Kapitoly článku:
Zkoušený vůz
K testu jsme vybrali stříbrný Mitsubishi Lancer Sportback s motorem 1,8i. Výbavový stupeň Invite byl tehdy druhý nejnižší (pod ním bylo Inform, nad ním pak Intense a Instyle) a ve výbavě jsme nepostrádali prakticky nic zásadního. Potěšily samočinná klimatizace s nepřekonatelně přehlednou analogovou regulací, Bluetooth hands-free či tempomat.
Testovaný automobil měl řádně vedenou servisní knížku
Podle připojené servisní knížky vůz dosud sloužil svému prvnímu majiteli, který jej pořídil jako nový v květnu 2009 u sokolovského dealera Mitsubishi. Podle servisní knížky prošel zatím poslední prohlídkou loni v srpnu při stavu tachometru 76 582 km. V době testu měl vůz najeto necelých 89 000 km, při zohlednění servisního intervalu předepsaného na 20 000 km je tedy vše v pořádku, nicméně nový majitel by neměl návštěvu servisu příliš oddalovat…
Nejde jen o překonání souběžného časového intervalu jednoho roku, ale především o brzdy. Kotouče i desky na všech čtyřech kolech jsou totiž zralé na výměnu. Auto zatím brzdí bez problémů, nehází ani netáhne do strany, ovšem v průběhu zkoušek na válcích se ukázalo, že při mírném brzdění byl účinek na levém zadním kole nižší než na pravém. Při intenzivním brzdění se sice účinek srovnal, ale jde přinejmenším o jeden ze signálů blížících se nepříjemností.
Mitsubishi Lancer 1,8i Sportback Invite |
|
Rok výroby |
2009 |
Cena zkoušeného vozu (vč. DPH) |
184 999 Kč |
Původ: |
ČR, 1. majitel |
Servisní kniha: |
Ano |
Stav tachometru: |
89 000 km |
Další záznamy: |
|
|
|
Výbava |
|
Posilovač řízení |
Ano |
Airbagy |
7x |
El. řízení podvozku |
ABS, EBD, EBA, ASTC |
Centrální zamykání |
Ano, na DO |
El. ovládání oken |
Ano, 4x (aut.) |
El. ovládání zrcátek |
Ano, vč. vyhřívání |
Čalounění |
textil |
Výškově stavitelné sedadlo řidiče |
Ano |
Stavitelná bederní opěra |
Ne |
Stavitelný volant |
Ano, výškově |
Sklopná zadní opěradla |
Ano |
Tempomat |
Ano |
Klimatizace |
Ano, aut. |
Autorádio |
Orig. s CD a MP3 |
Bluetooth |
Ano |
Navigace |
Ne |
Přední mlhová světla |
Ne |
Nárazníky v barvě vozu |
Ano |
Litá kola |
Ano |
Xenonové světlomety |
Ne |
Denní svícení |
Ne |
Palubní počítač |
Ano |
Kožený potah volantu |
Ano |
Vyhřívaná sedadla |
Ne |
Vyhřívaný volant |
Ne |
Parkovací asistent |
Ne |
Start/stop systém |
Ne |
Metalíza |
Ano |
Na technické prohlídce
Také tentokrát jsme využili vstřícnosti vedení Integrované střední školy automobilní Brno a jejího servisního zázemí. Končící životnost brzd naznačovala již jejich zvýšená hlučnost a tento fakt potvrdily jako již zmíněné zkoušky na válcích, tak i prostá vizuální kontrola. Na závěsech jednotlivých kol jsme nezaznamenali vůle, snad s výjimkou „kostí“ stabilizátoru přední nápravy.
I tentokrát jsme vůz podrobili technické kontrole
Soudě dle opotřebení instalovaných pneumatik je v pořádku také geometrie kol, nicméně tyto pneumatiky mají již to nejlepší za sebou a před sebou zřejmě svoji poslední zimu. Celá pohonná jednotka byla včetně kloubů suchá, nikde nebyly zaznamenány úniky provozních kapalin. Do převodovky se již někdo díval, o čemž svědčilo zjevně nepůvodní těsnění. O důvodu této rozborky se lze jen dohadovat, v servisní knížce k tomu nic zaznačeno nebylo. Tlumiče byly ve velmi dobrém stavu.
Všimněte si čistě řešených víceprvkových závěsů zadních kol s tlumiči v ose pružin a příčně uloženého posledního dílu tlumiče výfuku
Při hodnocení protikorozní ochrany podvozku jsme zavzpomínali na nedávno zkoušený Peugeot 301. Ani v tomto případě to totiž nebyla žádná sláva. Oproti Peugeotu jsou sice spoje plechů řešeny poněkud rozumněji, nicméně plochy odolnější ochrannou vrstvu postrádají. A to i v oblasti prahů, kde jsou rovné spoje plechů zcela neošetřeny. Nezjistili jsme známky vážnější nehody, žádný z povrchových dílů karoserie nebyl měněn ani lakován.
Sportovní geny
Na první pohled nelze vozu upřít styl a příbuznost s agresivně laděným Evem X. Proti němu má sice Lancer Sportback poněkud jednodušší a střízlivěji řešený přední nárazník, nicméně jednodílná, překvapivě rozměrnější a výraznější maska chladiče s chromovaným rámem nepostrádá dynamický šmrnc. Nárazník je vespod zakončen lízátkem, zkoušený vůz překvapivě postrádal mlhovky.
Přídi dominuje mírně vpřed skloněná, výrazná maska chladiče
Při pohledu z profilu vyniknou „podkasání“ spodní části dveří a prahů a mělký prolis pod linií klik, ovšem zejména pak výklopná záď výrazně skloněná v podobném úhlu jako čelní sklo. Rozměrná zpětná zrcátka přispívají k velmi dobrému výhledu do stran, horší je to však už s výhledem přímo vzad.
Všimněte si výrazně skloněného zadního okna a rozměrného spoileru
Ten částečně omezuje jak vysoko uložená spodní hrana zadního okna, tak nezvykle rozměrný střešní spoiler. Couvací asistent by jistě většina uživatelů uvítala. V zadním nárazníku si všimneme náznakového difuzoru a samostatné mlhovky uprostřed. Výfuk k chodníku a hrdlo palivové nádrže vlevo, to jsou typické znaky vozu z Asie.