59
Fotogalerie

Test Peugeot 308 1.2 e-THP: Tříválcové překvapení

Kapitoly článku:


Překvapivá praxe

Francouzský tříválec se pro mě stal jedním z největších překvapení za poslední dobu. Už od prvních metrů jasně ukazuje, že s dynamikou rozhodně nemá problém. Hodnota zrychlení z nuly na stovku za 9,6 s je snad až příliš pesimistická.

Na tomto místě je ale potřeba zdůraznit pneumatiky. Především zrychlení dost závisí na jejich volbě. Zmíněné číslo se vztahuje ke klasickým pneumatikám, nás se ale týkají pneu s nízkým valivým odporem. V takovém případě jste na stovce za 11,6 s, tedy o dvě sekundy později. Už tento samotný fakt ledasco o vhodnosti takového obutí napovídá.

Za volantem si budete stoprocentně připadat rychlejší. Důvodem je vysoká hodnota točivého momentu. Maximum 230 Nm zaostává za výkonnější jedna-šestkou (156 k) pouze o 10 Nm a navíc máte 95 % k dispozici v rozmezí od 1500 do 3500 ot./min. S provozem v nízkých otáčkách tenhle tříválec opravdu problém nemá.

Velmi zajímavé je také srovnání pružného zrychlení. Z osmdesáti na 120 km/h při zařazeném šestém rychlostní stupni se podle oficiálních údajů jedna-dvojka rozjede za 11,7 s (s eko pneu za 13,6 s), výkonnější jedna-šestka zvládne stejnou disciplínu za 12,9 s.

_DSC2085.JPG_DSC2088.JPG
Tříválcový Peugeot 308 rozhodně není pomalé auto. Dynamika je naopak velmi solidní. Peugeot svému motoru natolik věří, že ho plánuje nasadit také do ještě větší 508 i 5008.

Už delší dobu si čím dál častěji říkám, že v důsledku velkého nástupu malých přeplňovaných motorů se co do praktického chování snižuje rozdíl mezi těmi dieselovými a zážehovými. Tento tříválec je toho jasným důkazem. Pokud bych totiž měl stručně vystihnout jeho charakter, tak je to povedený diesel s trochu horší spotřebou a lepším zvukem.

Jakkoliv se nízkým otáčkám nebrání, můžete si při razantnější akceleraci všimnout výrazného turbo-efektu. Zhruba do 2800 ot./min je zátah takový nijaký, pak se skokově zvýší, motor zabere a neustane, dokud ručička obráceného otáčkoměru neukáže 6200 ot./min. Žádná gradace se ale nekoná, výkonovou špičku budete muset hledat u jiných motorů. Zátah ovšem nevadne. Přesně jak tomu je u některých naftových jednotek.

Dalším překvapením pro mě byl zvuk. Tříválce jsou z principu věci méně kultivované než čtyřválce a mají hrubší projev. V případě Peugeotu ale vadí pouze starty, kdy motor dokáže řádně zaklepat celým autem. Otravné to je především při zásazích systému start/stop. Jinak tříválec pracuje nadprůměrně kultivovaně a tiše.

_DSC2153.JPG_DSC2149.JPG
Peugeot 308 je pohodlné a velice tiché auto. Platí to také o testovaném tříválci. Jeho zvuk je velmi utlumen. Při běžné jízdě do kabiny téměř neproniká, ve vysokých otáčkách tak činí jen velmi decentně. 

Obecně je odhlučnění Peugeotu 308 na velmi vysoké úrovni, motor není výjimkou. Při normální jízdě tříválec téměř není slyšet. Když ho vytočíte až k šesti tisícům, pak se samozřejmě zvukově projeví, ale pořád zní dost takříkajíc z dálky. Pořád je velmi tlumený.

A navíc má jeho tříválcově hrubý zvuk cosi do sebe. Je skoro až sportovní. Vím, že následující tvrzení bude hodně odvážné, ale takové zkrátka byly mé dojmy. Věřte tomu, nebo ne, ve vysokých otáčkách zvukový projev tohoto tříválce vskutku nemá příliš daleko k tomu, co jsem poslouchal za volantem BMW 435i. Ano, řeč je o benzinovém přeplňovaném šestiválci.

I spotřeba může být překvapením, byť ne tak velkým. Běžně lze jezdit do sedmi litrů, když ale budete chtít, velice snadno začne palubní počítač ukazovat čísla začínající pětkou. Na dálnici při lehce nepředpisových rychlostech se pro změnu snadno ocitne v ohrožení osmilitrová hranice, ryze expresní jízda na okreskách pak dokáže vyhnat spotřebu nebezpečně blízko k dvaceti litrům. Čím víc po motoru budete chtít, tím rychleji spotřeba poroste.

_DSC2092.JPG_DSC2121.JPG
I když nejde o žádný hot-hatch, přední kola měla s přídělem točivého momentu dost práce. Své v tomto směru zřejmě udělaly použité „eco-pneumatiky“.

Tichý společník

Peugeot 308 je pohodlné auto, které si zároveň zachovává slušné jízdní vlastnosti. Platí to o dříve testované jedna-šestce, to samé mohu říci také o tomto tříválci. Zaujal mě ale fakt, jak moc bojovala přední náprava s přídělem točivého momentu a jak často se mi ukazovala na přístrojovém štítu kontrolka prokluzu.

Točivého momentu je skutečně více než dost a přední kola s ním mají v zatáčkách co dělat už na suchu, tím spíš pokud zaprší. V mém případě ale za to částečně mohly také pneumatiky. Bližší pohled na ně prozradil přítomnost "eko-plášťů". Obecně v zatáčkách moc nepředváděly. K tomuto tříválci to není zrovna ideální volba.

Běžné cestování jsme už nakousli. Ve městě se cítí 308 1.2 PureTech jako ryba ve vodě. Tiše a komfortně vás dostane z bodu A do bodu B. Velmi dobře se ale motor ukázal také na dálnici. Při 130 km/h točí necelé tři tisíce. Pokud na to přijde a vy v této rychlosti podřadíte, chvilku trvá, než se motor nadechne, pak ale na pětku auto roztáhne k rychlostem přes 180 km/h, a to bez mrknutí oka. Dynamika i v podobně vysokých rychlostech je nadprůměrná. Od tříválce byste velmi pravděpodobně něco takového nečekali. I když maximální rychlost za hranicí 200 km/h mluví sama za sebe.

_DSC2101.JPG_DSC2127.JPG
Spotřeba může být velice nízká, ale také zatraceně vysoká. Během testu auto jezdilo za pěti i za dvacet litrů. Motor je hodně citlivý na to, jak s ním zacházíte. Pokud si budete chtít naplno vyzkoušet, co 308 umí, můžete i vypnout ESP. Bohužel po překročení 50 km/h se vám opět zapne. 

Peugeot

Peugeot je největší francouzská automobilka, od roku 2021 patřící do skupiny Stellantis.

Rodinná firma vznikla už v roce 1810, roku 1858 přijala svůj typický znak. První vozítko, kterému lze říkat automobil, Peugeot vyrobil v roce 1899.

Peugeot 108 • Peugeot 208 • Peugeot 308 • Peugeot 2008 • Peugeot 3008 • Peugeot 5008 • Peugeot 508 SW • Peugeot Rifter • Peugeot Traveller • Peugeot Boxer

Doporučujeme

Články odjinud