Kapitoly článku:
- (Zatím) úspěšná mise, Nabídka verzí, Motory pro každého, Zkoušený vůz
- Nadčasový vzhled a krátký rozvor, Na palubě ve stylu a pohodlí, V zajetí elektroniky
- Zavazadla jako v bavlnce, Na silnici, Podvozek FlexRide a svícení AFL
- Nasedáme, A vystupujeme, Technické údaje, Naměřené hodnoty
- Fotogalerie
Nasedáme
Přiznejme si to; nejvíce jsme se těšili na ježdění s novým motorem, který ve své cenové a objemové kategorii nemá co do výkonových parametrů konkurenci. Vznětový čtyřválec 2,0 CDTi BiTurbo jsme vám již podrobně popsali, proto se zaměřme spíše na praktické zkušenosti z provozu. A již předem je třeba podotknout, že rozhodně nezklamal.
Jeho akustický projev se v celém spektru využitelných otáček nijak výrazně neliší od zvyklostí moderních čtyřválcových dieselů, dokonce ani chování v nižších otáčkách nepřináší oproti předpokladům nikterak radikální zlepšení. Vyznačuje se však pouze minimální prodlevou na sešlápnutí plynového pedálu a výrazný zátah nabízí až po překročení hranice 1 600 ot./min.
Přítomnost sofistikované soustavy dvojice turbodmychadel se však nejvíce projevuje ve středních a vysokých otáčkách. Zátah je totiž mimořádně plynulý a s rostoucími otáčkami plynule roste. Zatímco u většiny podobných motorů kolem 2 000 ot./min. natlakuje dmychadlo a zátah se pak již prakticky nemění, tah motoru BiTurbo testovaného Opelu Insignia plynule narůstal a otáčkoměr s chutí letěl až k hranici 5 000 ot./min., což jsou pro jiné vznětové motory obvykle sféry zapovězené.
Výše popsané přednosti řidič ocení zvláště při předjíždění. Brzdy odvádějí dobrou práci a mají citlivě regulovatelný účinek. Řazení je celkem přesné, ale v okolí středové polohy jsme při rychlé jízdě v přímém směru zaznamenali jistou nejistotu vyžadující si průběžné korekce volantem. Řazení šestistupňové převodovky s manuálním ovládáním patří co do délky drah a přesnosti k solidnímu průměru.
A vystupujeme
Opel Insignia je v praktickém karosářském provedení Sports Tourer a v kombinaci s nejvýkonnějším „dieselem“ a bohatou výbavou Cosmo kvalitním, neokázale reprezentativní vozem pro náročné uživatele. Ocenili jsme přítomnost moderních bezpečnostních, zábavních a asistenčních systémů, přičemž si naštěstí u většiny z nich můžete vybírat, které hodláte využívat.
Insignia Sports Tourer vám ostudu rozhodně neudělá
Spotřeba paliva i přes instalaci populárního start/stop systému zůstala, jak jsme si již zvykli, daleko za tabulkovými hodnotami. V průměru jsme celý test v délce zhruba 1 200 km odjeli za 6,8 l/100 km, ve městě jsme se pohybovali okolo 7,4 l/100 km, v ustáleném dálničním režimu na horní hranici limitu klesli na 5,6 l/100 km (!) a v klidném m mimoměstském provozu jsme se dostali až na 5,4 l/100 km.
Celkově vzato jsme však museli hodnotit spotřebu motoru BiTurbo v Insignii s ohledem na hmotnost a výkon vozu jako velmi příznivou. Jiná však bude již kalkulace při hodnocení pořizovací ceny. Bereme v potaz, že zkoušená Insignie byla opatřena špičkovou výbavou i motorem, ale za 1 mil. Kč už lze koupit auto zcela jiné kategorie. Přesto je třeba v závěru připustit, že tento stroj, čistě racionálně vzato, za tyto peníze opravdu stojí.
Podobný vůz tak zřejmě zůstane v běžném provozu ojedinělým zjevem, který si pořídí buď jednatel firmy provozující flotilu automobilů Opel, nebo vysloveně zarytý fanda této značky.
Technické údaje: Opel Insignia Sports Tourer
Rok • stupeň výbavy
2012 • Cosmo
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 956 cm3
Nejvyšší výkon
143 kW (195 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
400 Nm při 1 750 až 2 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8,7 s
Nejvyšší rychlost
226 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
540 l • 1 530 l
Hmotnost: provozní • celková
1 610 kg • 2 165 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
6,4 • 4,3 • 5,1 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 585 mm • 1 587 mm
Rozměr pneumatik
245/40 R19
Rozměry: délka × šířka × výška
4 908 × 2 084 × 1 520 mm
Naměřené hodnoty
Stupeň/rychlost | 50 km/h | 90 km/h | 130 km/h |
1 | – | – | – |
2 | 2 800 ot./min. | – | – |
3 | 1 900 ot./min. | 3 500 ot./min. | – |
4 | 1 400 ot./min. | 2 500 ot./min. | 3 700 ot./min. |
5 | – | 2 000 ot./min. | 2 900 ot./min. |
6 | – | 1 700 ot./min. | 2 400 ot./min. |
Orientační měření hlučnosti |
Volnoběh | 47 db |
50 km/h (4. st.) | 57 db |
130 km/h (5. st.) | 68 db |
| |
Zrychlení 0 - 100 km/h | Čas |
1 | 8,76 s |
2 | 8,56 s |
3 | 8,41 s |
Průměr | 8,577 s |
60 – 100 km/h |
3. stupeň | 5,85 s |
4. stupeň | 6,56 s |
80 – 120 km/h |
4. stupeň | 7,75 s |
5. stupeň | 8,88 s |