. Také přední světlomty nesou typický trojúhelníkovitý tvar sdržených reflektorů modelů Peugeot a dobře ladí s velkým Lvíčetem ve znaku na přední kapotě. Ta se svažuje poměrně rychle a míří k rozměrnému čelnímu sklu, které už je shodný všem trojčatům. Výšku vozu umocňují hliníkové střešní ližiny opticky zeštihlující celý vůz.

Při pohledu zboku zamrzí vnější zpětná zrcátka bez integrovaných ukazatelů směru, což je poznávací rys prémiových SUV. Blatníky dostaly masivní lemy a boční prosklení zajímavou horní vlnovkou odlehčuje záď vozu s robustním D sloupkem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Záď vozu patří rozměrným koncovým svítilnám s hliníkovým pásem uprostřed, do boku ubíhajícím prosklením pátých dveří a opět robustním zadním nárazníkem s mlhovkami a odrazkami v rozích. Dvojitá koncovka výfuku je decentně směřována dolů, aniž by se pokoušela naznačit výkon. K líbivým rysům zádi patří decentní střeší spoiler oživující záď a odlehčující dojem z masivního nárazníku.

Design Peugeotu 4007 je ze všech trojčat nejaristokratičtější. Kdo chce šeď bez nápadu, zvolí Mitsubishi Outlander, kdo chce avantgardní krásu zvolí Citroën C-Crosser a kdo chce aristokrata s prémiovým nádechem, jistojistě půjde do Peugeotu 4007.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Citroën C-Crosser jako symbol avantgardy

I když jde Citroën jen do lehkého terénu, musí s sebou vzít svou designérskou avantgardu. Neschází mu esprit osobních automobilů, ani robustnost jeho sourozenců. Příď tvoří citroënovská přední světla ve tvaru víceúhelníku, chromovaná lišta tvořící šíp ve znaku a zároveň ohraničující gril přední masky. Jednoduché a elegantní řešení se poprvé objevilo na modelech C4 a C5 a brzy se přeneslo na celou výrobní škálu francouzské automobily. Samozřejmě k jejímu prospěchu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přední nárazník je obohacen o voštinový rám z nelakovaného plastu a chromovanou lištu, v rozích jsou navíc umístěny v chromu usazené přední mlhovky a spodní část přední nárazníku ukončuje chromovanou lištou ohraničený kryt motoru. Sice to nebude praktické do terénu, ale vypadá to úžasně.

Dále již kapota ubíhá po vzoru sourozenců prudce nahoru, pokračuje rozměrným čelním sklem a končí svažující e střechou s hliníkovými ližinami. Pohled na bok ozvláštňuje již u Peugeotu zmiňované inteligentní odlehčení zádi pomocí horního oblouku bočního prosklení. V kontrastu s tím nás do terénu vracejí masivní lemy blatníků a velká osmnáctipalcová litá kola se silničními pneumatikami.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zadní části vozu vládne rozměrné do boku protažené prosklení pátých dveří, velké koncové svítilny, nezbytný šíp ve znaku a masivní zadní nárazník s decentně zahnutou dvojitou koncovkou výfuku. Odlehčujícím prvkem je opět střešní spoiler.

C-Crosser je ukázkou svébytného designu francouzské značky, který lze implantovat i na japonského pěstouna.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Japonská skromnost versus francouzské detaily

Jak jsme již zmiňovali, Francouzi své modely odlišili od Outlanderu poměrně zásadním „faceliftem”. Jak se jim podařilo asijskou strohost odstranit z interiéru? V malých detailech tkví krása, mohou se utěšovat Francouzi. Přesto však radíme volit nejvyšší stupeň výbavy, aby vaše SUV vypadalo skutečně prémiově. Jinak hrozí nudný japonský interiér.

