Test ojetiny: VW Passat TDI Variant - klasik

Málokdy se stává, aby se symbol průměrnosti stal legendou. Passatu se to podařilo. Ale jak ve škole: „průměr“ znamená „dobrý“.
Seznam kapitol
  1. Rozporuplné kořeny, Široká nabídka, Paleta známých motorů
  2. Porovnání s konkurencí, Zkoušený vůz, Na první pohled
  3. Interiér, Velkorysý zavazadelník, Za volantem
  4. Na silnici, A vystupujeme, Pohled z branže
  5. Základní technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Kompletní fotogalerie

Rozporuplné kořeny

Vozy Volkswagen Passat se během let v našich poměrech staly symbolem úspěchu a oblíbenými vozy manažerů i movitějších rodin. Před rokem se představila „nová“ generace Passat B7, jež je ale bohužel jen faceliftem s pozměněnou karoserií a novými motory, o čemž vypovídá i takřka nezměněný interiér. Podvod? To asi ne, snad jen další z marketingových tahů, které během poslední dekády vytvořily z vozů Volkswagen obecně symbol kvality, navíc podobně to bylo při střídání generací V a VI Golfu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

O vozech Volkswagen Passat této řady bylo napsáno a řečeno již hodně, zájemce o podrobnosti k jejich stavbě, designu a funkčnosti tedy odkazujeme zejména na níže uvedené články.

Čtěte také:
Test: Volkswagen Passat 1,9 TDI B6 (včetně historie modelu)
Test: Volkswagen Passat 1,9 TDI

Test: Volkswagen Passat 3,2 FSI DSG 4Motion

Passatu z let 2005 až 2010 nelze upřít použití prvků, jež v roce 2005 nebyly běžnými ani nad úrovní střední třídy, připomeňme třeba elektrickou parkovací brzdu nebo zadní svítilny složené z LED. Nebereme-li v potaz poněkud problematický výstřelek v podobě Volkswagenu Phaeton, tvoří Passat prakticky odjakživa vlajkovou loď značky, která se v něm proto pokouší realizovat to nejlepší, co její konstruktéři vytvoří (resp. převezmou z Ingolstadtu).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Ve vyšších sférách Volkswagen nemá (a v dohledné době z důvodů stratifikace značek VW Group ani mít nebude) oproti ostatním běžným evropským automobilkám žádnou tradici. Ford měl Scorpio, Opel Omegu a Senatora, Renault svůj Safrane a tak bychom prošli prakticky všechny evropské značky. Passat proto i nyní zůstává tím „nej“, co si může vyznavač Volkswagenu přát. 

Široká nabídka

Jak již bylo řečeno výše, Volkswagen Passat nikdy nepatřil k vyloženě pokrokovým vozů. Výrobce sází na svoji zavedenou klientelu, která nechce být příliš nápadnou, ale vyžaduje alespoň zdánlivě robustní a spolehlivý vůz, a nutno dodat, že Passat mateřské automobilce dělá radost. Během několika let se „lidový vůz“ střední třídy vypracoval k matadorům a v rámci své kategorie k nejlépe prodávaným autům v Evropě.

Šestá generace byla v nabídce tradičně jako tříprostorový sedan a praktické kombi. Standardem byl samozřejmě pohon předních kol, ale nechyběla ani „stálá čtyřkolka“ 4Motion, jež byla k dispozici se zážehovými motory 2,0 FSI, 3,2 FSI a 3,6 FSI, ale rovněž s oblíbeným vznětovým čtyřválcem 2,0 TDI PD DPF s výkonem 103 kW, přičemž právě tato kombinace prošla tímto naším testem ojetiny.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Výbavové stupně se jmenovaly Trendline, Comfortline, Business, Sportline, Highline, Executive a R36, který v provedení sedan disponoval odvážnou cenovkou 1 199 000 Kč a byl mu vyhrazen přímovstřikový šestiválec 3,6 FSI o výkonu zvýšeném 220 kW. Základní pohonnou jednotkou byl ale konvenční, třikrát slabší zážehový čtyřválec 1,6i/75 kW, který ve verzi Trendline začínal na částce 579 300 Kč.

Kromě obou okrajových verzí, tedy Trendline a R36, byl rozsah standardní výbavy ve většině případů podobný a ve svém souboru se liší spíše charakterem (sport, komfort, užitek...) než cenou. Nabídka příplatkové výbavy a nejrůznějších paketů ale byla mimořádně rozsáhlá.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Paleta známých motorů

Ačkoli pod kapotou Passatu nezpozorujeme žádnou revoluci, přesto se tam v převážné části nachází v dané třídě to nejlepší. Alespoň v některých parametrech. Kromě nejlevnější „jedna šestky“ mají všechny pohonné jednotky pro Passat přímé vstřikování benzínu, resp. nafty a na většině z nich nacházíme přeplňování. Atmosféricky plněnými jsou jen čtyřválec 2,0 FSI/110 kW (výhradně jako 4Motion) a šestiválce 3,2 FSI/184 kW a 3,6 FSI/220 kW.

Plejáda přeplňovaných motorů začíná zážehovými jednotkami TSI 1,4/90 kW, 1,8/118 kW a 2,0/147 kW a končí vznětovými TDI PD 1,9/77 kW a 2,0 ve stupních 103 a 125 kW. Expanze šestistupňových převodovek pokračuje takovým tempem, že u ojetých Passat vzpomínané generace najdete klasický „pětikvalt“ pouze u jednotek 1,6i a 1,9 TDI PD. Pro většinu z motorů byly v nabídce alternativně automatické či automatizované převodovky Tiptronic a DSG, což v kombinaci s počtem výbavových stupňů a dostupných motorů dává skutečně mimořádně rozsáhlou nabídku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Volkswagen Touran 1.968
Rok výroby: 2013
Stav: 156 565 km
Cena: 320 000 Kč
Volkswagen Sharan 1.896
Rok výroby: 2004
Stav: 209 999 km
Cena: 93 000 Kč
Volkswagen Transporter 2.461
Rok výroby: 2006
Stav: 244 594 km
Cena: 90 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků