46
Fotogalerie

Test: Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI – sňatek z rozumu?

Kapitoly článku:


Spotřeba: další eso z rukávu

Tím nejzajímavějším, co Zafira s naftovou jednotkou nabídne, je spotřeba. Od úterý do pátku jsem s testovacím autem jezdil výhradně po Praze, každý den 30 – 50 kilometrů. Bez jakéhokoliv omezování a snahy o nižší zátěž životního prostředí jsem skončil na průměru 6,7 l/l 100 km.

I v těch největších kolonách a zácpách není problém jezdit do sedmi litrů. Na víkend byl plánován větší výlet, takže došlo na delší dálniční jízdu i okreskové cestování. Dálniční rychlosti 130 – 150 km/h zvedly spotřebu na 7,3 l/100 km, což stále považuji za dobré číslo, naopak klidná jízda po okreskách skončila na 5,4 l/100 km.

opel_zafira_06.jpgopel_zafira_08.jpg 
Spotřeba ve městě nepřesahuje hranici sedmi litrů, na okreskách se přiblížíte k pěti.

Za příznivou spotřebou stojí kromě motoru také převodovka s celkově dlouhými převody (především tím šestým). Při 130 km/h motor netočí ani 2500 ot./min. Řazení je navíc poměrně přesné, i když ke špičkám této disciplíny stále ještě kousek schází.

S Flex nebo bez?

Pokud uvažujete o koupi nové Zafiry Tourer, má pro vás Opel připraveno jedno dilema. Za 24 000 Kč si můžete pro výbavy Enjoy a Cosmo dokoupit systém Flex-Ride, tedy tlumiče CDC umožňující tři různá nastavení (Sport, univerzální a Comfort). Naše testovaná Zafira toto ve výbavě zahrnuto neměla, ale během testu jsem si stačil vyzkoušet shodou okolností i verzi s Flex-Ridem. Výsledek? Jestliže vyloženě nechcete honit Zafiru po okreskách, pak bude lepší si zmíněnou částku ušetřit nebo použít na něco jiného.

Je příjemné nastavit si různé režimy, ale ten sportovní je relativně hodně tvrdý a do interiéru se tak dostane nepříjemně velké množství rázů. Ideál je režim Comfort, kdy se auto příjemně pohupuje. Ale ani základní podvozek není špatný a musím říci, že během celého týdne jsem neměl pocit, že by mi zrovna Flex-Ride chyběl. Auto je jízdně jisté, kvůli vyšší stavbě se v zatáčkách trochu naklání, což se ale dá očekávat, a zvládne být zároveň i relativně komfortní.

Cena od…

Opel Zafira Tourer je zajímavé MPV, které boduje prostorným a především příkladně variabilním interiérem. Opel si jej cení minimálně na 489 900 Kč (v případě využití Opel Finance lze získat slevu 40 000 Kč) za starší benzinovou jedna-osmičku. První cena dieselu je 565 900 Kč, testovaná motorizace začíná o deset tisíc výše. Opel připravil tři úrovně výbavy a ani ta nejzákladnější Essentia není vůbec špatná. Ideálem je prostřední Enjoy, za který připlatíte u testované motorizace přijatelných 20 000 Kč a získáte navíc litá kola, tempomat, střešní ližiny nebo kvalitnější audiosystém.

V úvodu jsem zmínil konkurenty od Volkswagenu a Renaultu. Touran s podobně výkonným motorem (103 kW) a podobnou výbavou stojí aktuálně 635 400 Kč, takže je celkem výrazně dražší. Naopak Scénic je k mání díky akci s plnou výbavou a výborným novým naftovým čtyřválcem o objemu 1.6 dCi (96 kW) za velmi zajímavých 535 900 Kč.

Opel Zafira Tourer představuje pořádný skok kupředu. Tohle auto umí nabídnout mnohem více, než pouze solidní cenu. Svou konkurenci poráží především povedeným interiérem s prvotřídní variabilitou. I když se vám třeba Zafira nebude líbit po stránce designu, určitě ji nepřehlížejte. Jednou by vás to mohlo hodně mrzet. 

Technické údaje: Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI

Rok
2012
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 956 cm3
Nejvyšší výkon
96 kW (130 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
300 Nm při 1 750 až 2 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
10,9 s
Nejvyšší rychlost
195 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
710 l • 1 860 l
Objem palivové nádrže
58 l
Hmotnost: provozní • celková
1 733 kg • 2 425 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
7,0 • 4,5 • 5,5 l/100 km
Rozvor náprav
2 760 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 584 mm • 1 588 mm
Rozměr pneumatik
225/50 R17
Rozměry: délka × šířka × výška
4 658 × 1 884 × 1 685 mm

Opel

Němec Adam Opel založil svou společnost už v roce 1862. Od roku 1899 v ní začal vyrábet automobily a v roce 1914 se stal největším německým výrobcem.

V letech 1929–1931 se vlastníkem Opelu stal General Motors. Od roku 2017 byl Opel dceřinou společností koncernu Groupe PSA, od roku 2021 patří do skupiny Stellantis.

Opel Astra • Opel Corsa • Opel Crossland X • Opel Grandland X • Opel Mokka • Opel Zafira • Opel Combo • Insignia Country Tourer • Insignia GSi

Doporučujeme

Články odjinud