54
Fotogalerie

Test: Opel Astra ST 2.0 CDTI – naftový premiant?

Kapitoly článku:


Tři auta v jednom

Na začátku padla zmínka o osmnáctipalcových kolech, nízkých pneumatikách a podvozku. Ten v mnoha ohledech překvapil. Astra využívá na zadní jednoduché nápravě takzvaný Wattův přímovod. Díky němu je náprava pevně vedena a její uložení nemusí být tak tvrdé. Jinak řečeno je vůz pohodlný, ale zároveň nabídne přesvědčivé jízdní vlastnosti. Abych se vrátil k těm pneumatikám, strach není na místě. Podvozek filtruje nerovnosti s velkým přehledem.

opel_astra_st_int_20.JPGopel_astra_st_int_21.JPGopel_astra_st_int_22.JPG
Systém Flex-Ride je za příplatek. Řidič může aktivovat jeden ze dvou režimů.

Podobně jako u Insignie, také Astra se může pochlubit možností nastavení tří režimů jízdy. Aktivovat lze Sport, Tour a nebo nemusíte neaktivovat nic. Tour znamená docela přeposilované řízení a houpavý podvozek, takže ideál pro jízdu po městě. Naopak Sport přitvrdí tlumiče, řízení trochu ztuhne (ale rozdíl není zas až tak markantní) a věc nejdůležitější, přístrojový štít zrudne. Jistě, nemyslím to úplně vážně. Přístrojový štít sice efektně zrudne, ale věcí nejdůležitější je něco jiného. Odezva na plynový pedál se výrazně změní a auto teprve teď ukáže, co umí.

Dynamická jízda je testovanému Opelu velmi blízká a ten si v zatáčkách počíná s přehledem. Až jsem chvílemi zalitoval řízení, které i ve sportovním režimu zůstává dost přeposilované. Nechci to ale Astře přímo vyčítat, nejde přece o vůz určený na okresky. Na druhou stranu musím podotknout, že zrovna Focus je v tomto ohledu o poznání lepší. Dálnice a dlouhé cestování, to je přesně ten správný režim, kde se Astra Sports Tourer a nakonec také její řidič budou cítit nejlépe.

K testovanému dieselu si můžete pořídit automat, já jsem ale dostal k dispozici provedení se šestistupňovým manuálem. Pokud bych ho měl objektivně zhodnotit, pak bych řekl, že má dlouhé dráhy a rezervy v přesnosti řazení. Nejde ale o nic hrozného. Podstatnější je fakt, že jsou jednotlivé stupně nejspíš s ohledem na spotřebu poměrně dlouhé. Vrcholný diesel si s tím poradí.

Za půl „mega“

První cena Opelu Astra ST 2.0 CDTI zní 477 900 Kč. Když k tomu přihodíme druhou nejvyšší výbavu Sport, dostáváme se na 511 000 Kč a když započítáme ještě příplatkové prvky (metalíza, Flex-Ride, automatická dálková světla, navigace, USB, parkovací senzory), rázem jsme o dalších 100 000 Kč výše. Je to hodně, nebo málo?

Několikrát zmíněný Ford Focus 2.0 TDCI s manuální převodovkou a výbavou Titanium vás díky akční ceně vyjde na 546 000 Kč. To není špatné, ale dostanete o dvacet koní slabší motor a v případě dovybavení auta na úroveň podobnou testovanému exempláři půjdete s cenou přes Opel. Dvoulitrový Mégane Grandtour ve vrcholné výbavě GT startuje s cenou podobnou Focusu, ale mnoho už si toho do něj nedokoupíte.

Opel Astra Sports Tourer je nadmíru povedenými kombíkem. Bohužel konkurenční Focus je natolik kvalitní a cenový odstup ve finále není natolik výrazný, že bych v případě srovnávacího testu označil jako vítěze právě Ford. Kvalitou jsou na tom oba modely dnes už prakticky stejně, Focus má ale lepší podvozek. Kdo ovšem z nějakého důvodu Ford nechce, pak pro něj Mégane splní roli velmi zajímavé alternativy. Opel Astra je alternativou ještě mnohem zajímavější.   

Technické údaje: Opel Astra ST

Rok • stupeň výbavy
2012 • Sport
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 956 cm3
Stupeň komprese
16,5 : 1
Nejvyšší výkon
121 kW (165 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
350 Nm při 1 750 až 2 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
9,5 s
Nejvyšší rychlost
212 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
500 l • 1 550 l
Objem palivové nádrže
56 l
Hmotnost: provozní • celková
1 550 kg • 2 080 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
6,5 • 4,2 • 5,1 l/100 km
Rozvor náprav
2 685 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 544 mm • 1 558 mm
Rozměr pneumatik
215/50 R17
Rozměry: délka × šířka × výška
4 698 × 1 814 × 1 535 mm

Opel

Němec Adam Opel založil svou společnost už v roce 1862. Od roku 1899 v ní začal vyrábet automobily a v roce 1914 se stal největším německým výrobcem.

V letech 1929–1931 se vlastníkem Opelu stal General Motors. Od roku 2017 byl Opel dceřinou společností koncernu Groupe PSA, od roku 2021 patří do skupiny Stellantis.

Opel Astra • Opel Corsa • Opel Crossland X • Opel Grandland X • Opel Mokka • Opel Zafira • Opel Combo • Insignia Country Tourer • Insignia GSi

Doporučujeme

Články odjinud