76
Fotogalerie

Test Peugeot 207 1,4 VTi: nejlepší „čtrnáctka“

Kapitoly článku:


Milovník kvalitních silnic, českých nikoli

Pokud jste se tak jako já nadchnuli pro testovaný motor, očekávejte v následující kapitole mírný úbytek slov chvály. Peugeot 207 se nejlépe cítí na kvalitním povrchu asfaltu, z čehož pramení některá úskalí. Rodným krajem Peugeotů je Francie, která nabízí vesměs kvalitní povrchy komunikací, a tak není divu, že konstruktéři podle toho ladí podvozky. Peugeot 207 na kvalitním povrchu dokáže poskytovat vysokou dávku komfortu, která se projevuje mírným pohupováním a stále přijatelnými náklony v ostře projížděných zatáčkách. Oproti například C3 je Peugeot naladěn o něco tvrději, což dovoluje spolu s celkově nižší stavbou karoserie i ostřejší svezení. Navíc „dvěstěsedmička“ vyniká na poměry segmentu malých automobilů příkladnou stabilitou ve vysokých rychlostech.

Test Peugeot 207 14 VTi 18.jpg Test Peugeot 207 14 VTi 20.jpg Test Peugeot 207 14 VTi 22.jpg

Jenže české silnice mají k těm francouzským asi tak daleko jak Pendolino od TGV, a tak se jinak smysluplně naladěný podvozek v místních podmínkách trochu trápí. Kritiku si zaslouží hlavně zadní náprava, které zejména kombinace rozbitého povrchu zatáčky s vyšší rychlostí vůbec nesvědčí. Přední náprava typu McPherson s upravenými spodními rameny zvládá tyto nástrahy příkladně, dokonce umí odfiltrovat většinu nežádoucích rázů, zadní náprava tvořená torzní příčkou si s kombinací zmíněných faktorů zkrátka nedokáže příliš poradit. Nejdříve znejistí a poté začne odskakovat do strany a doslova škubat celým autem, což nepřidá na klidu „šoféra“ ani posádky. Řešením je snížit nájezdovou rychlost nebo vzít kbelík s horkým asfaltem a výtluky vlastnoručně zadělat a k tomu ještě vyhladit veškeré příčné nerovnosti.

Elektrický posilovač řízení odvádí svou práci skvěle při parkování, při vyšších rychlostech však trpí umělým odporem, který na jistotě zrovna nepřidá. Brzdový pedál je ovladatelný dobře a ani samotné brzdy nemají s krocením pětadevadesátikoňového stádečka větší problém. Řazení nebývá silnou stránkou Peugeotů a 207 VTi zrovna nevystupuje z řady, ale nemáme ve zvyku jej kritizovat - není to to krátké lehké řazení bez přechodů, ale není to nic, na co by se nedalo zvyknout. Chod řadící páky je o něco delší, přeřazení předchází menší odpor a vůbec chod celého ústrojí nepřipomíná zrovna výtvor precizního novináře. Ale po pár stovkách ujetých kilometrů většínu řidičů nebude obtěžovat.

Test Peugeot 207 14 VTi 24.jpg Test Peugeot 207 14 VTi 26.jpg Test Peugeot 207 14 VTi 28.jpg

Závěrem na chvíli opusťme ryze mechanická ústrojí. Pokud máte ve zvyku svěřovat se do rukou ESP, je nutné si připravit 19 tisíc korun, jde o ryze příplatkovou výbavu. Zároveň se při jeho pořízení musíte smířit, že jeho koupě je něco jako „ano“ řečené před oltářem - stabilizační systém lze vypnout jen do klasických „péesáckých“ 50 km/h, jinak si na sebe budete muset zvyknout v nemoci i ve zdraví, v bohatství i chudobě...

Ale pojďme si dát vlastnosti 207 do kontextu s přímým konkurentem. I když ne až tak odlišným...

