78
Fotogalerie

Test ojetiny: Volvo S60 - severský svéráz

Kapitoly článku:


Názor z branže

O kvalitách modelu S60 svědčí skutečnost, že ve výrobě vydržel dlouhých deset let bez výraznější modernizace. Přesto však na českém trhu ojetin hraje spíše okrajovou roli a v našich autocentrech se v záplavě německých konkurentů vyskytuje jen zřídka. Ceny jsou ovšem díky menší cílové skupině zákazníků příznivé, a proto může být „es-šedesátka“ zajímavou volbou pro ty, kteří se chtějí na silnicích trochu odlišit.  Za své peníze dostanou poctivě postavené, komfortní a bezpečné auto, které po dlouhá léta zdatně odolává opotřebení.

Výhodou může pro některé zájemce být i nekonfliktní image značky. S Volvem si totiž veřejnost běžně nespojuje žádné nežádoucí společenské jevy. A tak zatímco Mercedes bývá v hospodských diskuzích určen zbohatlíkům a BMW pirátům silnic, řidiči Volva snad žádným takovým předsudkům čelit nemusí. Spokojení majitelé Volva zpravidla nemají důvod svůj vůz prodat dříve, než pro něj najdou důstojného nástupce, většinou v podobě novější generace téhož modelu.

Loajalita zákazníků ke značce je pro Volvo typická. A tak sehnat S60 s nízkým nájezdem zdaleka není tak snadné, jak by se mohlo zdát. Navíc si za takový kus prodávající nechá většinou pořádně zaplatit. I přesto, že se tento model běžně nepořizoval do firemních flotil, má mnoho exemplářů na trhu najeto hodně přes 200 tisíc kilometrů.

Jejich prodejní ceny se samozřejmě musí přizpůsobit psychologii tuzemského trhu, neboť pro mnoho českých zájemců o ojetinu je cifra na tachometru stále tím hlavním ukazatelem kvality konkrétní ojetiny. Poločas rozpadu je však u Volva tradičně mnohem delší než u jiných značek, a tak lze často mezi těmito „tachometrově olítanými“ ojetinami najít skutečně pěkná auta za velmi lákavé ceny.

Mnoho zájemců o ojetinu se Volvu vyhýbá kvůli očekávání vysokých servisních nákladů. Typickému zájemci o škodovku či VW toto prodejce většinou nerozmluví, faktem ovšem je, že na trhu existuje pár nezávislých opravců, díky nimž lze Volvo servisovat ve zcela přijatelných mezích.

Volvo je tradičně spojováno s vysokou mírou pasivní bezpečnosti. Stejně jako ostatní Volva je i S60 vybavena mimo jiné výztuhami chránícími posádku při bočním nárazu (systém SIPS), které se navenek projevují nafouklými boky a v kabině poněkud ubírají místo v příčném směru. Uvnitř je proto o něco méně místa, než by člověk při pohledu na vnější rozměry robustně působícího vozu očekával.

Hlavní slabinou modelu S60 je stísněný prostor pro hlavu a kolena cestujících na zadních sedačkách. Napříč uložené motory navíc předznamenávají malý rejd.
Ceny ojetých „es-šedesátek“ v současné době startují pod hranicí 100 tisíc korun. S trochou štěstí a jistou dávkou odvahy se lze za volant tohoto modelu posadit už za nějakých 80 tisíc. Ojetiny v rozmezí 150 až 200 tisíc představují dobrou volbu z hlediska poměru ceny, užitné hodnoty a technického stavu. Cenové dno nabídky tvoří chudě vybavené exempláře s atmosférickými benzínovými pětiválci.

Překvapivě dobré prodejnosti se těší jejich přeplňované verze, které si většinou zákazníky ihned získají při předváděcí jízdě. Ta je díky průběhu výkonu a točivého momentu opravdu příjemná, a tak mnozí zájemci rychle zapomenou na obavy z rychlého zruinování rodinného rozpočtu kvůli častějšímu tankování. Nemluvě o tom, že spotřeba turbomotorů od Volva je považována za rozumnou. Hlouběji do kapsy musí sáhnout zájemce o oblíbený vznětový pětiválec, cenový rozdíl je v průměru 20 až 40 tisíc v závislosti na stáří vozu.

Nejlevnější diesely lze pořídit okolo 120 tisíc. Velmi atraktivním bazarovým zbožím jsou s přicházející zimou verze AWD s pohonem všech čtyř kol řešeným prostřednictvím spojky Haldex.

S60 sice neosloví každého, pokles cen je však prudší než u konkurenčních německých značek, a tak si lze dopřát severské pojetí prémiového vozu za cenu stejně staré Octavie, která z hlediska image značky, míry bezpečnosti a jízdního komfortu může Volvu stěží konkurovat.

Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA Auto 

Technické údaje 

Technické údaje: Volvo S60

Rok
2006
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
5/4 • OHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 2 435 cm3
Vrtání • zdvih
83,0 mm • 90,0 mm
Stupeň komprese
10,3:1
Nejvyšší výkon
103 kW (140 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
220 Nm při 3 750 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
10,2 s
Nejvyšší rychlost
210 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 5 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
424 l
Objem palivové nádrže
70 l
Hmotnost: provozní • celková
1 438 kg • 1 980 kg
Prům. spotřeba: komb.
8,4 l/100 km
Rozvor náprav
2 715 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 563 mm • 1 560 mm
Rozměr pneumatik
205/55 R16
Rozměry: délka × šířka × výška
4 576 × 1 804 × 1 428 mm

Naměřené hodnoty  

Stupeň/rychlost50 km/h90 km/h130 km/h
1
23 000 ot./min.
32 000 ot./min.3 500 ot./min.
41 400 ot./min.2 600 ot./min.3 700 ot./min.
52 050 ot./min.3 000 ot./min.

Hlučnost 
Volnoběh58 db
50 km/h (4. st.)68 db
130 km/h (5. st.)74 db

60 – 100 km/h
3. stupeň6,96 s
4. stupeň10,61 s
80 – 120 km/h
4. stupeň8,89 s
5. stupeň11,50 s

MěřeníČas
110,87 s
210,67 s
310,95 s
Průměr10,830 s

 

Volvo

Volvo je švédský výrobce osobních a nákladních automobilů, autobusů a stavebních strojů. Vznikl v roce 1915, od 1944 používá současný název.

V roce 1999 Volvo prodalo svoji divizi osobních automobilů Fordu. Ten ji v roce 2010 postoupil čínské společnosti Geely Automobile.

Volvo S90 • Volvo S60 • Volvo V60 • Volvo XC90 • Volvo XC60 • Volvo XC40

Doporučujeme

Články odjinud