67
Fotogalerie

Test ojetiny: Renault Laguna Coupé je takový l'Aston français

Kapitoly článku:


Pocitově tedy nebude vypadat Renault Laguna Coupé s větším nájezdem nijak extra kvalitně, ale pokud jde o mechanický základ, vyslovená tragédie to není. Vlastně se dokonce může Renault opřít o poměrně solidní motory.

Základ slušný, ale ne zázračný

Choulostivý a slabý diesel 1.5 dCi se do Laguny Coupé naštěstí nedával, nabídka naftových motorizací začíná na motoru 2.0 dCi o výkonu 110 kW (150 k) a točivém momentu 340 Nm. Později přišla i silnější verze o výkonu 127 kW a nakonec až 131 kW (178 k).

DSC_9067.JPGDSC_9057.JPGDSC_9068.JPG
Žádný z motorů není vyložený průšvihář, ale diesely jsou tradičně citlivé na zacházení a servis. I v základu solidnímu motoru 2.0 dCi nedělají oddalované výměny oleje dobře. Automat by mohl představovat lepší volbu než unavený manuál

Motor 2.0 dCi s označením M9R má několik zajímavých řešení, například vodou chlazené turbo. To pomáhá jeho spolehlivosti, ale oddalované výměny oleje mu stejně neprospívají. Sice už tenhle motor nemá takové fatální problémy s mazáním jako dřívější nafťáky od Renaultu, ale kdo olej nemění po 15 000 km (nejpozději po 20 000 km), ten si stejně koleduje o zadřenou kliku a opotřebované vačky i turbo.

Robustní rozvodový řetěz sice vydrží, ale přetěžovaným agregátům, které dostávají za uši za studena, praskne hlava válců. A těsnění pod hlavou si také zřejmě řekne o výměnu. Výkonné provedení s točivým momentem až 400 Nm likviduje málo dimenzovanou šestistupňovou manuální převodovku a  dokonce i poloosy.

Alespoň že vstřikovače se dají snadno a levně zrepasovat a filtr pevných částic pozlobí jen u aut, která se courají po městě, místo aby je majitel každý týden protáhl po dálnici. Životnost celého systému DPF se pak pohybuje okolo 250 až 300 000 km, následně vás zřejmě čeká výměna. EGR ventil tu sice ovládá spolehlivý elektromotor a zpravidla se spalinami nezacpává, ale zase může prohořet jeho chladič.

Dvoulitrový diesel tak doporučujeme pro Lagunu Coupé jen tehdy, pokud má auto naprosto jasnou servisní historii s výměnami oleje okolo 15 000 km a vy se nebojíte preventivně investovat do případných oprav. Pokud má najeto dejme tomu do 150 000 km, ještě by to mohla být solidní volba s vidinou pár let celkem bezproblémového provozu.

Výhoda kupé jsou menší nájezdy, berte 2.0 Turbo

Naftový šestiválec v testovaném autě není špatný, ale vzhledem ke svým rozměrům a omezené přístupnosti si servisáci vylámou ruce. Ne snad, že by musel z auta pokaždé ven, ale riziko drahých oprav je u tohoto motoru, pokud za sebou nemá naprosto jasnou minulost, docela velké.

DSC_9013.JPGDSC_9097.JPGDSC_9069.JPG
U Laguny se připravte na klepání podvozku, zlobivé spínače a také na občas stávkující klimatizaci. Všechno se dá řešit, ale servisní zásahy nejsou úplně jednoduché a levné

Přesto je opět mechanický základ motoru 3.0 dCi poměrně dobrý. Rizikem je turbodmychadlo umístěné mezi řadami válců. Může v něm být spečený olej, zejména pokud si zas někdo myslel, že výměna stačí přece po 30 000 km. A i když má motor kvůli automatu snížený točivý moment, dejte si pozor, aby byla převodovka v dobré kondici.

