94
Fotogalerie

Test Opel Zafira Tourer 1,6 CDTI: hbitý mikrobus s čerstvým srdcem

Kapitoly článku:


Stabilní zázemí

Převodovka má vhodně nastavené poměry, a i když je „šestka“ jasným a celkem těžkým rychloběhem, vznětový čtyřválec má dostatek točivého momentu i v táhlých dálničních stoupáních. Závěsy kol jsou od prostoru pro posádku velmi dobře izolovány, ani na ostrých nerovnostech (a to jsme jezdili na osmnáctkách!) do interiéru nepronikají výraznější rázy. Rozšíření rozchodu kol vozu rozhodně prospělo, do zatáček se můžete klidně vydat i ve vyšším tempu. Režimy adaptivních tlumičů FlexRide přepínáte tlačítky Sport a Tour umístěnými v horní části středové konzole, přičemž jezdit na Sport je ve většině provozních režimů příjemnější.

IMG_2816.JPGIMG_2806.JPGIMG_2807.JPGIMG_2808.JPGIMG_2809.JPGIMG_2805.JPG
K rozmístění kontrolních a ovládacích prvků na palubě jsme neměli vážnějších výhrad

Podvozek se v takových situacích chová jako kultivovaný celek s předvídatelnými reakcemi, karoserie Zafiry Tourer se sice v zatáčkách celkem naklání, ale zejména vedení zadní nápravy příjemně překvapilo absencí tendencí k odskakování. A to jak v nenaloženém, tak i v takřka plně vytíženém stavu, zástavba Wattova přímovodu do jednoduché konstrukce vlečených ramen se ukázala být rozumným tahem. Při jízdě v přímém směru se Zafira Tourer nevlní, díky dlouhému rozvoru náprav vyniká velmi dobrou směrovou stabilitou.

Na závěr této kapitoly (ne, že by to bylo záměrem) vyšlo velmi smutné zjištění, jež bohužel výrazně poznamená všechny, kteří by chtěli koupit Zafiru Tourer pro dlouhé dálniční jízdy. Jedete kolem 130 km/h a chcete řízením mírně upravit směr jízdy, na volant mírně působíte, nic se neděje a pak volant odskočí více, než jste chtěli. A tak je třeba kontrovat, ovšem odezva řízení bude podobně nepřesná, takže zase na druhou stranu a zase a zase, nakonec se přistihnete, že při jízdě po dálnici cukáte volantem ze strany na stranu jak u Škody 100.

Povedlo se

Od zkoušeného Opelu Zafira Tourer jsme toho očekávali poměrně dost, přesto dokázal příjemně překvapit. Za rozumnou cenu (tedy pokud si jej „nenaložíte“ jak testovaný vůz…) nabízí nejen prostorný a důmyslně řešený variabilní interiér, ale také velmi dobrý motor, jenž v dané kategorii svými provozními vlastnostmi patří k nejlepším.

IMG_2879.JPGIMG_2862.JPGIMG_2858.JPGIMG_2844.JPGIMG_2874.JPGIMG_2864.JPG
Zafira Tourer v nás v této verzi zanechala velmi dobré dojmy

Vyniká zejména klidným chodem a spolehlivým zátahem v širokém spektru otáček, byť deklarovaných hodnot průměrné spotřeby jsme ani zdaleka nedosáhli. Taky kdo by od takto velkého auta čekal v kombinaci 4,1 l/100 km, že… Při 130 km/h se spotřeba ustálí na rovných 7,0 l/100 km, ve městě budete jezdit za 8,5 l/100 km a mimo město se lze držet mírně nad 5,0 l/100 km.

Pokud toužíte po moderním, stylovém a prostorném sedmimístném MPV, jistě budete zvažovat také Citroën Grand C4 Picasso, ale z našeho celkového srovnání by lépe vyšel Opel. Na silnici se chová velmi dobře, takže je velká škoda, že mu to kazí zmíněné nastavení řízení…

Technické údaje: Opel Zafira Tourer

Rok • stupeň výbavy
2014 • Cosmo
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 598 cm3
Stupeň komprese
16,0:1
Nejvyšší výkon
99 kW (135 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
320 Nm při 2 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
11,2 s
Nejvyšší rychlost
193 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
152 l • 1 792 l
Objem palivové nádrže
58 l
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
4,6 • 3,8 • 4,1 l/100 km
Rozvor náprav
2 760 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 584 mm • 1 588 mm
Rozměr pneumatik
235/45 R18
Rozměry: délka × šířka × výška
4 658 × 1 884 × 1 685 mm

 

Naměřené hodnoty  

Stupeň/rychlost50 km/h90 km/h130 km/h
1
22 800 ot./min.
31 750 ot./min.3 200 ot./min.
41 250 ot./min.2 300 ot./min.3 400 ot./min.
51 800 ot./min.2 700 ot./min.
61 500 ot./min.2 200 ot./min.
Orientační měření hlučnosti
Volnoběh38 db
50 km/h (4. st.)53 db
130 km/h (5. st.)67 db
Zrychlení 0 - 100 km/hČas
112,25 s
211,78 s
311,89 s
Průměr11,973 s
60 – 100 km/h
3. st.6,65 s
4. st.9,19 s
80 – 120 km/h
4. st.7,82 s
5. st.13,56 s

Opel

Němec Adam Opel založil svou společnost už v roce 1862. Od roku 1899 v ní začal vyrábet automobily a v roce 1914 se stal největším německým výrobcem.

V letech 1929–1931 se vlastníkem Opelu stal General Motors. Od roku 2017 byl Opel dceřinou společností koncernu Groupe PSA, od roku 2021 patří do skupiny Stellantis.

Opel Astra • Opel Corsa • Opel Crossland X • Opel Grandland X • Opel Mokka • Opel Zafira • Opel Combo • Insignia Country Tourer • Insignia GSi

Doporučujeme

Články odjinud