Test ojetiny: Volvo S60 - severský svéráz

Tento vůz si s žádným jiným jistě nespletete. Je to propracovaný originál, který seženete docela levně. Má ale opravdu co nabídnout?
Seznam kapitol
  1. Součást revoluce, Solidní stavba, Výhradně pětiválce
  2. Zkoušený vůz, Spolehlivost a provozní náklady
  3. Zvenčí originál, Uvnitř s otazníky, „Sportovní“ zavazadelník
  4. Za volantem, Pozoruhodný motor, A vystupujeme
  5. Názor z branže, Technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Kompletní fotogalerie

Součást revoluce

Rok 2000 byl pro (tehdy ještě) švédskou divizi koncernu Ford Motor Company skutečně převratným. Výrobními počty poměrně malá automobilka Volvo tehdy představila hned čtyři nové modely: S/V40, V70, XC70 a S60. Posledně tři zmíněné typy stanuly na podlahové plošině P2, na které prvně vyjel již o dva roky dříve velký sedan Volvo S80.

Testy | Volvo

Test Volvo S80 D5: s ledovým klidem

Stavba této pokrokové platformy s modifikovanými vzpěrami McPherson vpředu a víceprvkovými závěsy vzadu byla důmyslná a umožňovala její aplikaci na modely různých vlastností, konkrétně V70, XC70, S60 a S80, vždy však jen s jedním typem karoserie. A i se zaměřením každého z nich to měli pánové z Volva dobře promyšleno. Sedan S60 zaměřili na mladší řidiče bez rodin (Pre Family), kombíky V/XC70 na rodiny (Family) a velký sedan S80 na starší řidiče (Post Family).

Solidní stavba

Ještě v devadesátých letech překračovala výroba jedné řady Volvo i 20 let, ale na prahu 21. století bylo jasné, že bude třeba přikročit k častějším modelovým obměnám. Vývoj typu Volvo S60 započal pod interním označením P24 v roce 1997. Pod vzhled vozu se podepsal stylistický tým Petera Horburyhu, který mu vtiskl moderní, elegantní a nezaměnitelné linie odrážející severské tradice. Nárazové testy probíhaly v bezpečnostním centru Volva v Torslandě.

Testy | Volvo

Test Volvo S60 D5: méně sportu, více tradice

Vysoký důraz byl v duchu těchto tradic kladen na bezpečnost. Za zmínku stojí především standardní instalace šesti airbagů, boční výztuhy SIPS nebo přední sedadla s ochranou proti podklouznutí a poranění krční páteře (WHIPS). Konstruktéři věnovali pozornost také izolaci prostoru pro posádku od vnějších hluků, vysoké kvalitě audiosoustavy a informačním a komunikačním soustavám nabízeným v základu, nebo za příplatek. 

Výhradně pětiválce

Všechny vozy Volvo S60 byly dodávány pouze s pětiválcovými řadovými motory instalovanými napříč před přední nápravou (u Volvo S80 „na štorc“ vměstnali i šestiválec), jejichž počet v posledních letech výroby dosahoval úctyhodné devítky. Zprvu byl typ S60 k mání pouze s pěti výhradně zážehovými jednotkami, ty vznětové začaly nastupovat až od roku 2001.

Základem byly atmosféricky plněné jednotky 2,4 l s výkonem 103, nebo 125 kW, náročnější zákazníci mohli volit z přeplňovaných verzí 2,4T/147 kW s nízkotlakým (LPT) a T5 (2,3 l)/184 kW s vysokotlakým (HPT) přeplňováním. Pro vybrané trhy byl k mání i dvoulitr HPT o výkonu 132 kW. Všechny motory byly kombinovány s pětistupňovými manuálními, nebo pětistupňovými automatickými převodovkami s měniči, pro obě nejvýkonnější jednotky s možností pseudomanuálního řazení Geartronic.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Šestistupňové rychlostní skříně pak přišly spolu se vznětovými motory D5 vlastní konstrukce Volvo. Na jaře roku 2004 prošlo Volvo S60 decentním faceliftem (změnila se prakticky jen přední světla), roku 2006 pak byly výrazně modernizovány vznětové motory tak, aby odpovídaly požadavkům emisní normy Euro IV. Zároveň nabyly na výkonu a ztratily na hlučnosti a spotřebě paliva. Dostaly ale bohužel čističové filtry DPF, jejichž životnost ale na rozdíl od modelu S40/V50 (motory Ford/PSA) činí „až“ 250 tis. km.

Následující kapitola
Volvo XC90 2.521
Rok výroby: 2003
Stav: 191 576 km
Cena: 119 000 Kč
Volvo V50 1.56
Rok výroby: 2008
Stav: 132 895 km
Cena: 125 000 Kč
Volvo XC90 2.4
Rok výroby: 2012
Stav: 165 082 km
Cena: 550 000 Kč
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Honda HR-V vs. Honda Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 9 příspěvků