101
Fotogalerie

Test: Opel Insignia Sports Tourer 2,0 CDTi BiTurbo - pro náročné

Kapitoly článku:


Nasedáme

Přiznejme si to; nejvíce jsme se těšili na ježdění s novým motorem, který ve své cenové a objemové kategorii nemá co do výkonových parametrů konkurenci. Vznětový čtyřválec 2,0 CDTi BiTurbo jsme vám již podrobně popsali, proto se zaměřme spíše na praktické zkušenosti z provozu. A již předem je třeba podotknout, že rozhodně nezklamal.

Jeho akustický projev se v celém spektru využitelných otáček nijak výrazně neliší od zvyklostí moderních čtyřválcových dieselů, dokonce ani chování v nižších otáčkách nepřináší oproti předpokladům nikterak radikální zlepšení. Vyznačuje se však pouze minimální prodlevou na sešlápnutí plynového pedálu a výrazný zátah nabízí až po překročení hranice 1 600 ot./min.

Přítomnost sofistikované soustavy dvojice turbodmychadel se však nejvíce projevuje ve středních a vysokých otáčkách. Zátah je totiž mimořádně plynulý a s rostoucími otáčkami plynule roste. Zatímco u většiny podobných motorů kolem 2 000 ot./min. natlakuje dmychadlo a zátah se pak již prakticky nemění, tah motoru BiTurbo testovaného Opelu Insignia plynule narůstal a otáčkoměr s chutí letěl až k hranici 5 000 ot./min., což jsou pro jiné vznětové motory obvykle sféry zapovězené.

Výše popsané přednosti řidič ocení zvláště při předjíždění. Brzdy odvádějí dobrou práci a mají citlivě regulovatelný účinek. Řazení je celkem přesné, ale v okolí středové polohy jsme při rychlé jízdě v přímém směru zaznamenali jistou nejistotu vyžadující si průběžné korekce volantem. Řazení šestistupňové převodovky s manuálním ovládáním patří co do délky drah a přesnosti k solidnímu průměru.

A vystupujeme

Opel Insignia je v praktickém karosářském provedení Sports Tourer a v kombinaci s nejvýkonnějším „dieselem“ a bohatou výbavou Cosmo kvalitním, neokázale reprezentativní vozem pro náročné uživatele. Ocenili jsme přítomnost moderních bezpečnostních, zábavních a asistenčních systémů, přičemž si naštěstí u většiny z nich můžete vybírat, které hodláte využívat.

P1100978.JPGP1100984.JPGP1110002.JPG
Insignia Sports Tourer vám ostudu rozhodně neudělá

Spotřeba paliva i přes instalaci populárního start/stop systému zůstala, jak jsme si již zvykli, daleko za tabulkovými hodnotami. V průměru jsme celý test v délce zhruba 1 200 km odjeli za 6,8 l/100 km, ve městě jsme se pohybovali okolo 7,4 l/100 km, v ustáleném dálničním režimu na horní hranici limitu klesli na 5,6 l/100 km (!) a v klidném m mimoměstském provozu jsme se dostali až na 5,4 l/100 km.

Celkově vzato jsme však museli hodnotit spotřebu motoru BiTurbo v Insignii s ohledem na hmotnost a výkon vozu jako velmi příznivou. Jiná však bude již kalkulace při hodnocení pořizovací ceny. Bereme v potaz, že zkoušená Insignie byla opatřena špičkovou výbavou i motorem, ale za 1 mil. Kč už lze koupit auto zcela jiné kategorie. Přesto je třeba v závěru připustit, že tento stroj, čistě racionálně vzato, za tyto peníze opravdu stojí.

Podobný vůz tak zřejmě zůstane v běžném provozu ojedinělým zjevem, který si pořídí buď jednatel firmy provozující flotilu automobilů Opel, nebo vysloveně zarytý fanda této značky.
 

Technické údaje: Opel Insignia Sports Tourer

Rok • stupeň výbavy
2012 • Cosmo
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 956 cm3
Nejvyšší výkon
143 kW (195 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
400 Nm při 1 750 až 2 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8,7 s
Nejvyšší rychlost
226 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
540 l • 1 530 l
Hmotnost: provozní • celková
1 610 kg • 2 165 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
6,4 • 4,3 • 5,1 l/100 km
Rozvor náprav
2 737 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 585 mm • 1 587 mm
Rozměr pneumatik
245/40 R19
Rozměry: délka × šířka × výška
4 908 × 2 084 × 1 520 mm

Naměřené hodnoty

Stupeň/rychlost50 km/h90 km/h130 km/h
1
22 800 ot./min.
31 900 ot./min.3 500 ot./min.
41 400 ot./min.2 500 ot./min.3 700 ot./min.
52 000 ot./min.2 900 ot./min.
61 700 ot./min.2 400 ot./min.
Orientační měření hlučnosti
Volnoběh47 db
50 km/h (4. st.)57 db
130 km/h (5. st.)68 db
  
Zrychlení 0 - 100 km/hČas
18,76 s
28,56 s
38,41 s
Průměr8,577 s
60 – 100 km/h
3. stupeň5,85 s
4. stupeň6,56 s
80 – 120 km/h
4. stupeň7,75 s
5. stupeň8,88 s

Opel

Němec Adam Opel založil svou společnost už v roce 1862. Od roku 1899 v ní začal vyrábet automobily a v roce 1914 se stal největším německým výrobcem.

V letech 1929–1931 se vlastníkem Opelu stal General Motors. Od roku 2017 byl Opel dceřinou společností koncernu Groupe PSA, od roku 2021 patří do skupiny Stellantis.

Opel Astra • Opel Corsa • Opel Crossland X • Opel Grandland X • Opel Mokka • Opel Zafira • Opel Combo • Insignia Country Tourer • Insignia GSi

Doporučujeme

Články odjinud