Kapitoly článku:
Za volantem
Pracoviště řidiče vzbuzuje na první pohled dojem dražšího a většího vozu, jenž je dále umocněn členitým přístrojovým štítem a spoustou tlačítek na středové konzoli. Již po krátkém seznámení s vozem však zjistíte, že jejich rozmístění je čistě logické a orientace je pro uživatele velmi snadná. Volant má přiměřené rozměry a je všestranně nastavitelný, což umožňuje pohodlné usazení řidičům roztodivných postav. Ti pak mají k dispozici velmi dobře rozmístěné ovladače, snad jen řadicí páka se nekomu může zdát být umístěna poněkud vzadu.
Přístrojový štít je osazen velkými analogovými stupicemi rychloměru a otáčkoměru doplněnými palivoměrem a teploměrem chladicí kapaliny, mezi kterým se nachází rozměrný displej palubního počítače s hdonotami přepínanými tlačítky na levé páčce pod volantem (pro blinkry i stěrače jsou opět kdispozici aretované polohy bez nepřehledného namačkávání).
Na středové konzoli se nachází především ovladače ventilace a audiosoustavy, ačkoliv jich je zde na první pohled snad až příliš mnoho, zorientovat se mezi nimi není problém. V její horní části se nachází druhý, rozměrný monochromatický displej, jenž řidiče informuje o všem možném od rádia přes klimatizaci až po snadné nastavování nejrůznějších systémů a funkcí.
V kombinaci s blízkými tlačítky Sport a Tour tak lze individualizovat přednastavené jízdní režimy podle požadavků řidiče a do regulace zahrnovat, resp. z ní vyjímat regulaci tlumičů, změny zbarvení púodsvitu přístrojového štítu (ve verzi Sport se obvykle mění z měkkého bílého na agresivní rudé) nebo odezvu plynu a posilovače řízení.
Za v tomto segmentu pozoruhodné je třeba označit použití elektromechanické ruční brzdy, jež sice neumožňuje dělat přetáčivé smyky ani další podobné skopičiny, ale je znamenitým příspěvkem komfortu ovládání. Brzda se například uvolňuje samočinně ve chvíli, kdy se začnete rozjíždět. Mezi zajímavé detaily patří podsvětlení vnitřních madel dveří a okolí madla řadicí páky.
Kouzla se světly
Oba zkoušené vozy byly vybaveny příplatkovými adaptivními světlomety AFL, jež užívání vnějšího osvětlení v daném segmentu posouvá do nových dimenzí. Jejich jádrem jsou bi-xenonové jednotky s všestranně stavitelnými čočkami, díky kterým je vnitřní pár pomocných parabol určen pouze pro světelnou houkačku. Automatická soustava využívající spousty čidel včetně těch pod středovým zrcátkem samočinně vybírá jeden z devíti přednastavených režimů, jimž přizpůsobí tvar a rozložení světelných kuželů.
ři nízkých rychlostech se například poněkud roztáhnou do stran, aby měl řidič dobrý přehled o dění okolo cesty, při zatáčení se světelné zdroje natáčí do zatáčky a při rychlostech do 40 km/h řidičův výhled dále zlepšuje nasvětlování mlhovkou na příslušné straně. Za jedinečné lze přitom považovat použití automatických dálkových světel, jejichž čidla rozpoznají intenzitu vnějšího osvětlení i dojížděná a protijedoucí auta a poměrně spolehlivě dálková světla zdvihají či sklápí. Soustava pracovala relativně spolehlivě, příležitostné obtíže mohou nastat ve chvíli, kdy například vyjíždíte na horizont a protijedoucí auto navíc vyjíždí ze zatáčky. Celá soustava je však snadným způsobem deaktivovatelná, takže ji využívat nemusíte.
Na silnici
V otázce jízdních vlastností a výkonů lze nové Astře něco vytýkat jen obtížně. Za jízdy je znát dostatečná tuhost celého skeletu, jež se podílí na tichém a komfortním cestování i velmi dobrých jízdních vlastnostech. Podvozek se zvláštní konstrukcí zadní nápravy, o níž jsme se zmiňovali v kapitole Uvnitř, vyhoví nárokům na sportovní i komfortní jízdu a ve všech případech je nastaven tak, aby stačil na motor s výkonem 180 koní.
Soustava Flex-Ride se ovládá zejména dvojicí tlačítek na středové konzoli, lze volit mezi režimy Sport, Tour a Normal (po nastartování) a změny v tuhosti tlumičů, řízení a odezvy plynového tlumiče jsou markantní. Řízení je velmi lehké, ale možná bychom od něj očekávali nepatrně vyšší přesnost. Řazení vhodně odstupňované šestistupňové převodovky je přesné podobně jako reakce spojky a účinné brzdové soustavy.
Podvozek účinně tlumí nerovnosti vozovky, při ostrém průjezdu zatáčkou se chová překvapivě neutrálně a relativně jednoduchá zadní náprava nemá na ani na nerovnostech tendenci odskakovat. Oba motory jsme hodnotily jako kultivované, vyznačují se velmi pohotovou reakcí na sešlápnutí plynového pedálu a více než dostatečným výkonem.