73
Fotogalerie

Test ojetiny: Nissan Primera dCi (P12)

Kapitoly článku:


Prostorný interiér

Zpracování interiéru nelze prakticky nic vytknout, ale na tomto příkladě jsme si uvědomili, že právě avantgardní modely stárnou rychleji než ty konvenční. Vezměte si takový Passat nebo Mondeo se stejného období, v konfrontaci s dnešními měřítky budou uvnitř působit poněkud jednoduše, ale nikoli vyloženě „fousatě“. Prostor pro posádku Nissanu Primera je na všech místech bohatý, nicméně jej hodnotíme jako lepší průměr.

P1040440.JPG P1040438.JPG P1040439.JPG 

Sedadla a části dveřních obkladů jsou potaženy velmi příjemným mikroplyšem budícím dojem komfortu, který přetrvává i po usazení. Sedáky a opěráky předních i zadních sedadel jsou dostatečně rozměrné a pohodlné, ale ani vpředu nepočítejte s výraznějším bočním vedením. Plocha palubní desky je vzhledem k přesunu přístrojového štítu až do její horní části velmi rozměrná, takže řidič i jeho spolujezdec většinu času ve voze koukají do nepříliš hodnotně působících kusů plastů.

P1040441.JPG P1040442.JPG P1040448.JPG P1040456.JPG

Jejich materiál i barva v kombinaci se zbytkem čalounění vypadají dnes již opravdu jako výstřelek  dávných časů. Odkládacích prostor zde mnoho nenajdeme, schránky ve dveřích jsou úzké a objem přihrádky před spolujezdcem omezený, spolehnout se tak lze hlavně na oddíly ve středové konzoli a zejména na velký, víkem krytý prostor před řadicí pákou.

P1040444.JPG P1040474.JPG P1040443.JPG
P1040445.JPG P1040468.JPG P1040469.JPG

Zavazadelník bez připomínek

Tento liftback nabídne v otázce přepravy zavazadel vše, co motorista potřebuje. Spodní hrana víka výklopné stěny sice nesestupuje až k podlaze „kufru“, ale jeho práh není nikterak vysoký a manipulaci s předměty neomezuje. Konstrukce zadní nápravy do zavazadlového prostoru nijak výrazně nezasahuje, jistým překvapením může být nepatrně směrem vzad skloněná střední část podlahy. Za levým podběhem najdeme krytou schránku pro lékárničku a další drobnosti.

P1040476.JPG P1040478.JPG P1040479.JPG
P1040480.JPG P1040481.JPG P1040482.JPG

Kotevní oka pro jisticí síť se však nacházejí poněkud neprakticky až pod krytem podlahy. Tam najdeme dojezdové rezervní kolo a překližkovou výztuhu se základním nářadím. V případě potřeby přepravy většího počtu zavazadel lze základní prostor zvětšovat sklápěním nestejně děleného opěradla zadních sedadel na sedáky. Právě díky již zmíněnému postupnému zvyšování podlahy pak vznikne prakticky rovná plocha bez prahu. Nízké hlavové opěrky přitom není třeba vyjímat.

P1040483.JPG P1040484.JPG P1040485.JPG

Za volantem jako v letadle

Pracoviště řidiče, jenž může polohu volantu i sedadla všestranně měnit (včetně výšky a sklonu sedáku), je rozvrženo vskutku neobvykle. Záměrem designérů mnichovského centra Nissanu bylo stanovit nová měřítka v komunikaci mezi řidičem a automobilem. Až v horní, střední části palubní desky najdeme hluboce stíněný a přehledný štít s klasickými stupnicemi tachometru, otáčkoměru, palivoměru a teploměru chladicí kapaliny a počítadly ujetých kilometrů a sadou potřebných kontrolek.

P1040446.JPG P1040447.JPG P1040454.JPG
P1040449.JPG P1040450.JPG P1040451.JPG

Na toto řešení si zvyknout lze, štít se navíc díky své poloze nachází blízko zornému poli řidičem, jehož oči navíc při pohledu na přístroje nemusejí tolik akomodovat. Horší je to již s druhým segmentem, který v okolí monitoru soustředí ovládání ventilace s klimatizací, rádia, navigace i couvací kamery. Záměrem konstruktérů bylo všechny tyto prvky centralizovat do takřka vodorovného výběžku s dominujícím „joystickem“ a zjednodušit tím jejich ovládání, to se však ale nesetkalo s úspěchem.

P1040452.JPG P1040453.JPG P1040455.JPG P1040457.JPG

S tímto vozem jsme jezdili týden, ale ani na konci testu jsme si neodvážili prohlásit, že jsme se s celým systémem sžili. Pokud chcete přeladit stanici, upravit teplotu klimatizace nebo se podívat na dojezd v nádrži, musíte se ke každému z těchto prvků prokousat zvlášť. A to si již rozmyslíte, zda o konkrétní úkon opravdu stojíte. Zájemci o koupi podobného vozu vřele doporučujeme vozy s ovládacími prvky na volantu, které nerovný boj s centralizovaným systémem poněkud usnadňují. Naštěstí páčky pod volantem a tlačítka na volantu ovládají vnější osvětlení a stěrače, resp. rádio a tempomat obvyklým a intuitivním způsobem.

 
P1040459.JPG P1040464.JPG P1040466.JPG 
P1040463.JPG P1040461.JPG P1040465.JPG

Nissan

Historie japonského Nissanu sahá do roku 1911. Jeho automobily se však až do 1982–1984, kdy nastalo přejmenování, nazývaly Datsun.

Nissan v roce 1989 vytvořil samostatnou luxusní značku Infiniti. V roce 1999 uzavřel partnerství s Renaultem.

Nissan Micra • Nissan Leaf •​ Nissan Qashqai •​ Nissan X-Trail •​ Nissan Juke •​ Nissan Navara •​ Nissan 370Z •​ Nissan Ariya •​ Nissan GT-R

Doporučujeme

Články odjinud