85
Fotogalerie

Test ojetiny Subaru Impreza 1,5 R Sport - jako oheň a voda

Kapitoly článku:


Za volantem

Pracoviště řidiče je strohé, spartánské, ale slušně vybavené. Na středové konzole najdeme velmi dobře hrající rádio s přehrávačem CD i kazet a ovladače automatické klimatizace. Tlačítka a další ovladače jsou velké a většinou i vhodně rozmístěné, dvoustupňové vyhřívání předních sedadel má kolébkové přepínače vpravo od madla páky ruční brzdy.

P1160276.JPGP1160275.JPGP1160287.JPG
P1160289.JPGP1160290.JPGP1160291.JPG
Přístrojový štít je snadno čitelný za všech podmínek

Velmi snadno najdete za volantem tu správnou pozici, jež vám umožní pohodlné cestování i zachování dokonalého kontaktu s vozem. Potkávací světla lze mít sepnuta trvale, po vypnutí zapalování zhasnou. Parkovací světla se tradičně zapínají kolébkovým přepínačem na horní části krytu sloupku volantu, který bývá mimochodem asi nejčastější příčinou vybití akumulátoru u vozů Subaru: stačí se jej nevědomky, třeba při otírání prachovkou, dotknout a ráno je nepříjemnost na světě.

P1160281.JPGP1160292.JPGP1160293.JPG

Sportovní tříramenný volant má sice poměrně velký průměr, ale jeho věnec je přiměřeně tlustý, velmi dobře padne do ruky a nijak neomezuje výhled na přístrojový štít. Tomu dominuje snadno čitelný tachometr doplněný otáčkoměrem s rudým polem od hranice 7 000 ot./min. vpravo a palivoměrem a teploměrem chladicí kapaliny vlevo. Na palubní počítač se netěšte: displej v tachometru slouží jen ukazatelům ujeté vzdálenosti, vlevo od něj pak vidíte jen teplotu okolního prostředí.

P1160320.JPGP1160315.JPGP1160314.JPG
Měkce zelené podsvícení se dnes už příliš nenosí

A vyrážíme!

Motor naskakuje ochotně a jeho zvuk vás nenechá na pochybách o jeho konstrukci, jež samozřejmě disponuje protiběžnými písty „boxer“ a čtyřventilovým rozvody DOHC s proměnným časováním sacích ventilů AVCS. Plný, bručivý, suverénně znějící zvuk šikovně maskuje objem pouhých 1,5 l. Spojka je měkká a má krátký chod, ale zajišťuje velmi přesné spínání, jednička zaskočí snadno. Při rozjezdu překvapí velice lehké řízení, ovšem účinek posilovače při zrychlování razantně klesá a řidiči pak nabízí bezprostřední kontakt s předními koly a vozovkou.

P1160230.JPGP1160238.JPGP1160266.JPG

Řazení pětistupňové převodovky má sice docela dlouhé dráhy, ale je přiměřeně přesné. V roce 2005 prošlo v tomto ohledu modernizací, ale třeba hledání nesynchronizované zpátečky bývá přesto někdy docela na dlouho . Pokud se rozhodnete pro svižnější jízdu, řazení je připraveno a umožňuje rychlé a pohotové změny převodů. Brzdy mají přesně dávkovaný účinek, ovšem docela záhy se projeví omezená výdrž malých kotoučů vpředu a bubnů vzadu.

P1160248.JPGP1160249.JPGP1160250.JPG
Podélně uložený boxer je typickým rysem vozů Subaru dodnes

Pokud budete vyloženě chtít, můžete s tímto autem také pěkně „frajeřit“, ale musíte se mít na pozoru: třeba při rozjezdech na semaforu to raději nezkoušejte, ujede vám i tříválcová Fabia. Ovšem když auto pořádně rozjedete před zatáčkou (nejlépe z kopce), můžete okolí ohromit jistotou jízdy na hraně adheze. Toto auto se zkrátka perfektně ovládá a velmi snadno si osvojíte meze jeho schopností a vlastností.

Motor zkrátka nestíhá…

Pokud se smíříte se značným hlukem a spotřebou ve vysokých otáčkách, můžete s touto Imprezou jezdit i svižně. Půjde ale většinou spíše o váš subjektivní dojem, neboť my jsme při našich obvyklých dynamických měřeních dosáhli celkem žalostných výsledků. Při měření zrychlení z 0 na 100 km/h na obvyklém místě jsme se mohli snažit, jak jsme chtěli, ale pod 13 s jsme se zkrátka dostali jen výjimečně. Ještě horší to bylo při měření pružného zrychlení: dokonce i ojetý Hyundai i30 CW s motorem 1,4i a provozem na LPG dopadl v tomto ohledu nepatrně lépe…

P1160242.JPGP1160243.JPGP1160244.JPG

Sedan má oproti kombíku nejen větší zavazadlový prostor, ale také citelně tužší karoserii, jež se ani při rychlejší jízdě nemá tendenci kroutit a vrzat. Přední kola spočívají na vzpěrách McPherson, zadní pak na čtyřprvkových závěsech s trojicí příčných a jedním podélným ramenem, točivý moment se přenáší na všechna čtyři kola přes trojici diferenciálů s viskózní spojkou v diferenciálu uprostřed.

P1160232.JPGP1160257.JPGP1160268.JPG
I s touto Imprezou se svezete, ale zadarmo to nebude...

A věřte, že v kombinaci s motorem 1,5 l bude tento kvalitní, léty cizelovaný podvozek vždycky výrazně rychlejší. Tato Impreza se chová za všech okolností zcela předvídatelně a v zatáčkách neutrálně a je z ní dobrý výhled. Jde o vůz vhodný pro každodenní používání, zvláště pak v místech, kde bývají problémy s trakcí, ovšem pozor: světlá výška činí jen běžných 150 mm.

Subaru

Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.

Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.

Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ

Doporučujeme

Články odjinud