45
Fotogalerie

Test: Peugeot 308 1.6 e-HDI – nová tvář

Kapitoly článku:


Jedna-šest za pět

Pohon naší „třistaosmičky“ obstarával naftový agregát 1.6 HDI doplněný o systém start/stop a robotizovanou převodovku BMP6. Jedná se o to samé, co využívá například Citroën C4, který jsme v létě porovnali s hybridní Toyotou Auris. Maximální výkon činí 112 koní a vrchol točivého momentu dosahuje nejvíce na 270 Nm (při využití funkce Overboost na 285 Nm). Pro francouzský hatchback to jsou určitě dostatečné parametry, byť zrychlení z nuly na 100 km/h za 11,4 s nemusí vypadat kdo ví jak oslnivě. Jestliže by vám nestačilo, můžete sáhnout po dvoulitru HDI s výkonem 150 koní.

Peugeot 308 v testu
SW: nejkrásnější kombík
1.6 HDI: Golfu navzdory
1.6 Turbo: komfortní rychlík

Jako každé HDI, také v tomto případě jde o příjemně kultivovaný motor, který svou posádku během jízdy příliš neobtěžuje ani hlukem, ani vibracemi. Největší devízou je podle očekávání spotřeba paliva, která by se měla pohybovat pod hranicí pěti litrů na sto. Určitě dobře víte, jak to s tím normovaným měřením spotřeby je, takže zas až takhle úsporná jedna-šestka není. Když zavzpomínám na už zmíněné srovnání Citroënu C4 se stejným motorem s Aurisem HSD, mohu říci, že minimum, na které jsem se dostal ve městě, bylo 3,9 l/100 km při enormní snaze o ekologickou jízdu. Peugeot je na tom logicky úplně stejně. Při normální jízdě se budete pohybovat mezi pěti a šesti litry, stejně jako u C4. 

Jak jsem psal na začátku, během testu jsme urazili 2500 kilometrů. Výsledná spotřeba se zastavila na čísle 5,9 l/100 km. Za touto hodnotou stojí většina vzdálenosti ujeté na dálnici rychlostí 120 – 130 km/h, velké vedro, a tedy naplno puštěná klimatizace a na střeše převážené prkno pro windsurfign. Sečteno a podtrženo, pro zákazníka, který chce šetřit na spotřebě, je tento motor určitě správná volba.

peugeot_308_upr_39.jpg peugeot_308_upr_40.jpg peugeot_308_upr_42.jpg

Hrátky s robotem

Robotizovaná převodovka BMP6 označená u Peugeot jako 2-Tronic je samostatnou kapitolou testu. Peugeot má naštěstí pro zákazníky jinak nastavenou nabídku, takže si můžete vybírat, zda tohoto robota chcete nebo ne. U Citroënu C4 si e-HDI s manuálem nekoupíte a s přítomností robota se musíte smířit také v případě, že sáhnete po motoru 1.6 THP, což je pouze a jenom k naštvání. Robotizovaná převodovka výkonný benzinový motor totiž zoufale brzdí. Peugeotu je vstřícnější. Přeplňované THP je k dispozici s manuální převodovkou a testovaný agregát e-HDI si můžete pořídit jak s robotizovanou převodovkou, tak se šestirychlostním manuálem. Jaký vlastně testovaný robot je?

Už o tom padla zmínka, robot je pomalý, a to tak, že opravdu strašně pomalý. Spousta řidičů, včetně mých kolegů, má tendenci za tuto vlastnost převodovku rovnou odsoudit. Nakonec já osobně jsem jí po jízdě s Citroënem C4 1.6 THP nemohl přijít na jméno, ale ono to v praxi tak hrozné není. Člověk po ní pouze nesmí chtít příliš mnoho a musí ji své chování přizpůsobit.

Když přistoupíte na „pravidla hry“ testovaného robota, zjistíte, že vlastně s agregátem 1.6 e-HDI tvoří docela sehraný pár. Na celou věc se musíme dívat tak, že tento motor chtějí zákazníci toužící po nízké spotřebě, kteří jezdí plynule, klidně a ne moc rychle. Tohle přesně jsou jízdní režimy, ve kterých převodovka nemá problémy. Jakmile ale budete chtít něco jiného, se zlou se potážete. Kromě klasických jízdních režimů si může řidič zvolit také manuální režim a řadit pomocí pádel pod volantem. Na pokyny reaguje převodovka až překvapivě rychle. No a kdyby vás nedej bože napadlo jezdit „sportovně“, lze pomocí malého tlačítka s písmenem „S“ zvolit něco jako sportovní režim. 

peugeot_308_upr_26.jpg peugeot_308_upr_27.jpg

Peugeot

Peugeot je největší francouzská automobilka, od roku 2021 patřící do skupiny Stellantis.

Rodinná firma vznikla už v roce 1810, roku 1858 přijala svůj typický znak. První vozítko, kterému lze říkat automobil, Peugeot vyrobil v roce 1899.

Peugeot 108 • Peugeot 208 • Peugeot 308 • Peugeot 2008 • Peugeot 3008 • Peugeot 5008 • Peugeot 508 SW • Peugeot Rifter • Peugeot Traveller • Peugeot Boxer

Doporučujeme

Články odjinud