Pokud se na ojetou Octavii RS nebudete dívat jako na vyhraněné sportovní auto, vlastně v ní můžete najít příjemného společníka na každý den.
Kapitoly článku:
I přes spoustu zarytých odpůrců je Škoda Octavia druhé generace jedno z nejvyhledávanějších ojetých aut na českém trhu. A vrcholná verze RS rozhodně nestojí v bazarech opomíjená. Mnoho lidí v ní dokonce vidí konečně to pravé sportovní auto... Ale k tomu se ještě dostaneme.
Co je klíčové?
- Obejít obloukem motor 2.0 TDI-PD 16V
- Kupovat jen auta s jasnou historií a minulostí
- Zkrátit servisní intervaly
- Preventivně udělat hned po koupi najednou velký servis
- Zabezpečit si auto proti odcizení
A právě druhé generaci Škody Octavia ve „sportovním“ provedení RS se dnes budeme speciálně věnovat. O Octavii jako takové by toho totiž šly popsat stohy, takže to si zas necháme na jindy. Nyní si probereme druhé ereso vyráběné od roku 2005 do roku 2013.
Jako příklad nám poslouží ojeté faceliftované kombi modelu Škoda Octavia RS s šestistupňovým automatem DSG, které jsme si na test půjčili v Auto ESA. Vůz je z roku 2012, najeto měl už 174 500 km a prodejce si ho cenil na 340 000 korun.
Skutečné sportovní auto v Octavii RS nehledejte. Místo toho umí ale fungovat jako svižné a praktické rodinné auto, které neobtěžuje řidiče dýchavičností a nedostatkem dynamiky
Většina nabízených aut má manuální šestistupňovou převodovku, dvouspojkový automat DSG je poměrně vzácný. K charakteru auta se ale hodí, neboť Octavia RS není žádný ultimativní syrový sporťák, ale naprosto normální běžné auto se spoilerem a cedulkou RS navíc.
Jezdí dobře, ale sportovní není
Podvozek Octavie vždycky fungoval dobře a i řízení bylo ucházející, i když interakci s předními koly jako v první generaci Octavie RS řidič nedostane. Na kvalitním povrchu a s dobrými pneumatikami se dá jet s Octavií RS velmi svižně a nenuceně. Auto je stabilní, poslouchá na slovo a odhodlaně se drží stopy. Jenom je to celé takové nudné a nezáživné. V ovladatelnosti jsou ale dodatečné výztuhy podvozku a karoserie modelu RS znát.
Benzinový dvoulitr s turbem ale umí rovinky mezi zatáčkami snadno zkracovat a pohledem běžné silniční konfekce je Octavia RS 2.0 TSI velmi rychlé auto. Když si pak řadíte sami páčkami pod volantem, vlastně se v té rychlosti dá najít i trocha zábavy.
Druhá generace Octavie byla kritizována za hlučnější podvozek a hučení od zadní nápravy, čemuž se nevyhne ani kombi, ve kterém to navíc ještě rezonuje. V autě je ale jinak příjemná atmosféra. Především klidný a tichý chod motoru 2.0 TSI navozuje při dlouhých cestách pohodu, které se dunění tédéíčka nemůže rovnat. Nějaký trochu výraznější zvuk výfuku by ale Octavii RS slušel.
2.0 TSI umí jezdit za málo
Příjemně člověka překvapí spotřeba paliva. Čekal jsem, že test ukončíme zhruba s desetilitrovou spotřebou, ale na delších trasách mimo město nebyl problém jezdit za nějakých 6,5 litru na 100 km, pokud se člověk za každou cenu necpe před autobus nebo kamion. A na dálnici se při dodržování limitů vejdete do osmi.
Jakmile se ale motor dostane z režimu, ve kterém se měří spotřeba a emise, začne údaj na palubním počítači růst. Rychlý dálniční přesun se stopadesátkou na tachometru skončí průměrem okolo deseti litrů. Na konci testu jsme měli na palubním počítači hodnotu 8,0 litru na 100 km a to včetně měření na motorové brzdě a poměrně častého provozu ve městě.
Ekonomika provozu je s motorem 2.0 TSI překvapivě dobrá. Pokud jezdíte normálně, vejdete se hravě do osmi litrů na 100 km. Rychlý dálniční přesun znamená spotřebu kolem deseti litrů. Novější motor TSI už nepotřebuje osmadevadesátku
Právě nový motor 2.0 TSI je proti starší jednotce 2.0 TFSI před faceliftem výrazně úspornější, má klidnější chod a hlavně mu stačí pětadevadesátka. Sice motoru uděláte vyšším oktanovým číslem radost, ale není to nutné. Starší motor TFSI na Natural 95 sice pojede také, ale citelně ztrácí výkon. Do něj doporučujeme tankovat alespoň Natural 98.
Tak, a teď se pustíme do toho nejdůležitějšího. Řekneme si, na co si máte dát při koupi ojeté Octavie RS druhé generace pozor. Pokračujte tedy na další kapitolu.
Je to Octavia se vším, co k tomu patří
Dynamika motoru 2.0 TSI
Rozumné provozní náklady
Skvělý automat DSG
Slušná zůstatková hodnota
Je to Octavia se vším, co k tomu patří...
Rizikový motor 2.0 TDI-PD 16V
Nutné výměny rozvodů u 2.0 TSI
Poměrně velké riziko krádeže
Není to sportovní auto
7 /10