Kapitoly článku:
Nač si dávat pozor
Jistě vás nepřekvapí, že dostatek statistických údajů, podle kterých by bylo možno hodnotit spolehlivost a stanovit chronické závady modelu Seat Exeo, s ohledem na minimum vozů v provozu a jejich mladý věk zkrátka nemáme. Podívejme se alespoň na mechanicky shodné Audi A4. A začněme tím, že v letošní statistice německé firmy DEKRA bylo (stejně jako loni) Audi A4 hodnoceno jako absolutně nejspolehlivější ojetina.
Příď je ve stylu tehdejších Seatů, ovšem zvláště pohled na boky karoserie jasně odhalují předlohu Exea
Tyto vozy se vyznačují skutečně precizním zpracováním a žádné typické závady nejsou známy (až na ty spojené s určitými koncernovými motory). Smířit se je třeba s náročnější údržbou přední, pro daný segment nepříliš typické lichoběžníkové nápravy, jež sice při jízdě celkem slušně kompenzuje daleko před nápravou uložený motor, na druhou stranu ale na našich cestách prvky závěsů trpí rychlejším opotřebením.
Na to jsou ale citlivé i některé konkurenční vozy BMW a Mercedes-Benz, takže o nic fatálního nejde, navíc po roce 2002 na tom je Audi s trvanlivostí prvků přední nápravy lépe. Je třeba vyvarovat se nejlevnějším, povětšině čínským dílům a volit když už ne originální, tak alespoň značkové díly z druhovýroby. Audi A4 milují zloději, přičemž by se mohlo zdát, že Seatu nebezpečí nehrozí. Ale je to otázka, dnes se často krade na díly, a ty má Seat Exeo s Audi A4 povětšině stejné…
Prostě Audi…
Úpravy Audi A4 do podoby Seatu Exeo se omezily na stylistické retuše v tehdejším stylu automobilů Seat. Namísto dominantní jednodílné masky Audi Single Frame se na přídi objevila poněkud jednoduchá maska Seatu provázená typickým designem mřížek v nárazníku.
Při pohledu na profil karoserie vyniká hlavně mimořádně dlouhý přední převis karoserie. Ten je daní podélně uloženému motoru, který sice při zástavbě pohonu všech kol má po konstrukční stránce cosi do sebe, ovšem v případě Exea je toto řešení spíše ke škodě, ale o tom až později. Dokonce i kliky dveří, otěrové lišty, prolisy a napojení blatníků na nárazníky jsou prakticky stejné jako u Audi.
Zadnímu konci karoserie dominuje vysoká hrana víka zakončená výraznou odtrhovou hranou a opatřená širokým chromovaným pásem ve spodní části. Ten koresponduje s chromovanými lištami okolo bočních oken a rámečkem masky chladiče. Tvarování zadních svítilen se v základních rysech oproti Audi příliš nezměnilo, nese ale pro Seat typické „kudrlinky“ obrysových světel. Zadní nárazník s náznakovým difuzorem hostí zdvojenou koncovku výfuku.
Na palubě
Také uvnitř Seatu Exeo byste mohli záhy nabýt dojmu, že usedáte do Audi A4. Připravte se tedy na střízlivě tvarované, ovšem velmi kvalitně působící materiály. Palubní deska s kruhovými výdechy ventilace byla převzata z Audi A4 Cabrio a snad až na volant se středem nesoucím emblém značky Seat si žádných odlišností nevšimnete.
Také na palubě vás vítá Audi
Čeho si ale všimnete určitě, to je stísněný prostor. Na předních sedadlech se usadí i postavy vyššího vzrůstu, ovšem místa budou mít jen tak akorát. Vzadu je to o poznání horší: místa je zde zoufale málo jak pro kolena, tak pro hlavy, a nutno dodat, že aktuální Seat Toledo, jenž pochází z diametrálně odlišného chovu než Exeo, v tomto ohledu zkoušený vůz výrazně překonává. I to je daň za starší konstrukci.
Především na zadních sedadlech mnoho místa nenajdete
Zvláště přední sedadla jsou však výborná, nabízejí slušnou oporu i při delších cestách, ale především možnost nastavení v širokém rozsahu, takže za volantem Exea se celkem pohodlně usadí nejen řidiči různých proporcí, ale i návyků.