Nissan Juke je automobilový anarchista opovrhující obvyklým žebříčkem hodnot. Odlišný světonázor mu naštěstí nebrání v plnění obvyklých povinností.
Kapitoly článku:
Když se před šesti lety Juke dostal na trh, vsadil by na úspěch auta připomínajícího žábu asi málokdo. Trh unavený důležitě se tvářícími produkty umějícími všechno nejlépe však chytře naplánovanou revoltu přijal a Nissan na tom vydělal. Juke boduje samozřejmě hlavně tam, kde příjmy umožňují auto pokládat za doplněk, nikoliv za tažného mezka.
Co je klíčové?
- Přes divoký vzhled je technika docela obyčejná
- Všechny motory jsou spolehlivé
- Většina specifických dílů ale velmi drahá
- Systém dynamických profilů opravdu funguje
- Čtyřkolka se vždy pojí s automatem a motorem 1.6 DIG-T
Proto nemá smysl řešit, že se do kufru sotva vejdou dvě basy piva a zadním párem dvířek s malým úhlem otevření se dospělý těžce souká na místa, kde není kam dát hlavu. Priority jsou jiné. Máte tu možnost kdykoliv si přebarvit lakované části interiéru, kliky dveří, kryty zrcátek, rámečky světlometů, lišty dveří, nárazníků a podobně. U juku to jde podobně jednoduše jako vyměnit kryt mobilního telefonu. Pravda, vždy to něco stojí (interiérová sada včetně středového tunelu 6500 Kč, na vnějších doplňcích můžete utratit i desetitisíce). Na druhou stranu jde o mnohem vtipnější systém dodatečného vytahování peněz než v případě konkurenčních faktur za předražený motorový olej.
Osvědčená benzinová šestnáctistovka má bezprostřední reakce. Bohužel se pojí s nepřesným a velmi krátce zpřevodovaným pětikvaltem.
Převlečené clio i duster
Juke je postaven na platformě využívané většinou menších vozů aliance Renault-Nissan – například cliem, ale ve verzi s nejdelším rozvorem třeba i Dacií Duster. Přesto jen naprosté minimum dílů je záměnných, u ojetin proto neváhejte s registrací do programu You+Nissan (www.youplusnissan.cz), který s rostoucím stářím zaručuje zajímavé slevy na náhradní díly, práci a dokonce i příslušenství.
Šasi juke dobře zvládá i trvalé nasazení na rozbitých městských ulicích, kritizovat lze nanejvýš kratší životnost originálních brzdových destiček, jejichž vinou už některé servisy laborují s druhovýrobními náhradami.
Dusteru se podobá i možnost volby čtyřkolky s víceprvkovou zadní nápravou, elektromagneticky ovládaný systém 4x4 je tu dokonce ještě důmyslnější díky funkci vektorování točivého momentu (pomáhá zatáčet asymetrickým tahem kol).
Podvozek je jednoduchý a odolný. Originální přední rameno nenabídne vyměnitelný čep řízení. Životnost brzdových destiček je podprůměrná.
Bohužel 4x4 se kombinuje pouze s nejdražším motorem 1.6 DIG-T a plynulou změnou převodu (skříň Xtronic), což dělá z této varianty vyloženě kusovou záležitost i docela neperspektivní ojetinu. Nejenže tu do budoucna straší obvyklá nepřímá úměra životnosti třecího převodu k velikosti točivého momentu (schválit jej lze spíše u atmosférické varianty 1.6/86 kW), vozům s benzinovým turbem a výrobou v letech 2010 až 2012 zde ještě vzácně hrozí i selhání rozvodů.
Většina kusů s výrobní vadou sice skončila v zámoří, kde se automobilce vyplatila svolávací akce, problém ale není úplně neznámý ani v Evropě, tuzemsko nevyjímaje. Nic předem nevaruje a pozáruční oprava „potkané“ vrcholné motorizace stojí „hadrilion“, proto nemá smysl hazardovat s nejstaršími kusy. Masově rozšířené atmosférické verzi 1.6 jakéhokoliv ročníku nehrozí vůbec nic. Tedy dokud se nedostane do rukou „plynařů“.
Zbylé závady se rekrutují z banalit typu stávkujícího zámku dveří, či závad napájení pátých dveří. Také spojka základní šestnáctistovky právě nevyniká dlouhověkostí. Tady si na výměnu připravte asi dvacet tisíc. Se spojkou - konkrétně vadným dvouhmotovým setrvačníkem - mimochodem měly potíže i verze 1.2 DIG-T nabízené od roku 2014. Ty lze jinak považovat za asi nejperspektivnější verzi.
Krátké převody podporují dynamiku, na dálnici z nich ale bolí hlava. Svérázně ošetřená kabeláž pochází již z výroby, jinak ale ničemu nevadí.
Pozor na specifické díly
Ceny obvyklého servisu nejsou vysoké, menší roční servisní prohlídka za 4500 korun nepřekračuje evropské zvyklosti, stejně jako ceny většiny spotřebních dílů. Ty specifické jsou už jiná káva, jak je u asijských výrobců zvykem. Ani nemusí jít o extra speciality sportovních verzí Nismo (kromě řady odlišností mají například i posílenou přední nápravu), stačí zmínit třeba jen cenu škrticí klapky na základní benzinovou šestnáctistovku: 44 000 Kč. Za ně by vám servis dieselů dokázal u 1.5 dCi zrepasovat všechny vstřiky i s čerpadlem, a ještě by zbylo na preventivní výměnu „lágrů“. Berte to ale jako příklad, francouzský diesel už v modelu Juke funguje zcela bezproblémově.