Test ojetiny: Mercedes třídy R je komfortní. Servis ale stojí desetitisíce.

Mercedesu třídy R těžko přijdete na chuť pohledem. Svezte se však a objevíte jedno z nejlepších aut na dálkové cesty. Ovšem údržba uhnaných kusů žádá královský rozpočet.

Kapitoly článku:


Za prodejní neúspěch třídy R může spíše forma než myšlenka. Obrovitý crossover vyráběný v zámoří od roku 2005 spolu s technicky spřízněnými modely ML/GL zkombinoval vlastnosti velkých kombi, SUV a MPV – a proti každému z nich ještě nabídl výhody. Erko je o prostoru, pohodlí a uvolněném zdolávání kontinentálních vzdáleností, proto se nebojte hledat delší variantu L.

O 325 mm velkorysejší rozvor zaručuje unikátní prostornost zadní části kabiny (pak je třetí řada sedadel opravdu plnohodnotná) i ještě ladnější překonávání nerovností. Spotřeba ani dynamika se skoro neliší a větší průměr otáčení (12,4 proti 11,7 m) je vzhledem k dálničnímu určení auta nepodstatný.

Co je klíčové?

  • Pozor na vozy dovezené z USA
  • Berte pouze prověřené ojetiny
  • Důkladně prověřte stav. Případné opravy podvozku i převodovek jsou drahé
  • Ne všechny verze mají pohon všech kol
  • Z benzinových motorů má perspektivu jen osmiválec

Vzduchový podvozek je servisně drahý

Většina vozů byla objednána s kompletním pneumatickým odpružením Airmatic (mohlo být i celé klasické odpružení, nebo jen „nivo“ zadní nápravy). Hlavně delší verze „na vzduchu“ je jízdním komfortem takřka srovnatelná s vrcholnou S-Klasse, bohužel po letech i servisními náklady. Výměna všech čtyř pružicích jednotek vyjde ve značce na sto tisíc. Když chcete ušetřit a měnit je postupně, umí to být ještě dražší – každý jednotlivý déle netěsnící měch umí zničit kompresor za dalších dvacet.

Při „alternativním“ servisování nic nebrání použití až o polovinu levnějších repasovaných komponentů, na druhou stranu opuštění značkového zázemí může být dvousečnou zbraní – a to nejen kvůli záruce.

IMG_3344.jpgR 003.jpgR 013.jpg
Diesel (zde bez krytu) ma obrovskou olejovou náplň, proto přežívá i dlouhé intervaly výměny oleje.

Vzácně vídané konvenční odpružení je bezproblémové, přicházíte však o část komfortu i možnost zvýšení světlé výšky. To se hodí, pokud se čtyřkolkou 4Matic (většina prodaných vozů) občas plánujete lehčí terén. Tam pak díky dostatečné světlosti a elektronické imitaci uzávěrek diferenciálů disponuje prakticky stejnými schopnostmi jako na silnici těžkopádnější a žravější ML bez paketu Offroad. Čtyřkolky kromě o litr vyšší spotřeby a zvýšeného opotřebení předních pneumatik nežádají větší výdaje, pokud nepočítáme několik nešťastných kusů podstoupivších kvůli hluku výměnu přední rozvodovky za osmdesát tisíc.

Daleko častěji mají potíže automaty 7G-Tronic. Motory jsou silné, auto těžké (nenaložené průměrně 2,2 t) a trakce mohutných pneumatik na suchém povrchu nekompromisní. Skříň tak dostává pořádně zabrat. Známé jsou spálené lamely prostředních stupňů (nejčastěji zatěžovaných při kick-downu) či přemostění měniče. Vzácněji zazlobí samotné měniče (vibrují) či ovládací mechatronik, jehož čistotu měla podle servisního plánu zajistit vlastně jen jednorázová výměna oleje po prvních 60 000 km. Značkové servisy mění celé převodovky za 120 000 Kč s argumentací, že s případnými opravami u specialistů mají rozporuplné zkušenosti. My bychom se jich báli méně než nákupu na vrakovišti, kde může pověstný zajíc v pytli získat ještě další rozměr. Všechny „větší“ řídicí jednotky uchovávají VIN původního vozu. Pokud byl náhodou kradený a přijedete do servisu k jakékoliv operaci on-line, brzy se u dealera objeví policie žádající o vaše kontaktní údaje.

