69
Fotogalerie

Test ojetiny Toyota RAV4 2,0i: volba z rozumu

Kapitoly článku:


Na prahu nicoty

První Toyota RAV4 vzešla z myšlenky nabídnout zákazníkům vůz, jenž by kombinoval průchodnost lehčím terénem, pohodlné nastupování a zlepšený výhled velkých SUV s kompaktními rozměry a provozní hospodárností běžných vozů nižší střední třídy. Zkratku RAV4 lze vyložit jako Recreational Active Vehicle s pohonem čtyř kol, ačkoli jím zdaleka ne všechny vozy této řady disponovaly.

P1190909.JPGP1190925.JPGP1190945.JPG
Toyota RAV4 v našem nejnovějším testu ojetiny

Tato zkratka zároveň položila základy etymologii řady dalších zkrácenin včetně pověstného SAV od BMW (Sports Activity Vehicle). První Toyota RAV4 (XA10) stanula na podlahové plošině sestavené především z osvědčených součástí skupin osobních modelů Toyota Corolla a Carina. Nabízely se tří i pětidveřové karoserie (ty měly o 210 mm delší rozvor), pohon předních nebo všech kol i manuální a samočinné převodovky.

Druhá generace Toyoty RAV4 slavila premiéru na ženevském autosalonu v roce 2000 a po technické stránce šlo do značné míry o evoluci původního konceptu, jenž si ponechal prvky závěsů kol z Corolly a Cariny. Po boubelatém, lehce nemotorném prologu nabídla nová RAV4 ostřeji řezané linie s jasněji daným charakterem.

Toyota RAV4 podruhé

Větší odvaha se objevila také v prvcích chránících vůz při pohybu mimo vozovky se zpevněným povrchem v podobě plastových dílů na bocích, kolem lemů kol a v masivních náraznících. Třídveřová verze byla k dispozici i nadále, nicméně v Evropě hrály prim delší, prostornější pětidveřové varianty.

P1190905.JPGP1190915.JPGP1190916.JPG
P1190926.JPGP1190930.JPGP1190931.JPG
Druhá generace si přinesla líbivější plášť, mechanické skupiny byly však jen derivátem generace první

Ty byly v porovnání s první generací o plných 130 mm delší, o 40 mm širší a o 55 mm vyšší, přičemž rozvor náprav narostl o 70 mm a rozhod kol nabyl vpředu o 54 a vzadu o 30 mm. Proporce karoserie těmito rovnoměrnými nárůsty zůstaly prakticky zachovány, ovšem prostor pro cestující a jejich zavazadla přiměřeným způsobem narostl. Jak bylo zmíněno výše, konstrukce podvozku byla převzata z předchozí generace, standardem se však staly brzdy s kotouči i vzadu a systémem ABS.

P1190906.JPGP1190912.JPGP1190913.JPGP1190914.JPGP1190928.JPGP1190929.JPG
Zkoušený vůz měl barevně odlišené ochranné díly karoserie

S délkou 4 245 mm zůstávala pětidveřová Toyota RAV4 na úrovni vozů nižší střední třídy, ovšem lépe vybavené verze svojí cenou u nás atakovaly hranici 900 000 Kč. Motorů bylo v závislosti na konkrétním trhu několik, základem se staly zážehové agregáty 1,8 (1ZZ) a 2,0 l (1AZ), někde doplněné jednotkami 2,4 l (2AZ), Evropané přitom stále častěji začali sahat po prvních dvoulitrových dieselech D-4D (1CD).

Zkoušený vůz

K testu jsme převzali pětidveřovou Toyotu RAV4 se zážehovým motorem 2,0 VVT-i s vačkovými hřídeli hnanými řetězem a proměnným časováním ventilů (špička točivého motoru leží však nečekaně vysoko, až na 4 000 ot./min.). Převodovka manuální, bezrámový podvozek, přední kola na vzpěrách McPherson a zadní na páru příčných a dvou párech podélných ramen.

P1190918.JPGP1190959.JPGP1190961.JPG
Testovaná Toyota sice neměla originální ráfky, ale disponovala servisní knížkou i kompletní palubní literaturou

Pohon všech kol zajišťovala mezinápravová viskózní spojka (na zadní nápravě byl samosvorný šroubový diferenciál Torsen), a to bez jakékoli možnosti do procesu řízení zasahovat. Ve výbavě nechybělo nic podstatného, spolehnout se bylo možno na šest airbagů, dálkové centrální zamykání, elektrické ovládání dveřních oken a zpětných zrcátek nebo samočinnou klimatizaci.

Podle servisní knížky byl vůz na snímcích koupen jako nový na jaře roku 2005 a na průběžné servisní úkony jezdil do stejného dealerství. Zatím poslední prohlídkou prošel loni v únoru při stavu 121 606 km a na počátku našeho testu měl najeto přibližně 135 000 km. Přiložena byla kompletní palubní literatura včetně manuálů, kódů, klíčů a dokladů k zamykání zpátečky (Defend). V průběhu testu zkoušená Toyota nejevila známky nadměrného opotřebení ani závad, ale o tom spíš až v následující kapitole z technické prohlídky.

Toyota RAV4 2.0 VVTi  
Rok výroby 2005
Cena zkoušeného vozu (vč. DPH) 189 999 Kč
Původ: ČR, 1. majitel
Servisní kniha: Ano
Stav tachometru: 136 000 km
Další záznamy: zamykání zpátečky
   
Výbava  
Posilovač řízení Ano
Airbagy 6x
El. řízení podvozku ABS, EBD, ASR
Centrální zamykání Ano, na DO
El. ovládání oken Ano, 4x
El. ovládání zrcátek Ano, vč. vyhřívání
Čalounění textil
Výškově stavitelné sedadlo řidiče Ano
Stavitelná bederní opěra Ne
Stavitelný volant Ano, výškově
Sklopná zadní opěradla Ano
Tempomat Ne
Klimatizace Ano, aut.
Autorádio Orig. s CD
Bluetooth Ano
Navigace Ne
Přední mlhová světla Ano
Nárazníky v barvě vozu Ne
Litá kola Ano
Xenonové světlomety Ne
Denní svícení Ne
Palubní počítač Ano
Kožený potah volantu Ano
Vyhřívaná sedadla Ne
Vyhřívaný volant Ne
Parkovací asistent Ne
Start/stop systém Ne
Metalíza Ano

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Doporučujeme

Články odjinud