Po otevření dveří nás uvítá prostorné pracoviště řidiče, do kterého by se vešel snad i King Kong. Tato prostornost je veskrze francouzská, zde našly obě kultury značné porozumění. Při zavírání dveří nepříjemně překvapí plechový zvuk, který je ale vlastní všem původem japonským automobilům. Kompozice výplní dveří je spíše francouzsky hravá, rovněž palubní deska je přes japonský původ svěží a přehledná.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Masivní palubní desce vládne tubusový přístrojový štít s červeným podsvícením Tříramenný volant díky francouzským emblémům a jinému tvarování o něco zkrásněl oproti japonskému originálu. Vlastní je mu i ovládání audia, palubního počítače a tempomatu.

Středový panel nese ovládání audiosoustavy, displej audiosoustavy a také ovládání poloautomatické klimatizace. Značková audiosoustava vyhovuje poslání vozu, i když koncertní síň z něho nevytvoří. Poté je ukončen výrazným schodem a poličkou na středovém tunelu. V Citroënu byl navíc LCD monitor palubního počítače a navigace, který dále dokáže zvednout prémiovost interiéru.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Středový tunel nese kromě držáku nápojů, řadicí páky, ruční brzdy a středové loketní opěrky s úložnou schránou také volič pohonu všech kol. O něm si ale povíme později v jízdních dojmech.

Ergonomie předních sedadel je vynikající v terénu i na silnici, i když dokonalejší hlavové opěrce s podélnou aretací bychom se nebránili. Výrazné boční vedení nezklame ani při sportovním stylu jízdy, sedáky jsou příjemně měkké a spíše podpoří vaši obezitu, než aby přirozenou tvrdostí snižovaly nadváhu podobně jako sedáky nejmenované německé značky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

V druhé řadě sedadel se pasažérům nabízí prostor srovnatelný s řadami evropských nebo asijských SUV. Místa je dost ve všech směrech, jen ergonomie původem japonských sedadel pokulhává za francouzskými standardy a tak je lepší objednat dražší sedadla v kůži s lepším tvarováním.

Třetí řadu sedadel tvoří nouzová lavice standardně skrytá v podlaze zavazadlového prostoru. Ta se několika pohyby vysouvá do funkční polohy. Napoprvé to sice trvá deset minut i s pochopením, často to ale zvládne i bezruký v jediné minutě. Jde o to zahrát si s marionetami – taháte za řadu provázků a každý má jiný význam. Jak symptomatické.

Zcela dozadu se vejdou dvě malé děti ve věku tak pěti let. Dvoumetroví pasažéři by to zkoušet neměli, při prvním zhoupnutí na horizontu uštědříte své hlavě a polstrované střeše pořádnou ránu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zavazadlový prostor má v plně sedmimístném provedení skromný objem 184 litrů. Stačí ale sklopit liliputánskou třetí řadu sedadel a rázem se dostáváme na 441 litrů. Ani to není zázrak, i když tato hodnota je počítána po okraj sedadel a po sklopení druhé řady sedadel se lze dostat na daleko zajímavějších 1 686 litrů.

K pěkným detailům patří také inteligentní systém sklápění druhé řady sedadel, které se sice děje opět pomocí provázků, ale tentokrát zcela intuitivně a rychle. Stěhovací vůz si bude z luxusních SUV dělat asi málokdo, ale kdyby k tomu mělo dojít, Francouzi jsou k tomu připraveni vynikajícím obestavěním vnitřního prostoru, využitím hluchých míst a také dvojitými pátými dveřmi. Pro běžné nakládání stačí otevřít výklopnou část, případně lze otevřít i spodní část, která pak funguje jako prodloužená podlážka pro nakládání těžkých předmětů, nebo jako piknikové místo kdesi na louce.

Interiér francouzských SUV můžeme označit za prostorově velkorysý, dostatečně prémiový a především praktický. Francouzi s ním přirozeně míří mezi luxusní SUV a nyní jsou podle nás kdesi v půli cesty. Kdo tedy nepožaduje mahagonové obložení palubní desky, ten bude u Peugeotu a Citroënu jako doma.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

 

Následující kapitola
Citroën Nemo 1.36
Rok výroby: 2010
Stav: 42 492 km
Cena: 70 000 Kč
Citroën C4 Picasso 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 125 487 km
Cena: 180 000 Kč
Citroën C4 Picasso 1.58
Rok výroby: 2012
Stav: 142 104 km
Cena: 190 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 30 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků