72
Fotogalerie

Test ojetiny Peugeot 301: novodobý žigulík?

Kapitoly článku:


Na technické prohlídce

Upřímně řečeno, podrobit technické prohlídce takto mladý a málo jetý vůz jsme zprvu zvažovali, navíc kromě hlučnějších předních kotoučů a drobného chvění volantu při intenzivním brzdění jsme nezaznamenali náznaky opotřebení. Ale jak dobře, že jsme tak nakonec udělali! I Peugeot 301 na snímcích jsme si tak opět důkladně proklepli v dílnách Integrované střední školy automobilní Brno a provezli jej tamní linkou STK. Následující závěry dokumentují fotografie zde a v samostatné fotogalerii v závěru testu.

P1190458.JPGP1190461.JPGP1190462.JPG
Rrejdové čepy volají po výměně, pohonné ústrojí nejevilo známky prolínání maziva

Dlužno dodat, že s ohledem na stáří a kilometrový náběh jsme byli poměrně přísní, ale to nám jistě nikdo zazlívat nemůže. Nejde o žádné předsudky, ale o holou skutečnost. Hned první pohled pod vůz potvrdil, že žádná sleva není zadarmo, úsporná výrobní opatření z podvozku Peugeotu 301 přímo čiší. Na druhou stranu je třeba podotknout, že i konkurence u podobě „výhodných“ vozů šetří, kde jen může. První pozdvižení obočí přinesla subtilní spona spojující vlnovec s navazující částí výfuku, od níž již většina automobilek naštěstí dávno upustila.

P1190459.JPGP1190463.JPGP1190465.JPG
Podvozek postrádá aerodynamické kryty; ochranný nátěr je jen na vybraných částech podvozku, většinou jsou však vidět otevřené překlady plechů lakované základem

Na ochranné a proudící vzduch usměrňující plasty zapomeňte, jejich náznaky najdeme jen v oblasti závěsů předních kol. Podvozek je opatřen pouze základním lakováním, plastickou ochrannou vrstvu, případně tmel kryjící některé ze záhybů, se nachází jen na několika místech. Podélníky skeletu na okolní díly navazují směrem vzhůru skrze zcela odkryté nabodované lemy, jež jsou jako stvořené pro zachytávání soli, vlhkosti a nečistot.

P1190472.JPGP1190466.JPGP1190467.JPG
Vlnovec je ke zbytku výfuku připevněn subtilní sponou, od níž většina výrobců již upustila

Nepěknou korozi bloku motoru dobře patrnou nad olejovou vanou ponechme bez komentáře a soustřeďme se na fakta. Rejdový čep levého kola volá po výměně a ten pravý je již také na odchodu, výměnu si žádají také přední kotouče s výraznými hranami. Poslední díly výfuku je zavěšen pouze na dvou pryžových prvcích, jež jsou naštěstí pojištěny textilními pruhy, ovšem závěs před posledním tlumičem byl již napaden výraznou korozí. Zkušební STK proběhla bez závad, snad jen účinek zadních tlumičů (45, resp. 43 %) by u takto mladého auta mohl být poněkud větší.

P1190474.JPGP1190476.JPGP1190477.JPGP1190478.JPG
Linkou STK testovaný vůz projel bez potíží

Líbivý na pohled…

Vozy Peugeot 301 i Citroën C-Elysée se vyrábí ve španělském Vigu a většina vozů míří směrem na východ. Tomu odpovídá robustní konstrukce s vyšší světlou výškou a osvědčenými prvky podvozku, jež mají posloužit na špatných vozovkách, na nichž oba sourozenci chtějí oslovit jak jízdní stabilitou, tak i přiměřenou úrovní komfortu. Volba tak padla na vzpěry McPherson vpředu a klikovou nápravu s torzní příčkou vzadu.

P1190305.JPGP1190309.JPGP1190311.JPG

P1190312.JPGP1190314.JPGP1190313.JPG
Zvenčí nelze Peugeotu 301 upřít jistou dávku elegance ani smysl stylistů pro detaily

Na první pohled Peugeot 301 nevypadá vůbec špatně. Ačkoli se pokouší svým stylem přiblížit vlajkové lodi Peugeot 508, je z proporcí karoserie dobře patrné, že jde v zásadě opět o hatchback s naroubovaným kufrem. Je však třeba dodat, že tentokrát se dílo pánům designérům docela podařilo. K osobitosti vozu přispívají nejen výrazná maska chladiče a masivní prolisy nad úrovní dveřních klik, ale také cit pro detaily.

P1190293.JPGP1190294.JPGP1190298.JPGP1190299.JPGP1190300.JPGP1190301.JPG
Při pohledu na zadní část působí Peugeot 301 dojmem většího auta

Logo značky trůní v okolí páru mělkých prolisů na kapotě, pod jejímž převisem lze číst drobným písmem vyvedený nápis Peugeot, podobný převis pak zaznamenáme také nad hlavními světlomety, jež nesou nejen zdroje denního svícení, ale také samostatné paraboly pro potkávací a dálková světla, díky nimž je účinek v obou režimech překvapivě dobrý. Odkaz na model P508 nesou také zadní svítilny a zadní kapota je zakončena výraznou odtokovou hranou.

Peugeot

Peugeot je největší francouzská automobilka, od roku 2021 patřící do skupiny Stellantis.

Rodinná firma vznikla už v roce 1810, roku 1858 přijala svůj typický znak. První vozítko, kterému lze říkat automobil, Peugeot vyrobil v roce 1899.

Peugeot 108 • Peugeot 208 • Peugeot 308 • Peugeot 2008 • Peugeot 3008 • Peugeot 5008 • Peugeot 508 SW • Peugeot Rifter • Peugeot Traveller • Peugeot Boxer

Doporučujeme

Články odjinud