Třeba starší xenony kupte bez obav, kvůli kalibraci však do servisu stejně musíte. Na postupné „slepnutí“ je lékem stejně jen nový světlomet (rozleštění krytů pomáhá jen částečně), který i v druhovýrobě stojí takřka totéž co originál (pokud jde o adaptivní bixenony). Na faceliftové kusy náhradu ani neseženete, stejně tak drtivou většinu karosářských dílů pro erko budete v e-shopech hledat marně.

Diesel stojí nejméně

Aby nákladů nebylo víc, než je nutné, držte se dieselu. Nese různá označení, vždy jde ale o šestiválcový třílitr. „U starších verzí 280 a 320 CDI častěji řešíme nefunkční klapky v sacím potrubí,“ upozorňuje Radovan Michálek z brněnské společnosti Hošek Motor na jednu z mála bolestí motoru. Mladších variant 300/350 CDI se to údajně netýká. Oprava za 35 000 Kč vyžaduje rozborku horního patra agregátu a výměnu sacího potrubí, což je ještě zlaté proti výměně opotřebených rozvodů u benzinových šestiválců M272 a hodně ojetých osmiválců konstrukčně podobné řady M273. Ty při vyšších probězích navíc výrazněji berou olej.

R 006.jpgR 007.jpgR 005.jpg
Robustní čtyřprvkové zadní zavěšení nevykazuje vůle ani u hodně ojetých exemplářů. Jednodušší zadní měchy jsou výrazně levnější, než ty vpředu.

Ze zážehových motorů lze do ojetiny schválit snad jen R 500 se starým V8 typu M113 (do 2007), který spolehlivostí jakž takž vyvažuje čtrnáctilitrovou spotřebu. Na vzácné R 63 AMG se ani nedívejte, provozní náklady jsou stejně šílené jako ceny specifických dílů (třeba motor stojí přes milion).

Zato běžné verze mercedesu ukazují malý paradox: navzdory některým ukrutně drahým opravám je jejich běžný servis nečekaně levný, zvláště ve značkovém programu pro vozy starší pěti let. Například celá „malá prohlídka“ vyjde i s výměnou devítilitrové olejové náplně dieselu na šest tisíc korun – u leckterého korejského kompaktu dáte víc. Ostatně ceny nejběžnějších prací a spotřebních dílů si lze prohlédnout na mercedesovském webu www.servisnimenu.cz.

Radosti
Vysoký jízdní komfort s odpružením Airmatic
Prostornost, především s delší karoserií L
Variabilita, systém sklápění sedadel
Robustní konstrukce, pasivní bezpečnost
Pohodlné nastupování, výhled
Starosti
Náklady na údržbu hodně ojetých kusů
Vysoká spotřeba
Omezení vyplývající z velkých rozměrů
Komplikovanější ovládání infotainmentu
Málo možností alternativního servisování
6  /10

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je německý výrobce automobilů, autobusů, užitkových a nákladních vozů. Patří do skupiny Daimler AG.

Historie sahá až do roku 1886. Poprvé byla značka Mercedes použita na automobilu v roce 1901, jako Mercedes-Benz v roce 1926.

Mercedes-Benz třídy A • Mercedes-Benz třídy C • Mercedes-Benz třídy E • Mercedes-Benz třídy S • Mercedes-Benz CLA • Mercedes-Benz GLC • Mercedes-Benz GLB-SUV

Doporučujeme

Články odjinud