52
Fotogalerie

Test: Opel Mokka 1.4 Turbo 4x4 – když i kompaktní je moc velký

Kapitoly článku:


Malý luxus

Pokud jste někdy seděli v nějakém Opelu z poslední doby, těžko vás Mokka něčím překvapí. Dobře známý je přístrojový štít, volant, multimediální systém i poněkud přetlačítkovaná středová konzole. Testovaná verze s vrcholnou výbavou mi ale přesto dokázala připravit jedno menší překvapení, a to když jsem poprvé otevřel dveře. Musím uznat, že první dojem dělají světlé barvy, dvoubarevná sedadla, kontrastní švy a stříbrné dekory velmi dobrý. Skoro bych se nebál použít slovo luxusní. Že to ale nakonec není tak slavné dokazují třeba páčky pod volantem známé z levnějších Chevroletů nebo tu a tam nějaký ten trochu maskovaný ale přeci jen laciný plast.

opel_mokka_int_12.JPGopel_mokka_int_16.JPG 
Interiér testované verze vypadá na první pohled bez přehánění luxusně. Potěší také kvalitní zpracování.

Z těch podstatných věcí musím zmínit sedadla. Ta přední jsou jedním slovem výborná, ideálně tuhá, mají tak akorát výrazné boční vedení a v našem případě i dobře vypadají. Zvyknout si budete muset pouze na relativně úzký interiér a tedy na to, že vám je spolujezdec velmi blízko. Samozřejmě záleží na konkrétních případech, zda toto budete brát jako výhodu nebo naopak výraznou nevýhodu.

Až do teď Mokka dokázala více či méně úspěšně maskovat své velmi malé rozměry. Kde se to ale projevuje nejvíce, to je prostor pro zadní cestující, kterého opravdu není na rozdávání. Nemusíte mít zrovna výšku žirafy, abyste strádali především v oblasti kolen. Zavazadelník přidá pravidelný tvar, ale opět objem odpovídající velikosti automobilu. Základních 356 litrů zřejmě český stěhovavý národ moc nenadchne.

opel_mokka_int_11.JPGopel_mokka_int_19.JPG 
Přední sedačky jsou bez debat výborné, vzadu se připravte na poněkud stísněný prostor.

Pokud ale oželíte rezervní kolo, dostanete určitou kompenzaci v podobě solidního boxu pod dnem zavazadelníku. Když už jsme u těch boxů a přihrádek, přidejme informaci o tom, že v interiéru najdete dalších devatenáct odkládacích míst, přičemž třináct jich je vpředu a zbytek vzadu. Zda jich je opravdu devatenáct, to potvrdit nemohu, neb jsem je nepočítal. Během testu jsem ale nezažil situaci, kdy bych hledal místo, kam něco odložit. Nějaké je po ruce vždycky.

Opel Mokka celkově nabízí velmi solidně zpracovaný interiér, který v případě té správné specifikace, vrcholné výbavy a samozřejmě i určitého obnosu navíc může vypadat téměř luxusně. Smířit se pouze musíte s malým zavazadelníkem a skromným místem pro zadní cestující.

Prozatímní vrchol

V kombinaci s modelem Mokka je k dispozici základní benzinová jedna-šestka o výkonu 115 koní, naftová jedna-sedmička CDTi a coby vrchol nabídky prezentuje Opel přeplňovanou jedna-čtyřku s parametry 140 koní a 200 Nm dostupných v rozmezí od 1850 do 4900 ot./min. Diesel jsem krátce vyzkoušel na německé prezentaci a kromě takové řekněme akurátní jízdní dynamiky nabídne především nízkou spotřebu. Testovaný vrchol nabídky je pravým opakem.

Základní parametry vypadají velmi slibně, jenže jak se říká, „skutek, utek“. Psali jsme o tom už několikrát, benzinová jedna-čtyřka turbo (i jedna-šestka turbo naposledy testovaná u Astry GTC) není zrovna technicky nejmladší a v praxi to je dost poznat. Přidejte k tomu vyšší hmotnost, dlouhatánské převody manuální převodovky a se slušnou dynamikou, kvůli které pravděpodobně budete chtít vrcholnou motorizaci, se můžete rovnou rozloučit.

opel_mokka_z_07.JPGopel_mokka_z_08_1.JPG 
Od vrcholné jedna-čtyřky nečekejte zázraky. Dynamika je průměrná, spotřeba nadprůměrně vysoká.

Opel Mokka mě v tomto ohledu zklamal. Ano, když motor vytočíte, tak se přeci jen začne něco dít, jenže člověk prostě očekává od vrcholného motoru více. Stovka je otázkou 9,9 s, maximálně se Mokka rozjede na 190 km/h. Dobře, není to auto na závodění a řekněme spíše průměrná dynamika vám zas tolik vadit nebude.

Mokka má ale v rukávu ještě jeden problém, a tím je spotřeba. Běžně jsem jezdil za osm litrů, pod sedm jsem se dostal na okresce při rychlosti 90-100 km/h, pokud trochu zrychlíte, okamžitě jste zpět na obligátní osmičce. Osobně doufám, že Opel brzy zařadí do nabídky také novou přeplňovanou benzinovou jedna-šestku vybavenou přímým vstřikem paliva. Bohužel oproti motorům typu koncernového 1.4 TSI působí testovaná jednotka velice zastarale. 

Opel

Němec Adam Opel založil svou společnost už v roce 1862. Od roku 1899 v ní začal vyrábet automobily a v roce 1914 se stal největším německým výrobcem.

V letech 1929–1931 se vlastníkem Opelu stal General Motors. Od roku 2017 byl Opel dceřinou společností koncernu Groupe PSA, od roku 2021 patří do skupiny Stellantis.

Opel Astra • Opel Corsa • Opel Crossland X • Opel Grandland X • Opel Mokka • Opel Zafira • Opel Combo • Insignia Country Tourer • Insignia GSi

Doporučujeme

Články odjinud