68
Fotogalerie

Test Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo: Dobrá, ale příliš kompaktní

Kapitoly článku:


Povedený diesel

Testovaná Astra s motorem 1.6 CDTI BiTurbo je druhá nejrychlejší verze, jakou si můžete pořídit. Svižnější je pouze benzinová přeplňovaná šestnáctistovka, která disponuje maximem 147 kW (200 k). Ta mimochodem stojí v testované výbavě Dynamic o deset tisíc korun méně než diesel. 

Základní parametry vrcholu naftové části nabídky jsou následující. Dvakrát přeplňovaný čtyřválec vyprodukuje maximálně 118 kW (160 k) při 4000 ot./min a 350 Nm v pásmu otáček 1500 - 2250 ot./min. Sprint na 100 km/h je záležitostí na 8,9 s a nejvyšší rychlost činí 220 km/h. A pro pořádek, tento motor pořídíte výhradně se šestistupňovou manuální převodovkou. 

_DSC0337.jpg_DSC0338.jpg
Dvakrát přeplňovaná šestnáctistovka nabídne velmi solidní dynamiku, kultivovaný chod a nízkou spotřebu

Už od prvních metrů diesel zaujme tichým a kultivovaným chodem. Obecně je Astra uvnitř velmi dobře odhlučněná, což jí v kombinaci s testovanou jednotkou předurčuje ke svižným a poměrně příjemným dálničním přesunům. Zaujme ale ještě další věc. 

Třeba skutečnost, že navzdory dvěma turbodmychadlům jsou její reakce na plyn žalostně pomalé. Motor se tváří, jako kdyby měl o šedesát koní méně. Jenže to je v dnešní době normální, protože to je jaksi ekologicky žádané. Pokud chcete, aby Astra ukázala, co všechno umí, musíte jít s pedálem plynu nekompromisně na podlahu. Pak zjistíte, že tento čtyřválec umí nabídnout solidní zátah v nedieselově širokém spektru otáček a že zátah jako takový je to velice zajímavý. 

Alternativou je aktivace režimu Sport, který celou věc výrazně změní, protože se reakce na plyn velmi přiostří a jízda je najednou podstatně příjemnější. Zároveň ztuhne i posilovač a přístroje dostanou červené podsvícení. Adaptivní tlumiče už v nabídce nenajdete, protože je Astra podle Opelu údajně nepotřebuje (kvůli nižší hmotnosti). 

Jako velice potěšitelná se ukázala i spotřeba. Test jsem ukončil podle palubního počítače na hodnotě šest litrů, přičemž během týdne jsem jezdil až na pár výjimek výhradně po dálnici (svižně) a po Praze. Klidná jízda kolem 120 km/h stlačí spotřebu k pěti litrům, na okreskách se bez problémů dostanete pod pětilitrovou hranici. Tento diesel umí být velmi úsporný. 

_DSC0281.jpg_DSC0253.jpg
Astra nakonec ukončila redakční test se spotřebou 6 l/100 km. Pokud jenom trochu chcete, snadno se dostanete na čísla začínající čtyřkou

Celkově je vrchol naftové nabídky pro Opel Astra ST tichý, kultivovaný, velmi svižný a úsporný. Asi se shodneme na tom, že takto nějak by měla vypadat charakteristika motoru, který můžeme považovat za povedený. 

Dynamický podvozek 

Už test hatchbacku ukázal, že současná Astra jezdí velmi zajímavě. Opelu se podařilo mezigeneračně shodit přebytečná kila a na výsledku to je znát. Pohotovostní hmotnost testovaného kousku je 1360 kg. Zároveň ale také Opel připravil dynamicky laděný podvozek. To má své výhody, ale také nevýhody. 

Astra je zkrátka tužší, a tak vám občas dopřeje naplno vyzkoušet, co to znamená zanedbaná údržba českých silnic. Úplně ideálního komfortu se samozřejmě nedočkáte ani ve městě. Na kvalitních silnicích ovšem jezdí tohle kombi velmi příjemně. Jen tak na okraj: Opel dlouhou dobu používal zadní nápravu vylepšenou o Wattův přímovod. Aktuální generace ho má ale pouze u testovaného vrcholného dieselu a u nejsilnější benzinové jednotky. Jinak ho na autě nenajdete. 

_DSC0297.jpg_DSC0296.jpg
Pokud chcete normální odezvu na plyn, musíte aktivovat režim Sport; manuální převodovka není špatná, ale má delší dráhy řazení. Testovaný motor jinak než s manuálem nekoupíte 

Nejzajímavější to ovšem je při dynamické jízdě někde po okreskách. Astra ST s testovaným motorem sice není oficiálně konkurence pro naftovou Octavii RS, ale řekl bych, že svým charakterem k ní nemá moc daleko, přestože nabídne slabší motor. Podvozek je velmi jistý, řízení překvapivě strmé i citlivé a těžší záď sympaticky hravá. Když v zatáčce autu trochu pomůžete, objeví se menší přetáčivost, respektive takové to utažení stopy.

Astru s dieselem si asi nekoupíte jako jediné auto pro dovádění na okreskách, ale pokud hledáte jeden vůz do rodiny s tím, že kromě transportu dětí mezi školami, babičkami a zájmovými kroužky byste se také rádi trochu svezli, pak by vás tohle kombi mohlo zaujmout. Jediné, co nepotěší, je řazení s poměrně dlouhými drahami. Ale na to se dá zvyknout. 

_DSC0258.jpg_DSC0263.jpg_DSC0271.jpg

Opel

Němec Adam Opel založil svou společnost už v roce 1862. Od roku 1899 v ní začal vyrábet automobily a v roce 1914 se stal největším německým výrobcem.

V letech 1929–1931 se vlastníkem Opelu stal General Motors. Od roku 2017 byl Opel dceřinou společností koncernu Groupe PSA, od roku 2021 patří do skupiny Stellantis.

Opel Astra • Opel Corsa • Opel Crossland X • Opel Grandland X • Opel Mokka • Opel Zafira • Opel Combo • Insignia Country Tourer • Insignia GSi

Doporučujeme

Články odjinud