59
Fotogalerie

Test Peugeot 308 1.2 e-THP: Tříválcové překvapení

Kapitoly článku:


Jestli lze motoru něco vyčítat, pak jsou to právě reakce na plynový pedál. Nedá se svítit, motor je malý a než vydá své papírové maximum, musí turbo pořádně zabrat, což chvilku trvá. Na druhou stranu tato verze určitě není náhradou za hot-hatch, takže mu takové chování můžeme prominout. Zvyknete si.

Celkově je tedy Peugeot 308 1.2 PureTech schopný nabídnout od všeho něco. Je to vlastně takový kompromis mezi dieselem a benzinem. Jestli nevíte, co si koupit, pak budete patrně spokojeni. Když totiž budete chtít jezdit s nízkou spotřebou, opravdu ji od této jednotky dostanete a výsledek nebude od podobně výkonného dieselu daleko. Když na vás naopak přijdou sportovní choutky, také je z motoru v jisté míře dostanete. V tomto směru je testovaný tříválec zkrátka výborný.

Abych byl zcela upřímný, kromě laxní reakce na plynový pedál nemohu po týdnu testování vyřknout na tento tříválec nic špatného. Po praktické stránce se velmi povedl. Takže nám zbývá „pouze“ najít odpověď na otázku, jak to bude se spolehlivostí. Bohužel se obávám, že to prozradí až čas.

Bonus na závěr: osobní pohled

Peugeot 308 už naším klasickým testem prošel, takže nechci úplně opakovat popis základních věcí. Ale protože byl tento test mým prvním delším setkáním s revolučním interiérem této automobilky, neodpustím si drobný osobní pohled na věc.

Testované provedení vypadá báječně. Otevřete dveře a na vás vykouknou bílé sedačky. Asi nemusím zdůrazňovat, že stačí málo, aby na vás místo krásné bílé vykoukl nějaký ošklivý flek. Nicméně tahle věc je pouze otázkou vaší konkrétní volby. Důležitější je fakt, že jsou sedačky velmi pohodlné a že v interiéru vládne při jízdě již několikrát zmíněné hrobové ticho.

Pak tu máme onen malý „hravý“ volant a odstěhované budíky. Chvíli to trvalo, ale nakonec jsem našel nastavení sedačky a volantu, které neznamenalo částečně zakryté budíky a které pro mě bylo relativně pohodlné. Inu, člověk je tvor přizpůsobivý.

_DSC2116.JPG_DSC2133.JPG_DSC2136.JPG
Na uspořádání interiéru jsem si nakonec zvykl, ale po přesednutí do klasického automobilu jsem se stejně vždycky cítil lépe. 

Bohužel (pro Peugeot) jsem během stejného týdne měl i jiné auto s konvenčním interiérem a musím zcela otevřeně říci, že každé přesednutí z Peugeotu 308 se neslo ve stylu „aaaa, konečně zase doma“. Možná to je tím, že jsme vyrostli na jiném řešení, možná nedokážu plně docenit menší vzdálenost mezi výhledem na silnici a budíky. Ale jakkoliv mi řešení Peugeotu nakonec nevadilo, to klasické je prostě příjemnější.

Za vyloženou zbytečnost pak považuji středový panel bez tlačítek. Už jsem to psal několikrát (naposledy v testu Insignie), dotykové obrazovky nejsou nejlepší řešení. Uvedu příklad, na kterém je krásně vidět zbytečnost toho, co zde předvedl Peugeot. Jedete do místa X a sledujete navigaci. Z nějakého důvodu chcete o jeden stupeň upravit teplotu. Konvenční řešení znamená jeden pohled dolu a jedno otočení příslušným ovladačem. Tedy de facto jeden úkon.

V Peugeotu musíte zaprvé zmáčknout příslušné políčko, abyste obrazovku přepnuli na klimatizaci, zadruhé zmáčknout tlačítko pro vyšší teplotu a zatřetí se přepnout zpět na navigaci. Takže máme pěkný elegantní středový panel, ale trojnásobnou náročnost pro základní úkon.

Paradox je to o to větší, že vlastně Peugeot tím nezískal vůbec nic. Nejde říci „tlačítka jsme odstěhovali a místo nich vznikl prostor pro novou schránku“. Jediným ziskem je to, že na vás pod středovým displejem zírá velký kus plastu. Měl jsem čest s levnější verzí Peugeotu 308 bez dotykové obrazovky a z pohledu praxe je to daleko příjemnější.

Nutno dodat, že tento trend se netýká pouze Peugeotu. Už jsme zmínili Opel, ale třeba také Volvo plánuje nasadit do svých nových modelů jakýsi tablet na středový panel.

Přesto je Peugeot 308 bezesporu velmi dobré auto. Asi bych ho nehodnotil titulem auto roku, kterým se v současnosti chlubí, ale skok oproti předchozí generaci udělala francouzská značka jednoznačně obrovský. Velká škoda především ergonomických problémů, které paradoxně pramení ze snahy zjednodušit řidiči život.

Technické údaje: Peugeot 308 1.2 PureTech

Rok
2014
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
3/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 199 cm3
Vrtání • zdvih
75,0 mm • 90,5 mm
Stupeň komprese
10,5:1
Nejvyšší výkon
96 kW (130 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
230 Nm při 1 750 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
11,6 s
Nejvyšší rychlost
207 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
420 l • 1 309 l
Objem palivové nádrže
53 l
Hmotnost: provozní • celková
1 295 kg • 1 750 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
5,8 • 3,9 • 4,6 l/100 km
Rozvor náprav
2 620 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 559 mm • 1 553 mm
Rozměr pneumatik
205/55 R16
Rozměry: délka × šířka × výška
4 253 × 1 804 × 1 472 mm

Peugeot

Peugeot je největší francouzská automobilka, od roku 2021 patřící do skupiny Stellantis.

Rodinná firma vznikla už v roce 1810, roku 1858 přijala svůj typický znak. První vozítko, kterému lze říkat automobil, Peugeot vyrobil v roce 1899.

Peugeot 108 • Peugeot 208 • Peugeot 308 • Peugeot 2008 • Peugeot 3008 • Peugeot 5008 • Peugeot 508 SW • Peugeot Rifter • Peugeot Traveller • Peugeot Boxer

Doporučujeme

Články odjinud