53
Fotogalerie

Test ojetiny: Volvo S80 II - kvalitativní ústupky, technika přesto bytelná

Kapitoly článku:


Opakovat oblíbená hesla o bezpečnosti, pohodlí a individualitě se nám nechce. Žádný z konkurentů není žebřiňákem postaveným v modelářském kroužku a o výraznější individualitě nelze při velikosti roční produkce Volva hovořit.

Starosvětská pohoda

Komfort, bohatá výbava a pružné motory jsou v segmentu normou, pár bodů k dobru si S80 připisuje za nadstandardní kvalitu laku, starosvětsky konejšivé odpružení a přímočaré ovladače (rozhraní Volvo Sensus přišlo až v roce 2011).

IMG_2949.jpgIMG_2907.jpgIMG_2952.jpg
Konzervativní interiér oživuje jen „plovoucí“ středový panel, ten však je občas zdrojem pazvuků. Místa před koleny a nad hlavou má však leckterý sedan střední třídy víc.

Zbylé výhody jsou relativní: nejzajímavější prvky výbavy (BLIS, City Safety, radarový tempomat, adaptivní tlumiče atd.) u mnoha ojetin nenajdeme a vlastnosti vychvalovaného naftového pětiválce v případě testovaného vozu devalvuje oblíbený automat. U něj se zastavíme. Kdybychom testovanou „dé-pětku“ z bazaru AAA Auto neměli možnost přímo srovnat se stejně motorizovaným kusem s manuálem, nevěřili bychom, jak velký díl ze záhadného, až třílitrového nárůstu spotřeby u novějších D5 může jít na vrub samotnému ústrojí Geartronic.

Pořád ve skluzu

U naší předokolky ve starší specifikaci Euro 4 to byl v průměru litr a půl a již od prvních metrů tušíme proč: v nízkých rychlostech spojuje motor s koly žvýkačka.

Zatímco s manuálem stačí vůz mezi semafory postrkovat pouhou změnou kvaltů při zvýšeném volnoběhu, v automatické verzi silný pětiválec po městě „houká“, jako by vláčel dvoutunový přívěs. Přitom auto skoro prázdné, rovina, nepožadujeme víc než třetinu plynu.

IMG_2938.jpgIMG_2956.jpgIMG_2981.jpg
Sedan je stylovou volbou: objem 480 litrů je však jen průměrný a vstupní otvor malý. Kdo potřebuje víc, zvolí kombi V70. Sedačky jsou pohodlné.

Tak proč kdekoliv v rozmezí nula až padesát tolik klouže měnič? Plošný úkaz skříně Aisin TF-80 SC to přitom není, mondeo, Mazda 6 i větší francouzská auta s ní fungují mnohem efektivněji. Že za městem naopak zámek měniče nepovolí ani o píď, je skvělé. Ale co naplat, pocity z jízdy i výsledná průměrná spotřeba (6,3 proti 7,8 litru) hovoří pro čistou mechaniku, jejíž obsluha je i díky zajímavému „předchystávání“ otáček velice příjemná. Zpět k automatickému kusu. Kromě vyhřívaných kožených sedadel a bixenonů nenabídl z příplatkových záležitostí už nic zásadního. Přitažlivost proto vidíme hlavně v hezké barevné kombinaci, zachovalém stavu a průhledné servisní historii.

I přes prokazatelný prodej v ČR překvapuje nedoinstalovaná čeština, lze ji ale získat za rozumných 875 korun. Měření tloušťky laku i polarizační filtr fotoaparátu odhalují opravované levé zadní dveře, dle vyjádření servisu Auto Palace Brno však nešlo o havárii. Kapaliny i filtry jsou již na čas vyřešeny a ani podrobnější diagnostika neodhaluje žádné jiné číhající investice. 

Volvo

Volvo je švédský výrobce osobních a nákladních automobilů, autobusů a stavebních strojů. Vznikl v roce 1915, od 1944 používá současný název.

V roce 1999 Volvo prodalo svoji divizi osobních automobilů Fordu. Ten ji v roce 2010 postoupil čínské společnosti Geely Automobile.

Volvo S90 • Volvo S60 • Volvo V60 • Volvo XC90 • Volvo XC60 • Volvo XC40

Doporučujeme

Články odjinud