Test Opel Astra GTC 1,4i: na rozloučenou

Váháte, zda počkat na novou Astru, či využít výhodné nabídky stávající? Možná vám pomůže náš test dosluhující Astry v provedení GTC.
Seznam kapitol
  1. Pokrok nezastavíš, Slabší výbava, Dostatek pohonných jednotek
  2. Zkoušený vůz, Na první pohled, Uvnitř
  3. Se sluncem nad hlavou, Za volantem, Na silnici
  4. A vystupujeme, Naměřené hodnoty
  5. Kompletní fotogalerie

Pokrok nezastavíš

Opel představil svoji Astru řady H v roce 2004, ale vždy zdůrazňoval její návaznost nejen na předchozí generace, ale také na Kadetty. Proto také značení řad pokračovalo a první Astra z roku 1991 nesla doplňkové označení F. Do nástupu současné řady H bylo vyrobeno více než osm milionů Aster, ovšem spolu s Kadetty jich bylo bezmála 18 milionů.

Jistou analogii mezi Kadettem A a Astrou H můžeme sledovat také v místě výroby. Kadetty se totiž začaly vyrábět v roce 1962 (vůbec první generace Kadettů vznikala v letech 1937 až 1940, po válce jejich výroba pokračovala v SSSR pod značkou Moskvič) v tehdy novém německém závodě v Bochumi a Astry jsou zde produkovány dodnes. Méně známá je skutečnost, že již Kadett D, první Kadett s pohonem předních kol, byl od roku 1979 pod jménem Astra prodáván ve Velké Británii (samozřejmě pod značkou Vauxhall). Pro Astru H byly nákladem přes miliardu euro modernizovány závody nejen v Bochumi, ale také v britském Ellesmere Port a belgických Antverpách.

Ačkoli se v zákulisí pilně připravuje premiéra zcela nové Astry (my jsme vám ji představili třeba na tomto místě), do showroomů vstoupí až za několik dlouhých měsíců, do té doby zůstává stávající Astra H v prodejích s nezměněně širokou škálou karosérií, motorů a výbav, ovšem za výrazně snížené ceny. Slevy mohou dosahovat až 120 000 Kč a Astru díky tomu můžete pořídit již za 299 900 Kč, a to včetně velkorysé šestileté záruky (omezené nájezdem 120 000 km).

Slabší výbava

Opel Astra byl od počátku roku 2005 dodáván jako nejžádanější pětidvéřový hatchback. Již na pařížském autosalonu v roce 2004 se však představily třídveřová, sportovně střižená Astra GTC a užitečné kombi Astra Caravan s rozvorem prodlouženým na 2 703 mm, jímž byl později obdařen i sedan s klasickou tříprostorovou karosérií. Nabídku záhy doplnil kabriolet s pevnou skládací střechou, který jsme vám představili v detailním testu publikovaném na tomto místě.

Ve všech těchto karosářských verzích se Astra H stále prodává. Zájemce může dále volit z výbavových stupňů Essentia, Enjoy (má klimatizaci a u nás patří k nejprodávanějším), Cosmo, Sport a OPC. Základní provedení zahrnuje kromě jiného alespoň čtveřici airbagů, posilovač řízení a otáčkoměr, Enjoy kromě zmíněné klimatizace s manuální regulací přidává třeba centrální zamykání s dálkovým ovládáním, rádio s přehrávačem CD nebo elektrické ovládání předních oken a zrcátek. Komfortně laděné Cosmo je bohatší o chromované lišty kolem oken, palubní počítač, lepší rádio s ovládáním na volantu, tempomat nebo šestnáctipalcová litá kola.

Sport se vyznačuje sníženým podvozkem či sportovními sedadly s regulací tuhosti bederní opěry, zatímco ultimativní OPC je dodáváno výhradně s ESP (jinak vždy za příplatek) a přeplňovaným zážehovým dvoulitrem o výkonu 240 koní (177 kW). Varianty Sport a OPC lze objednat jen v kombinaci s třídveřovou karosérií.

Ve všech případech si lze připlatit za řadu cenově zajímavých paketů i samostatných výbavových prvků včetně koženého čalounění, sedadel Recaro, rádia s navigací a Bluetooth, interaktivního podvozku IDS Plus, adaptivních bi-xenonových světlometů AFL nebo bezklíčkového ovládání. Vzhledem k plošným, skladovým a kombinovaným slevám doporučujeme pro konkrétní a aktuální sazby kontaktovat některého z prodejců. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Dostatek pohonných jednotek

V oblasti výběru motorů nelze mít výhrad, snad každý zde najde to, co hledá. Během pěti let výroby zde však nezůstal kámen na kameni a do dnešních dnů beze změn přečkaly pouze testovaná základní čtrnáctistovka a vznětové jednotky 1,7 CDTI/74 kW a 1,9 CDTI/110 kW (konstrukce Fiat).

Milovníci benzínu mohou v závislosti na zvolené karosérii vybírat z jednotek 1,4i Twinport/66 kW, 1,6i Twinport/85 kW, 1,6i Turbo/132 kW, 1,8i/103 kW a 2,0i Turbo ve výkonových verzích 147 a 177 kW.

K dispozici jsou i vznětové motory 1,3 CDTI/66 kW, 1,7 CDTI s výkony 74, 81 a 92 kW a 1,9 CDTI o výkonu 88, nebo 110 kW. Kromě nejslabší sedmnáctistovky CDTI jsou všechny „diesely“ standardně dodávány s šestistupňovými převodovkami s manuálním řazením, pro třináctistovku za příplatek 10 000 Kč i s automatickou převodovkou Easytronic. U zážehových motorů převládají pětistupňové rychlostní skříně, pouze turbomotorům jsou vyhrazeny „šestikvalty“.

Následující kapitola
Opel Insignia 2
Rok výroby: 2009
Stav: 144 824 km
Cena: 160 000 Kč
Opel Astra 1.9
Rok výroby: 2005
Stav: 142 251 km
Cena: 60 000 Kč
Opel Astra 1.7
Rok výroby: 2009
Stav: 132 330 km
Cena: 75 000 Kč
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 53 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Honda HR-V vs. Honda Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 9 příspěvků