Souboj bratříčků: Peugeot 207 1,4 VTi vs. Citroën C3 1,6 HDi

Myslíte si, že toto srovnání není adekvátní? Není, to máte pravdu. Přesto jsme tato dvě malá auta postavili vedle sebe a zjišťovali, které je lepší. Vzali jsme C3 a naložili jí do „kufru“ vše co se do ní vešlo. Ten samý náklad byl vzápětí přesunut do papírově menšího kufru 207, abychom ověřili udávané hodnoty objemu. A překvapení bylo na světě. Peugeot pobral naprosto veškerá zavazadla.
To samé platí o prostoru pro cestující. Čtveřice dospělých si nejprve sedla do Citroënu C3 a po chvilce se přesedla opět do Peugeotu. Peugeot nabízí příjemnější pozici za volantem a C3 exceluje poskytovaným prostorem na výšku, což je patrné již z její stavby. V podélném prostoru jsou na tom obě auta téměř shodně. Citroën vyniká poskytovaným místem pro spolujezdce, který těží z vykrojené palubní desky v oblasti kolen.

Test Peugeot 207 14 VTi vs Citroen C3 16 HDi 01.jpg Test Peugeot 207 14 VTi vs Citroen C3 16 HDi 03.jpg Test Peugeot 207 14 VTi vs Citroen C3 16 HDi 06.jpg

Asi nejvíce vás bude zajímat srovnání pohonných jednotek. Oba plně obsazené vozy jsme nejprve protáhli ulicemi hlavního města. V těsném závěsu za sebou absolvovaly přes padesátku pomalých kilometrů a poté rychlejší stokilometrovou trať. Poté následovalo 200 dálničních kilometrů, kde se jako jasný vítěz ukázal benzínový agregát, který předvedl výrazně lepší pružné zrychlení ve vysokých rychlostech. Dokázal svého soupeře porazit i v maximální rychlosti, za což může především nižší stavba.

Nižší spotřeba je pochopitelně na straně dieselového motoru, rozdíl ale málokdy činí více než 1 až 1,5 litru paliva na sto kilometrů jízdy, a to není dost proto, aby se investice do obvykle dražšího „nafťáku“ u vozu této třídy vyplatila. Zákazníci si to kupodivu uvědomují a dieselové motorizace u žádného z těchto typů zdaleka nehrají prim.

Test Peugeot 207 14 VTi vs Citroen C3 16 HDi 10.jpg Test Peugeot 207 14 VTi vs Citroen C3 16 HDi 11.jpg Test Peugeot 207 14 VTi vs Citroen C3 16 HDi 14.jpg

Jak  jsme již naznačili výše, Peugeot poskytuje nižší dávku komfortu, zato si podstatně lépe vede v otázce jízdních vlastností - na techničtější trati C3 prostě ujede. Karoserie se 207 navíc méně houpe a naklání, zatáčky tak lvíče projíždí pocitově o mnoho jistěji.  Daní je menší odolnost podvozku vůči nekvalitními povrchu, a tak, pakliže váháte zrovna mezi těmito dvěma modely, zvažte hlavně to, po jakém povrchu hodláte jezdit. Na typickou českou okresku druhé či třetí třídy doporučujeme C3, bude vás méně trápit tím, co máte pod koly. Pakliže máte to štěstí a jezdíte po relativně kvalitních silnicích, užijete si více lepších jízdních vlastností 207 a jeho „skákavá“ zadní náprava vás vůbec trápit nebude.

Test Peugeot 207 14 VTi vs Citroen C3 16 HDi 19.jpg Test Peugeot 207 14 VTi vs Citroen C3 16 HDi 20.jpg Test Peugeot 207 14 VTi vs Citroen C3 16 HDi 21.jpg

Peugeot

Peugeot je největší francouzská automobilka, od roku 2021 patřící do skupiny Stellantis.

Rodinná firma vznikla už v roce 1810, roku 1858 přijala svůj typický znak. První vozítko, kterému lze říkat automobil, Peugeot vyrobil v roce 1899.

Peugeot 108 • Peugeot 208 • Peugeot 308 • Peugeot 2008 • Peugeot 3008 • Peugeot 5008 • Peugeot 508 SW • Peugeot Rifter • Peugeot Traveller • Peugeot Boxer

Doporučujeme

Články odjinud