79
Fotogalerie

Test ojetiny Toyota Prius: Má nízkou spotřebu a nezlobí ani po letech

Kapitoly článku:


Asi nikdo nepočítá s tím, že bude jezdit za tři litry. Toyota Prius, pokud chcete držet krok s okolním provozem a nehodláte svou extrémně úspornou jízdou otravovat všechny okolo, jezdí za zhruba pět a půl až šest litrů benzínu. Když se vyhnete dálnici a dojíždíte spíše do města, dá se spotřeba s naprostým přehledem udržet okolo pěti litrů. Při troše snahy lze jezdit za čtyři a půl litru benzínu.

Toyota Prius III (69).JPGToyota Prius III (42).JPGToyota Prius III (19).JPG
Spotřeba se dá celkem snadno udržet někde okolo pěti litrů benzínu na 100 km. Jistě, když budete Prius honit po dálnici, vezme si klidně osm nebo i devět litrů

Pokud vypnete vedlejší spotřebiče jako vyhřívání sedadel nebo klimatizaci, ve městě udržíte spotřebu i na čtyřech litrech. Naopak na dálnici, kde už není hybridní pohon k ničemu a auto se vlastně jen táhne s těžkými bateriemi, vzroste spotřeba na sedm až osm litrů. Dálniční cestovní rychlost do 120 km/h ještě zamená spotřebu zhruba šest a půl litru, pak už to ale jde poměrně dost nahoru. Spotřebě pomáhá, když se naučíte pravidelně používat tempomat.

Nový druh zábavy za volantem...

S Priusem je dobré naučit se rekuperovat a využívat setrvačnost k hromadění elektrické energie. Brzy se naučíte odhadovat, kam Prius dojede bez plynu a jak zhruba zpomaluje setrvačností, takže brzdy budete potřebovat skutečně jen výjimečně. Je to zvláštní druh zábavy, kdy místo pohazování auta bokem zkoušíte posunout hranici elektrického dojezdu na maximum…

Praktičnost není špatná a v karoserii je docela dost místa. Jistě, Octavia Combi to není, ale s prostorem pro posádku to není vyloženě zlé. Horší je to ale s pohodlím jako takovým. Sedačky mizerně drží tělo a mají krátké sedáky. Navíc nelze pořádně nastavit volant, takže buď musíte sedět s příliš nataženýma rukama, nebo příliš pokrčenýma nohama.

Špatné sedačky a slabé topení

A když jsme u toho komfortu, budete si musel zvyknout, že například v zimě nabíhá topení Priusu extrémně pomalu. On za to může především motor s vysokou termální účinností 38 %, tady se skutečně energií neplýtvá na takové zbytečnosti jako komfort posádky. Pro záchranu ledních medvědů se musíte obětovat a mrznout.

Toyota Prius III (28).JPGToyota Prius III (26).JPGToyota Prius III (22).JPG
Prius je přiměřeně prostorný i docela praktický. Zamrzí ale nepohodlné sedačky a teď v zimě i velmi pomalý náběh topení. Hledejte auto s vyhřívanými sedačkami

Ani ergonomie ovládání není zrovna intuitivní. Třeba head-up displej neunavuje oči tolik jako překomplikovaný centrální panel, ale trvá dlouho, než si na všechno zvyknete. Navíc se mi nepodařilo přijít na to, jak se například přenastavuje jazyk zobrazení. Dotykový centrální displej Toyoty sice nastavení umožní, ale palubní počítač a přístrojový štít zůstaly pořád ve francouzštině.

Kultivovanost jízdy není špatná ve městě a v nižších rychlostech, ale při vyšším tempu začnou hučet pneumatiky a podvozek o sobě dá častěji vědět. Zadní náprava s torzní příčkou sice nemlátí, ale na rozbitém asfaltu a v zatáčce se zvlněným povrchem si rázů od silnice užijete dost. Auto ale mělo poměrně široké a nízkoprofilové pneumatiky, na tlustších gumách by to určitě bylo s komfortem lepší.

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Doporučujeme

Články odjinud