Test ojetiny: Mitsubishi ASX má dvě tváře. Jak neprodělat kalhoty?

Mitsubishi ASX je důkazem, že i Japonci — jinak proslavení spolehlivostí — mohou mít špatný den. Přesto není třeba malé SUV zatracovat.
Seznam kapitol
  1. Test ojetiny Mitsubishi ASX: Na co si dát pozor
  2. Test ojetiny Mitsubishi ASX: Jak jezdí
  3. Test ojetiny Mitsubishi ASX: Verdikt
  4. Test ojetiny Mitsubishi ASX: Fotogalerie

Menší sourozenec Outlanderu to na českém trhu nikdy neměl příliš jednoduché. Když v roce 2010 přicházel na trh, pevnou rukou mu tou dobou už téměř rok vládla domácí Škoda Yeti. Sympatické japonské SUV však ohromilo technicky zajímavým, svižným a nebývale úsporným dieselem vlastní konstrukce. Revoluční motor 1.8 DI-D Clear-Tec s proměnným časováním ventilů (u dieselu tehdy unikátním) nás v testech nových aut uchvacoval a dodával nenápadnému modelu s neslaně-nemastnými vlastnostmi opravdový smysl.

Testy | Mitsubishi

Test Mitsubishi ASX 1,8 DI-D: motor nade vše

Nikdo jiný v této cenové kategorii třídě nenabízel podobně tichoučký, od středních otáček raketově zabírající motor, schopný i v SUV jezdit za pět litrů.

Co je klíčové?

  • Pohon všech kol mají pouze auta s dieselem
  • Minimálně těm japonským se však vyhněte
  • Zbytek auta je nadprůměrně odolný
  • S terénem opatrně — světlá výška je jen 18 cm
  • Ceny některých dílů vyrazí dech

A protože 1.8 DI-D v ASX existovalo kromě standardní verze se 110 kW i v seškrceném provedení s 85 kW, nechápali jsme, proč odvozená dvojčata koncernu PSA (Citroën C4 Aircross i u nás neprodávaný Peugeot 4008) nejdou cestou nejmenšího odporu a vedle silnější japonské osmnáctistovky komplikovaně instalují vlastní 1.6 HDi/84 kW s nižším točivým momentem a celým cirkusem aditivního systému DPF s kapalinou Eolys v nádrži. Kdo tehdy kroutil hlavou a tipoval, že stejně bude výhodnější japonský motor s odolnými řetězovými rozvody, jednodušším filtrem pevných částic a o 1,5 litru větší olejovou náplní, vsadil na špatného koně. Jak to?

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
​Fixou očíslované konektory vstřikovačů​ napovídají, že tady se vůle ventilů seřizo​vala.
Právě kvůli ní musí vstřikovače ven.​ Turbodmychadlo MHI je stále příliš velké na to, aby reagovalo rychle.​ A příliš drahé na to, abyste hazardovali s olejem či nedochlazováním.​

Dnes už funguje, ale...

Japonci se dlouho trápili s laděním podmínek i průběhu regenerace DPF. Naftová ASX byla opakovaně svolávána k aktualizacím softwaru, které byly reakcí na kritické ředění motorového oleje i zakarbonování pístních kroužků, v jejichž důsledku se některé kusy dokonce přidřely či přišly o kompresi. Dnes je už riziko minimální, přesto nejásáme. Důvodem jsou přemrštěné ceny originálních dílů. Hypotetická výměna čtyř vstřikovačů za 130 000 Kč, stejně jako dvouhmotový setrvačník za šedesát (v druhovýrobě o šest tisíc levnější) jsou ceny jak z jiného vesmíru. Ačkoliv tyto věci zatím neodcházejí, nic nevydrží navěky a ASX stárne jako kterékoliv jiné auto. Dnes už sice existují firmy, které jsou schopné vstřikovače Denso zrepasovat za 5500 Kč/kus, nesmí však mít vadnou elektrickou část ani vnější poškození. K němu může časem dojít velice snadno, protože vstřikovače je tu nutné z motoru vytahovat co chvíli: diesely řady 4N1 totiž nemají hydraulické vymezování ventilové vůle.

