83
Fotogalerie

Test Opel Astra TwinTop CDTI: kupé i kabriolet

Kapitoly článku:


Zvenčí

Při pohledu na přední část není pochyb o příslušnosti ke značce a modelové řadě, také zadní světla připomínají třídveřový hatchback. Členitá příď je rozdělena do několika otvorů pro vstup chladicího vzduchu, krytých černými plastovými mřížkami. Zbytek karosérie je včetně zrcátek, klik a otěrových lišt lakován v barvě karosérie, oživení přichází jen v podobě širokých, vodorovně uložených chromovaných pásů na přídi a zádi.

P5170005.jpg P5170030.jpg P5170011.jpg

Spodní linie zasklení začíná v bočních cípech předních sdružených světlometů s oddělenými parabolami pro potkávací a dálková světla a plynule se zdvihá měrem vzad, což mírně zhoršuje výhled cestujících vzadu do stran. Řidič však má dobrý výhled všemi směry, a to dokonce i při uzavřené střeše. Celkově tento nízký vůz působí dynamickým a vyváženým, byť v zadní části poněkud těžkopádným dojmem. Příď i záď se díky tvarování kapot a nárazníků sbíhají do zaoblených špic.

P5170003.jpg P5170004.jpg P5170012.jpg
P5170032.jpg P5170070.jpg P5170069.jpg 
P5170006.jpg P5170008.jpg P5170009.jpg 
  
P5170072.jpg P5170034.jpg P5170035.jpg 

Uvnitř

Interiér se takřka neliší od třídveřového hatchbacku. Sedadla jsou čalouněna kombinací kůže a odolného textilu, zbytek interiéru je obložen většinou kvalitními plasty. Úroveň dílenského zpracování odpovídá ceně vozu, je tedy na dobré úrovni. Střední část palubní desky vybíhá nad displejem palubního počítače v náznak šípu, který opakuje motivy z přídě a zádi karosérie. Přední sedadla jsou rozměrná, postrádali jsme ale bederní opěry, také prostoru je na nich ve všech ohledech dostatek a jsou nastavitelná v širokém rozsahu. Zadní sedadla je však třeba brát jako nouzová, ačkoli pokud se cestující vpředu uskrovní, usadí se tam i dva dospělí lidé. Ti se však budou při natažené střeše poněkud krčit, ale mají k dispozici hlavové opěrky a tříbodové bezpečnostní pásy se zámky na vnější straně sedáků. Pod výklopnou středovou opěrou je průchod do zavazadelníku pro přepravu dlouhých předmětů.

P5170037.jpg P5170042.jpg P5170038.jpg

P5170024.jpg P5170040.jpg P5170068.jpg
P5170060.jpg P5170044.jpg P5170046.jpg
 
Zavazadlový prostor je přístupný velkým víkem a při střeše nahoře je opravdu rozměrný. Víko je však třeba zavírat rázným přitlačením na jeho hranu. Prostor pro zavazadla je od místa pro složenou střechu oddělen svinovací roletkou. Pokud není zatažena, střechu nelze z bezpečnostních důvodů složit. Pokud střechu sklopíte a otevřete víko zavazadlového prostoru, k věcem na podlaze se v podstatě nedostanete, což lze dobře sledovat na připojených snímcích. Tento problém částečně řeší červené tlačítko umístěné vlevo na vnitřní části prahu kufru. Po jeho stisku se aktivuje proces, v rámci kterého se střecha uvnitř zavazadelníku zhruba o 200 mm zvedne a umožní alespoň omezený přístup k předmětům na dně.

P5170077.jpgP5170078.jpg P5170074.jpg
 
P5170080.jpg P5170062.jpg P5170065.jpg

P5170066.jpg P5170067.jpg

Pracoviště řidiče

Palubní desce z poněkud fádního, ale nikolik nekvalitního materiálu dominuje lesklá středová konzole, doplněná obklady z matné imitace hliníku, jež se nachází také na dveřích a okolo budíků na přístrojovém štítě. Tomu nelze co do přehlednosti nic vytknout, postrádali jsme však teploměr chladicí kapaliny (což se dnes bohužel stává běžným jevem), který zde není nahrazen ani modrou kontrolkou.

Celkem malý a tlustý volant s věncem nad příčkou vybraným padne velmi dobře do ruky. Regulace vnějšího osvětlení je spolu s reostatem intenzity podsvitu přístrojů sdruženo do panýlku vlevo od volantu. Páčky pod volantem jsou postaveny typicky „po opelovsku“: blinkry ani stěrače nemají aretace. Manipulovat je s nimi proto třeba vždy velmi citlivě a vnímat lehké odpory pružin, ale lze si na to zvyknout. Otázkou je, proč bychom si měli zvykat na řešení, jež neskýtá žádné výhody.

P5170041.jpgP5170057.jpgP5170048.jpg P5170043.jpg

P5170049.jpg P5170050.jpgP5170051.jpgP5170053.jpg
  
Na přehledném a velkém displeji nad středovou konzolí se zobrazují údaje kalendáře, hodin, vnějšího teploměru, palubního počítače a audiosoustavy. Pod středovými výdechy ventilace jsou panely rádia a klimatizace a poněkud nepřehledně jsou mezi nimi rozeseta tlačítka pro nastavování palubního počítače a jeho funkcí. Nepřehlednost se týká také tlačítek na volantu, jež bez manuálu jen ztěží ovládnete.

Zklamal nás malý počet odkládacích prostorů, kromě kapes ve dveřích a dvoupatrové schránky před spolujezdcem tak máte jen pramálo možností, kam odložit klíče, peněženku nebo telefon. Jinak je interiér Astry TwinTop z hlediska ergonomie zdařilý a ostré hrany jsou v kontrastu s proudem oblých kontur u většiny soudobé konkurence.

Pochválit je třeba systém bezklíčového zamykání a startování, jenž patří v současnosti k nejpohodlnějším. Transpondér na sobě sice má tlačítka pro dálkové ovládání zámků, ale není jej třeba vůbec vyjímat z kapsy. V okolí dveřních klik a madla zavazadlového prostoru jsou senzory, díky kterým zámky povolí již ve chvíli, kdy se k nim přiblížíte a za kliku vezmete. Ovšem pouze ve chvíli, kdy máte u sebe „klíč“. Pak již jen stačí nasednout a přidržet tlačítko Start/Stop do chvíle, kdy motor naskočí. Krátkým stiskem zapnete samotné zapalování. A když auto opouštíte, stačí zavřít dveře a prstem se zlehka dotknout drážek na klice, které jsou umístěny v místech, kde jinak bývá zámek. Pokud ovšem o sobě nebo o tomto zařízení pochybujete, budete mít problém: jak zjistit, jestli je auto opravdu zamčené? Buď transpondér odložíte dále od auta a zkusíte vzít za kliku, nebo požádáte náhodného kolemjdoucího, aby to udělal za vás...

P5170054.jpg P5170045.jpg P5170056.jpg
P5170055.jpg P5180009.jpg P5180015.jpg P5180012.jpg

 

Opel

Němec Adam Opel založil svou společnost už v roce 1862. Od roku 1899 v ní začal vyrábet automobily a v roce 1914 se stal největším německým výrobcem.

V letech 1929–1931 se vlastníkem Opelu stal General Motors. Od roku 2017 byl Opel dceřinou společností koncernu Groupe PSA, od roku 2021 patří do skupiny Stellantis.

Opel Astra • Opel Corsa • Opel Crossland X • Opel Grandland X • Opel Mokka • Opel Zafira • Opel Combo • Insignia Country Tourer • Insignia GSi

Doporučujeme

Články odjinud