Test Opel Insignia ST 1,6T: kombi na úrovni

O Insignii bylo napsáno již mnoho chvály. Přesvědčí o svých kvalitách i v provední Sports Tourer s přeplňovanou benzínovou 1,6?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Kdeže loňské karosářské sněhy jsou...
  2. Interiér a vnitřní prostor, Motor a spotřeba
  3. Jízda skoro jako po kolejích, Závěr, Cena
  4. Technické parametry, Kompletní fotogalerie

Dohnat a předehnat

S Insignií se Opel, zmítaný díky svému mateřskému GM ekonomickou krizí, ve své hodině dvanácté (nebo tak nějak okolo ní) vydal poněkud jiným směrem, než byli zákazníci rüsselsheimského výrobce doposud zvyklí. Nové auto, které není ani Vectrou ani Omegou, nabídlo elegantní zevnějšek, sofistikovaný interiér i dostatek radosti pod kapotou. Jaká to změna proti svým poněkud usedlým předchůdcům s druhdy problematickou spolehlivostí. Tou si ani u Insignie zatím nemůžeme být jisti, ale výrobce o ní zjevně přesvědčen je, když ji nyní zaštiťuje šestiletou zárukou.

Výsledkem tohoto nepopiratelného pokroku je mimo jiné prestižní ocenění evropského auta roku 2009, kterého se Opelu dostalo po dlouhých 22 letech (naposledy jej získala Omega v roce 1987). Logicky ale nezůstalo jen u základního sedanu nebo chcete-li notchbacku.  Náročný konzument výrobků předních světových automobilek si již zvykl, že vozy kombi střední třídy už dávno nejsou jen pouhými praktickými provedeními velkých rodinných sedanů, ale stále více se proměňují na rozměrné mondénní křižníky elegantních tvarů s většími či menšími náznaky sportovního ducha.

Praotcem - pionýrem tohoto stylu bylo před dvěma desetiletími BMW Touring  řady 5, které bylo zvláště v proslulé variantě M5 proklatě rychlým dostavníkem. Přes vnější sportovní nádech byl přesto jeho vnitřní prostor velkolepý. Skutečnou rodnou matkou dnešních „stejšnů“  byla až Alfa Romeo 156 Sport Wagon z roku 1999. Rukopis Waltera de Silvy dodnes nezestárl, a tak je stále tu a tam možné potkat toto auto odkazující svojí svažující se střechou a maskovanými klikami zadních dveří na vozy kupé. Takřka fatální daní za krásný zevnějšek byl ale malý kufr, co potom s takovým kombi?

Uplynulo pár let a auta navazující svojí filozofií (i když povětšinou přeci jen praktičtější) na odkaz někdejšího exota se mají čile k světu a co do firemní hiearchie se často stávají minimálně rovnocennými partnery mateřských modelů. Není snad nutné ani připomínat jména jako Honda Accord Tourer, Mazda 6 Wagon, Ford Mondeo, Audi A4 Avant, Peugeot 407 SW či opět jako přízrak Alfa 159 Sport Wagon. O své místo na slunci mezi všemi těmito více či méně úspěšnými hráči s estetickým cítěním zákazníků přijíždí nyní soupeřit i Opel Insignia Sports Tourer. Zevrubnému zkoumání jsme podrobili variantu Sport Family s přeplňovaným šestnáctistovkovým turbobenzínem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Kdeže loňské karosářské sněhy jsou...

Při prvním pohledu na vyzývavou karoserii nadanou nevšední elegancí s provokativní malou špetkou vulgárnosti jako by se staromilci chtělo zvolat:“Kdes ty, stěhováku Ople Omego Caravan? A ty šedá myško Opele Vectro Caravan?“. Ano přátelé, s těmito zasloužilými firemními relikviemi nemá design Insignie zhola nic společného a troufám si říct, že je to tak jedině správně.

Pohledem do tabulek sice zjistíte, že se délka auta povážlivě blíží pěti metrům (4908 mm), ale na přepravu několika těl naložených v sudech s formaldehydem na Orlickou přehradu mohou pochybní dopravci tohoto nákladu zapomenout a raději objednat méně nápadnou Š1203. Od pohledu byste takovou délku nehádali, protože je umně maskována do množství oblin prolínajících se s nápaditými prolisy, zejména ten dlouhý boční ve tvaru sáněk rohatek se mi velmi líbil.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Od impozantní přídě, která je z důvody ochrany chodců při kolizi poněkud vyšší, prochází celou délkou auta až k zádi šípovitý zlom. Zadní partie je vůbec zajímavá. Tvar rozměrných světel protažených do boku se snad mimoděk dosti podobá konkurenčnímu Accordu, odklápění celé zadní stěny pro vstup do zavazadelníku zase vyvolává reminiscenci na vjezd do útrob velkého námořního trajektu. Když už se nákladový prostor odhalí v plné kráse, můžeme konstatovat, že to za čím se ukrývá jsou opravdu pořádná vrata, jejichž tloušťka si nezadá s dvířky od pořádně velkého trezoru.

Zůstaneme-li ještě v zadním traktu, stojí rozhodně za zmínku zdvojení zadních blinkrů a koncových světel. Víko kufru se totiž otevírá s veškerým světelným arzenálem a výrobce chtěl pasažéry ochránit před nebezpečím při zastavení neosvětleného auta na rušné noční silnici. Vtipné je, že podíváme-li se po odklopení víka na vstupní otvor s náhradními světly důkladněji, působí s minimální dávkou představivosti dojmem zadní siluety Fiatu 500. Výsledný efekt z uhrančivé  karoserie testovaného kusu ještě dokreslovala svalnatá kola o průměru 19 palců s proklatě nízkým profilem a vystupujícími ráfky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Kdeže loňské karosářské sněhy jsou...
  2. Interiér a vnitřní prostor, Motor a spotřeba
  3. Jízda skoro jako po kolejích, Závěr, Cena
  4. Technické parametry, Kompletní fotogalerie
Opel Astra 1.6
Rok výroby: 2000
Stav: 166 254 km
Cena: 25 000 Kč
Opel Movano 2.8
Rok výroby: 2001
Stav: 212 639 km
Cena: 60 000 Kč
Opel Corsa 1.248
Rok výroby: 2007
Stav: 146 051 km
Cena: 57 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 67 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků