Kapitoly článku:
Velmi schopný
Důvod, proč sáhnout po dieselu tu je ještě jeden. Astra GTC má velmi povedený podvozek, který je velmi univerzální. Částečně za to mohou už zmíněné aktivní tlumiče, částečně celková konstrukce. Na jedné straně dokáže být GTC něco jako „okreskový hot-hatch“, na straně druhé zvládá roli dopravního prostředku na dlouhých trasách, což je právě onen zmiňovaný důvod hovořící pro koupi naftové jednotky. Podvozek velmi účinně filtruje rázy bez ohledu na přítomnost relativně velkých osmnáctipalcových kol.
Dálnice je místo, kde se GTC cítí více než dobře. Stejně se ovšem cítí i na okreskách. Podvozek zvládá ostřejší průjezdy zatáčkami na podtrženou jedničku, Astra poslouchá na slovo a mnohdy kritizovaná zadní jednoduchá náprava doplněná o fintu zvanou wattův přímovod bez problémů i při ostrém tempu následuje zvolenou stopu. Neodskakuje, není nervózní. Vpředu pak najdeme zavěšení HyperStrut převzaté z Insignie OPC. Celkově je podvozek a jízdní vlastnosti jako takové dalším příjemným překvapením. GTC má totiž podvozek rychlejší, než co dokáže zvládnout jeho v současnosti nejvýkonnější motor. Můžeme se těšit na příchod OPC s podvozkem ještě dále vylepšeným a především s patřičnou pohonnou jednotkou.
Než se pustíme do závěrečného hodnocení, musím zmínit ještě jedno milé překvapení. Převodovka je přesná a pracovat s řadicí pákou je pro řidiče radost. Když už jsem se zastavil u letmých dojmů a postřehů, mohu nabídnout ještě jeden, tentokrát ne tak pozitivní. Chod pedálu plynu je takový zvláštní. Když jej sešlápnete cca na 3/4, dále šlapat nemusíte, protože motor na tento pokyn už vůbec nereaguje.
Cena od
Opel Astra je designově povedený a na poměry dané kategorie velice praktický třídveřový hatchback schopný komfortní jízdy i užívání si na okreskách (ne opravdu jsem se nezbláznil). Zákazníci, kteří tohle vyžadují, by se měli u Opelu určitě zastavit, protože oproti konkurenci ve zmíněných ohledech GTC opravdu vyniká. Bohužel ztrácí především benzinovými motorizacemi. Uvidíme, jak nakonec v praxi bude jezdit OPC. Dostupné informace slibují více než zajímavé svezení.
Nejdostupnější GTC vás vyjde v rámci akčních cena na 349 900 Kč, pod kapotou ale budete mít stokoňovou jedna-čtyřku a těšit se můžete na velmi průměrnou jízdní dynamiku. Testovaná jedna-šestka začíná na 435 900 Kč ve výbavě Enjoy. Pro srovnání například stejně výkonný Mégane Coupé s přeplňovaným dvoulitrem a vrcholnou výbavou GT si francouzská automobilka cení na 496 600 Kč, což rozhodně není vůbec špatná nabídka, ale GTC je řidičsky výrazně lepší.
Technické údaje: Opel Astra GTC
Rok • stupeň výbavy
2012 • Sport
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 598 cm3
Nejvyšší výkon
132 kW (180 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
230 Nm při 2 200 až 5 400 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8,3 s
Nejvyšší rychlost
220 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
380 l • 1 165 l
Objem palivové nádrže
56 l
Hmotnost: celková
2 005 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
9,3 • 6,0 • 7,2 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 584 mm • 1 588 mm
Rozměr pneumatik
235/55 R18
Rozměry: délka × šířka × výška
4 466 × 1 840 × 1 482 mm