Kapitoly článku:
Střechu dolů!
Dlouhá střecha je rozdělena do třech částí a ovládání jejího sklápění je soustředěno do kolébkového spínače vedle vnitřního zrcátka. V těchto místech se nachází také podobný ovladač pro jednodotykové spouštění či zavírání bočních oken zaráz a jediným dotykem.
Ke stažení střechy vám stačí mít pouze v kufru zataženu síťku a cestovat rychlostí do 30 km/h. Zmáčknete a držíte příslušné tlačítko vedle zrcátka nebo na dálkovém ovladači. Nejprve se odklopí kryt zavazadlového prostoru, jenž je zavěšen na složitých pantografech, umožňujících jeho vyklápění vzad (pro skládání střechy) i vpřed (pro přístup do zavazadelníku). Zároveň se povolují výztuhy procházející hranami střechy a uvolní se zámky na rámu čelního skla. Střecha se začíná sklápět, ale to už se zdvihá plastový límec za zadními sedadly. Poté, co střecha zmizí v útrobách zavazadlového prostoru, vyklopí se dva páry plasových křidélek, jeden právě na límci, druhý pak vyjede zpod víka kufru. Víko se zaklapne a o úspěšně ukončeném procesu je řidič informován pípnutím.
Proces sklápění, nebo zavírání střechy trvá přibližně 30 sekund a sám se přeruší ve chvíli detekce překážky nebo pokud tlačítko pustíte. V takovou chvíli máte možnost obdivovat složitost celé konstrukce a velmi malé mezery, jimiž se jednotlivé díly během sklápění navzájem míjejí. Systém pracuje zcela přesně, vzhledem k řadě namáhaných spojů a kloubů však vyvstává otázka, jestli se časem jeho díly nezačnou uvolňovat. Skutečností však je, že pracovníci českých servisů Opel již byli vyškoleni na měření a seřizování mechanizmu střechy, což se děje v rámci pravidelných servisních prohlídek.
Vysokou hmotnost střechy si uvědomíte už ve chvíli, kdy střecha při otevírání či zavírání překonává horní úvrať a s celým autem to v tu chvíli pěkně zacloumá. Oproti starším plátěným střechám odpadá nutnost manuálního uvolňování zámků nad oknem či dodatečného upevňování límce kryjícího střechu v její stažené poloze. Konstruktéři u Opelu mysleli i na situaci, kdy v systému dojde k poruše nebo k nedostatku elektrické energie. V takovém případě řidič může dle podrobného obrázkového návodu a s použitím imbusového klíče střechu zavřít manuálně.
On the road
V uzavřeném stavu lze vůz bez nutosti omezování se provozovat za všech klimatických podmínek, protože pevná střecha je tepelně i akusticky velmi dobře izolována. V takových situacích ani nepoznáte, že střecha na tomto autě není až tak pevná, jak se vám v tu chvíli zdá. O povaze auta vypovídá jen drobný svist v oblasti mezi předními a zadními bočními okny. Ačkoli nám počasí v době testu příliš nepřálo, jízdu bez střechy jsme si zkrátka ujít nechat nemohli.
Jízda s uloženou střechou a spuštěnými okénky je za dobrého počasí příjemná zhruba do 70 km/h, poté již nastupují výraznější turbulence. S okénky nahoře však můžete cestovat i běžnou dálniční rychlostí, aniž by to bylo nějak výrazně nepříjemné. Další zlepšení by mohl nabídnout větrný deflektor, jenž proudění vzduchu usměrní (s aerodynamickým hlukem však nic neudlá) a lze jej umístit za přední hlavové opěrky. To pak ale musí na případné cestující vzadu působit poněkud depresivně. Na zadních místech také pasažéři cítí poryvy větru daleko dříve a intenzivněji než ti vpředu.
Se složenou střechou jsme zažili i dešťovou přeháňku, kdy však při rychlostech nad 40 km/h do vozu nepršelo, neboť v takových situacích vzduch proudící přes čelní okno s sebou dešťové kapky strhává až na zadní kapotu. Není se však třeba lekat, pokud vám do otevřeného auta pár kapek spadne, protože materiály použité v interiéru jsou vesměs vodě odolné. Příjemně nás překvapilo, že s otevřeným vozem lze v relativním pohodlí jezdit i v teplotách okolo 6 stupňů, samozřejmě s okénky nahoře, zapnutým topením a při rychlostech hruba do 80 km/h.