Kapitoly článku:
Zkoušený vůz
Měli jsme možnost krátce otestovat elegantní třídveřové provedení GTC, jež mělo jedinou chybičku na kráse: pod kapotou hostilo základní motor z nabídky, jenž svým skutečným potenciálem poněkud pokulhával za celkovým vzhledem vozu. Je to však daní za příznivou cenu, neboť tanto atraktivní automobil v době testu mateřské dealerství nabízelo za zajímavých 359 900 Kč. A to byla tato Astra osazena řadou nákladných příplatkových prvků, a to včetně metalízy (14 000 Kč), rádia s MP3, sedmi reproduktory a ovládáním na volantu (3 900 Kč), litých kol (24 500 Kč), mlhovek (5 500 Kč), koženého volantu (2 000 Kč) nebo vyhřívaných sedadel (10 000 Kč). Impozantním doplňkem však bylo extrémně dlouhé čelní sklo, jež sahá až za hlavy cestujících na předních sedadlech a zájemce jinak přijde na 42 000 Kč.
Testovaný vůz: | Opel Astra GTC 1,4i Enjoy |
Cena zkoušeného vozu: | 359 900 Kč* |
Cena základního provedení: | 299 900 Kč* |
| |
Výbava | |
| |
Posilovač řízení: | Ano |
Airbagy: | 4x |
El. řízení podvozku: | ABS |
Centrální zamykání: | Ano, na dálkové ovládání |
El. ovládání oken: | Ano, 2x |
El. ovládání zrcátek: | Ano, včetně el. vyhřívání |
Výškově stavitelné sedadlo řidiče: | Ano |
Stavitelný volant: | Ano, výškově a podélně |
Zadní opěradla | Dělená, sklopná |
Tempomat: | Ne |
Klimatizace: | Ano, man. |
Autorádio: | Ano, na CD a MP3 |
Přední mlhová světla: | Ano |
Nárazníky v barvě vozu: | Ano |
Litá kola: | Ano |
Palubní počítač: | Ano |
*zvýhodněná cena
Na první pohled
Třídveřová Astra GTC je porovnání s pětidvéřovým hatchbackem opravdu sportovněji střižená a Opel si ji vyrábí sám, předchozí Astru G kupé dodával spolu s kabrioletem Bertone. GTC stojí na shodném rozvoru, je však delší o 39 mm a o 47 mm nižší. I když se to na první pohled nemusí zdát, Astra GTC má zcela specifické všechny povrchové díly karosérie, jejíž profil se dosti změnil a zdůraznil délku přídě.
Vnitřní rozměry jsou však v porovnání s „pětidvířkem“ takřka identické, důvodem bylo především nepatrné snížení polohy sedadel, takže strop se snížil jen o 12 mm. Příď je však takřka totožná, takže jí dominují rozměrné sdružené lichoběžníkové světlomety s čirými kryty, oddělenými parabolami pro potkávací a dálková světla a kvalitním účinkem.
Ačkoli se Opel vehementně brání označovat třídveřovou Astru GTC jako kupé, jde nesporně o velmi dynamicky vyhlížející vůz. Ploché boky oživují prolisy okolo blatníků a prahů, jakož i boční trojúhelníková okna vzadu. Jejich horní hrana sestupuje ke spodním okrajům zadních sdružených světlometů výrazně zasahujících do blatníků. Vzhled těchto světel je v porovnání s pětidvéřovou verzí odlišný, podivně mléčně zbarvené kryty blinkrů jsou zde nahrazeny působivými kouřovými prvky. Spodní hranu světel propojuje široká lesklá lišta. Na rozdíl od pětidvéřové verze se na zadním nárazníku typu GTC opakuje šípovité prolomení použité na nárazníku předním, kde ovšem vyžaduje drobné znásilnění poznávací značky a podkladky při instalaci. Opravdu působivým prvkem je rozměrné čelní okno, k němuž se však podrobněji vrátíme ve zvláštní kapitole.
Uvnitř
Interiér Astry GTC je prakticky shodný s ostatními verzemi Astry H a my se nyní soustředíme předevěším na specifika zkoušeného vozu, zájemce o podrobnosti proto odkážeme na již zmíněný test kabrioletu uveřejněný na tomto místě.
Do vozu s třídveřovou karosérií je celkem snadný přístup skrze dlouhé a těžké dveře, ty sice disponují dostatečně silnou aretací, přeci jen si však budete muset dávat pozor zvláště při parkování v omezených prostorech. Smířit se musíte též s typickým výrazným natahováním pro bepečnostní pásy, což může hrozit i vyhozením plotýnky, navíc zde chybí náznak nějakého podavače (oproti takovému BMW 316ti, jež jsme jako ojeté testovali na tomto místě).
Přední sedadla jsou pohodlná a mají dostatečně rozměrné sedáky i opěráky, v zatáčkách se však raději nespoléhejte na nijak pevnou oporu, při dlouhých cestách pak můžete postrádat bederní opěru. Na zadní sedadla se nastupuje relativně pohodlně, překážet přitom mohou přední pásy nijak nekryté obkladovými panely. Pro usnadnění nastupování se opěradlo předního sedadla sklopí vpřed a spolu se sedákem popojede do předních dorazů, do původní polohy se však již nevrátí.
Interiér je čalouněn kvalitními materiály, na jejichž zpracování jsme nenašli vady, černé obklady střechy sice umocňují dojem z jízdy sportovním vozem, na druhé straně však zrvna nepřispívají k prosvětlení ineriéru či výhledu. Ten má jinak řidič díky velkým zpětným zrcátkům a zasklené ploše v přední části karosérie slušný, omezen je však jeho výhled přímo vzad nízkým a výrazně skloněným oknem, což dokazuje i připojený snímek. Na zadních sedadlech mají cestující běžného vzrůstu dostatek prostoru ve všech směrech, oproti řadě podobných vozů zde netrpí otlačenými hlavami.
Zavazadelník i přes dosti vysokou nákladovou hranu a omezený vstupní otvor nabízí dostatečný objem i využitelnost, jež plně odpovídají požadavkům na moderní třídveřový vůz nižší střední třídy. Šířka prostoru pro zavazadla je mezi zadními podběhy omezena pouze minimálně. Výklopná stěna se zdvihá do optimální výšky, nad podlahou kufru jsou výklopná oka pro síť. V případě nutnosti lze po demontáži hlavových opěrek sklápět nestejně dělené opěráky na sedák, vzniklá plocha ale není rovná.