Jistou volbou je zřejmě jen benzinový motor 2.0 Turbo ve verzích o výkonech 125 nebo 150 kW. Slabší provedení si dobře rozumí s šestistupňovým manuálem, to silnější už dává mechanické převodovce dost zabrat. Automat jí trochu výkonu sebere, ale docela se k sobě spolu s uvolněným charakterem Laguny hodí.

Na našem trhu je vzácný motor 3.5 V6 původem v Nissanu 350Z. Základ je opět poměrně slušný, ale zase strašně záleží na minulosti. Kdo často využívá potenciál tohoto silného motoru a nemění olej, opět si koleduje o riziko přidření na klice a opotřebování vaček. Vyskytují se i problémy s chlazením a unavené motory žerou olej. Obecně ale tento motor v Laguně netrpí tak jako třeba ve sportovním Nissanu, takže s malým nájezdem by to mohla být spolehlivá volba. Jen trochu rozežraná...

Dvoulitrové turbo i šestiválec se také občas potýkají se zvýšenou tvorbou karbonu, ale je to především kombinací stylu jízdy, oddalovaného servisu a hlavně používání nekvalitního paliva bez aditiv. Řepka nedělá dobře žádnému motoru.

Benzinový šestiválec ale představuje velkou ránu pro rozpočet. Laguna Coupé si s tímto motorem vezme kolem dvanácti litrů na 100 km a dynamicky se zas tak moc neliší od dvoulitrového turba, které umí při klidné jízdě jezdit za devět, s automatem za deset. Uznávám ale, že příplatek za charakter dnes už stále vzácnějšího benzínového šestiválce se může někomu, kdo s tímhle autem najede do 10 000 km za rok, vyplatit. Navíc Laguny Coupé s tímto motorem mívají poměrně málo najeto a přesto jsou levné, protože je nikdo nechce.

Choulostivý podvozek a laciné detaily

Ještě jednou zdůrazňujeme, že je při testovací jízdě před koupí důležité pořádně vyzkoušet převodovku. Manuály nemají moc velkou životnost a automat na tom také není slavně. Výměna oleje v převodovce pomůže jen částečně, takže se připravte na to, že se někdy v budoucnu vyskytne potřeba převodovku zrepasovat nebo rovnou vyměnit.

Pak už ale u Laguny zlobí spíše laciné detaily. Vlhkost ve světlometech se vyskytuje u spousty starších aut, ale třeba zatékání do interiéru kolem těsnění dveří není nic příjemného. Může to svědčit i o špatně opravené nehodě.

DSC_8882.JPGDSC_9079.JPGDSC_9051.JPG
Kvůli malé nabídce na trhu si nemůžete moc vybírat. Důležitá je tedy důkladná kontrola celého auta a vyzkoušení základních funkcí. Problém je také třeba s nabídkou unikátních dílů v druhovýrobě, většinou musíte pořídit ne zrovna levný originál

Problémy bývají i s elektrickým pojezdem sedaček, občas stávkuje klimatizace a palubní systém sem tam nechce poslouchat na pokyny centrálním ovladačem u loketním opěrky. Celkem běžné jsou i závady tempomatu, ale za to může hlavně vadný spínač. Také zjistěte, jestli autu funguje vyhřívání sedaček. V zimě jinak budete na kožených křeslech trpět.

Bezdotykové otevírání a startování bývá v pořádku, ale pokud už je v čipové kartě slabá baterie, budete s tím mít problémy. Také si dejte pozor na to, ať si nezabouchnete kartu v kufru. Stává se, že auto „klíček“ v kufru nepozná a zamkne se.

Renault

Francouzská automobilka Renault byla založena třemi bratry v roce 1899. Renault byl až do roku 1996 státní automobilka a i dnes francouzská vláda kontroluje část společnosti.

Renault Scénic • Renault Clio • Renault Zoe • Renault Captur • Renault Megane • Renault Grand Scenic • Renault Kadjar

Doporučujeme

Články odjinud