Zajímavosti | Bezpečnost | SUV | Video | Škoda | Škoda Yeti

Galerie: Jak se dělá z totálky nová Škoda Yeti

Dle servisního plánu je kontrola vůle ventilů nutná každých 45 000 nebo 40 000 km – podle toho, zda jezdíte v původním servisním intervalu 15 000, nebo novějším 20 000 km. Spolu s demontáží vstřikovačů, potřebným těsněním a novým olejem za tento úkon zaplatíte deset tisíc, jen to luskne. Až vůz časem vypadne z dohledu značkového servisu, nebude to dělat už nikdo. A jestliže mechanici už dnes potvrzují, že zejména u výfukových ventilů bývají někdy korekce vůlí skutečně potřebné, lze do budoucna předvídat i nemalé škody v důsledku zanedbané údržby.

Příbuzného většího dieselu 2.2 DI-D (dodávaného výhradně s klasickým automatem) se to týká také, ke všemu ještě přidává možné problémy s modulem vyvažovacích hřídelí. V kříži vstupní hřídele se totiž umí vytvořit takové vůle, že nezbývá než modul vyměnit. Po záruce vám to zdarma nikdo neudělá a opravu za padesát tisíc už zaplatíte sami.

Testy | Ojetiny | SUV | Dacia | Off-roady | Dacia Duster

Test ojetiny Dacia Duster: Co ho nezabije...

Zájemcům o diesel tedy doporučíme buď později nasazený francouzský 1.6 HDi (1.6 DI-D), nebo v úvodu zmíněný C4 Aircross, který jej měl od počátku.

Benzin ani zbytek nezlobí

Největší smysl proto dává ASX s benzinovým motorem 1.6 MIVEC, který patří k nejspolehlivějším agregátům dneška. S pětistupňovým manuálem a 154 newtonmetry moc lákavě nevypadá. Pokud ale nejezdíte často po dálnici nebo nepotřebujete pohon 4x4, který s ním nelze spojit, nemůžete volit lépe. Je to škoda, elektromagnetický systém čtyřkolek cílovému určení auta bohatě postačuje, navíc je spolehlivý a bezúdržbový.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Víceprvkovou zadní nápravu mají i levnější předokolky. Nic tu neodchází, faceliftové vozy jsou díky jinému odladění mírně stabilnější. Před zadním podběhem již auto rezlo.

Zbytek auta žádná velká překvapení nepřichystá. Podvozek zčásti vycházející z těžšího outlanderu je dobře dimenzovaný, u hodně ojetých kusů nanejvýš zaklepou tyčky stabilizátoru. Drobná povrchová koroze, zde občas vídaná na pátých dveřích nebo v místě před zadními podběhy, už patří k bontonu menších japonských aut a spíše štve, než aby skutečně něčím hrozila.

Radosti
Absolutní spolehlivost motoru 1.6 MIVEC
Solidní výhled z vozu
Odolný podvozek, spolehlivá elektroinstalace
Sedm airbagů ve standardu
Dobrá prostornost
Starosti
Přehnané ceny některých dílů
4x4 pouze s diesely
Porodní bolesti prvních dieselů
Nutnost seřizovat ventilové vůle (1.8/2.2 DI-D)
Slabší filtrace krátkých nerovností
5  /10
58 fotografií
Pokračování testu
Fotogalerie58 fotografií
aaaaa.jpg ASX orig 1.jpg ASX orig 2.jpg

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Test ojetiny Mitsubishi ASX: Na co si dát pozor
  2. Test ojetiny Mitsubishi ASX: Jak jezdí
  3. Test ojetiny Mitsubishi ASX: Verdikt
  4. Test ojetiny Mitsubishi ASX: Fotogalerie
Mitsubishi Outlander 2.268
Rok výroby: 2012
Stav: 173 873 km
Cena: 310 000 Kč
Mitsubishi ASX 1.798
Rok výroby: 2011
Stav: 98 016 km
Cena: 279 000 Kč
Mitsubishi Outlander 1.968
Rok výroby: 2007
Stav: 204 089 km
Cena: 145 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků