Test ojetiny: Mercedes GLK je stejně robustní, jak vypadá. Co zkontrolovat?

Mercedes GLK spojil obhroublý design terénní legendy G s pohodlím a servisními náklady lidovějšího céčka. A zdá se, že čas by na tom neměl mnoho změnit.
Seznam kapitol
  1. Ojetý Mercedes GLK: Na co si dát pozor
  2. Ojetý Mercedes GLK: Jak jezdí
  3. Ojetý Mercedes GLK: Verdikt
  4. Ojetý Mercedes GLK: Fotogalerie

GLK vychází z mechaniky minulé třídy C (W 204), o které se značkové servisy jednohlasně vyjadřují jako o nejspolehlivější řadě posledních let. Další výhodou GLK je to, že patří k vůbec nejkomfortnějším zástupcům třídy. Zejména uvolněnější modely před faceliftem (do roku 2012) si komfortem odpružení v ničem nezadají s druhou generací BMW X3, která je v tomto ohledu špičková. O to zajímavější je, že podvozek jinak velmi schopný i na asfaltu spoléhá jen na čistou mechaniku.

Co je klíčové?

  • Vyhnout se benzinovým šestiválcům 280 a 300
  • I základní čtyřkolka je schopná v terénu
  • Zkontrolovat, jestli spodek není poškozen jízdou mimo silnici
  • Zaměřit se na stav automatu
  • GLK uvnitř zdaleka není tak velké, jak vypadá

Jedinou technickou finesou jsou standardně dodávané tlumiče s proměnným útlumem (Agility control), ale opět na mechanické bázi bez elektroniky, což slibuje do budoucna neporovnatelně nižší náklady než u pneumatického pérování větších modelů ML a GL. Vůle v čepech ramen přední nápravy skoro neexistuje ani u kusů s nejtěžšími motory a nájezdem přes 300 000 km, materiál na opravu občas se vyskytujících méně významných vůlí v tyčkách stabilizátoru (kus za 1122 Kč) nebo čelních silentblocích předního ramene (736 Kč) opravíte na poměry prémiové značky doslova za pakatel. U zadní nápravy občas praskne spodní závit pružiny, což lze odhalit spíše pohmatem než podle změny chování. Víc toho věru není, podvozek je zkrátka fortelný a dobře připravený i na horší povrch.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Dvojice spodních ramen vyjde v součtu téměř na jedenáct tisíc, sáhnout na ně ale nebývá třeba. Mění se maximálně čelní silentblok nebo táhla stabilizátoru. Zadní pružiny občas prasknou.

Terénní zkontrolujte

Čisté zadolky sice v nabídce figurovaly (v kombinaci s nejslabšími benzinovými i naftovými čtyřválci), drtivě však vedou trvalé čtyřkolky 4Matic, který se vždy pojí se sedmistupňovou automatikou. Trakce je výborná už u běžné verze, příplatková sada Offroad Technik (poznáte ji podle přidaných tlačítek na středovém panelu) pouze piluje elektronickou pomoc, žádné zásadní změny „na železe“ nečekejte (kromě standardně pevnějšího krytu pod motorem). U modelů před faceliftem dokonce nepřináší ani vyšší světlou výšku.

Testy | Ojetiny | Zajímavosti | Příslušenství | Palivo | Sedany | Mercedes-Benz

Test ojetiny Mercedes-Benz třídy C (W204): Solidní a nesportovní

U ní obecně pozor – výrazně osciluje podle verze: u původních variant GLK to bylo 201 mm u benzinu a 187 mm u dieselu, se sportovním podvozkem (míval standardně 19“, příplatkově 20“ kola) vždy o 20 méně. Novější diesely po faceliftu s ním umějí klesnout dokonce až na 147 mm, což je hodnota donedávna běžná u sedanů střední třídy. Zejména u dovozových kusů (český zákazník své načančané GLK do skutečného terénu málokdy poslal) proto prohlédněte i stav nijak levného výfukového potrubí a u zjevně terénně „postižených“ kusů není od věci ani kontrola geometrie.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Převodovka 7G-Tronic někdy žádá přetěsnění. Pokud úniky nepocházejí od těsnění vany, je třeba skříň hlouběji rozebrat, což s demontáží z vozu obnáší až deset hodin práce.

Zkontrolujte také případnou vůli „kardánku“ přední nápravy. V jeho kříži se umí někdy vytvořit vůle, a když to dlouho neřešíte, může původní dvacetitisícovou částku za nový kardan znásobit přidaná oprava diferenciálu. Úniky oleje ze samočinné převodovky poměrně lacině zvládá řešit i značkový servis, u případných závažnějších problémů (pokud nechcete novou skříň za více než 120 000 Kč) pak asi nezbude než obrátit se na některé specializované firmy opravující převodovky tohoto druhu. Někdy totiž stačí nalepit jen novou lamelu zámku měniče nebo srovnat adaptační hodnoty. Na generálku si ale průběžně raději odkládejte, aspoň vás jednou nepřekvapí.

Výměna řetězu se prodraží

Závady na motorech jsou u GLK velmi zřídkavé, prodejně drtivě převažující diesely jsou mechanicky odolné bez ohledu na počet válců, navíc i nájezdy zde bývají nižší než u jiných řad. Nejčastěji u čtyřválců OM 651 se občas objeví vadné vstřikovače, což je ale i jinde běžná součást života s ojetými common raily. Původní chronicky problémový systém Delphi Piezotec (u dvouturbových variant) by se u značkově udržovaných kusů neměl vyskytovat vůbec, tím méně u českých vozů s šestiletým servisem zdarma. S přeplňovanými benzinovými dvoulitry M274 (od 2013, ale skoro se neprodávaly) je zatím minimum zkušeností, koncepčně starší atmosférické benzinové šestiválce v minulosti vešly do řečí kvůli rozvodům. Nejhoršímu období jejich zrychleného kolabování v důsledku opotřebení kol pohonu vyvažovacích hřídelí (do roku 2007) se GLK vyhnulo.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Masivní dvouřadý řetěz pohánějící rozvody zážehových šestiválců vypadá nezničitelně, přesto se i na těchto motorech někdy musely rozvody měnit

Zbylé problémy s volnějším řetězem či soukolím pohonu vzájemného pohonu vačkových hřídelí už podle slov vedoucího brněnského značkového servisu Radovana Michálka přicházejí mnohem vzácněji a až při skutečně vysokých nájezdech. A protože citlivá elektronika obvykle s velkým předstihem uvrhne vůz do nouzového režimu, v kterém nikdo další tisíce kilometrů nenajezdí, nebývají k tomu přidružené ani žádné významné škody. Oprava přesto nikdy není levnou záležitostí, s výměnou kompletního řetězového rozvodu se obvykle svezou i dosluhující přestavovače vačkových hřídelí a částka i s prací šplhá na devadesát tisíc. Vypadá to hrozivě, podobné peníze však umí stát i nové turbodmychadlo u některých korejských vozů.

Ojetiny | SUV | Audi

Test ojetiny Audi Q5: Prémiové neznamená bez chyb

Ceny nejběžnějšího servisu jsou na poměry prémiové kategorie naopak nadmíru příznivé, zvláště když již ojetina spadá do značkového programu 5+. U testovaného vozu tak například vycházel menší servis typu A včetně výměny sedmilitrové olejové náplně na 4190 Kč, větší (B) s výměnou vzduchového filtru na 5990 Kč, kompletní přední brzdy i s prací na 7990 a zadní 6490 korun. Odpadá tedy důvod vůbec pátrat v druhovýrobě. Protikorozní ochrana je v případě GLK také naprosto bezproblémová, tragické Mercedesovo období definitivně skončilo rokem 2006.

Radosti
Nezaměnitelný styl
Jízdní vlastnosti, komfort odpružení
Vynikající výhled z vozu
Dobrá kondice vozů koupených v ČR
Kvalitní elektroinstalace
Starosti
Kolmější čelní sklo náchylnější na poškození
Slabší podélná prostornost
Vyšší spotřeba u dieselů
Malá světlá výška některých verzí
Velký převod řízení (do faceliftu)
7  /10
47 fotografií
Pokračování testu
Fotogalerie47 fotografií
IMG_5180.jpg IMG_5183.jpg IMG_5185.jpg

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Ojetý Mercedes GLK: Na co si dát pozor
  2. Ojetý Mercedes GLK: Jak jezdí
  3. Ojetý Mercedes GLK: Verdikt
  4. Ojetý Mercedes GLK: Fotogalerie
Mercedes GLK 2.987
Rok výroby: 2009
Stav: 211 080 km
Cena: 330 000 Kč
Mercedes Třídy A 1.498
Rok výroby: 2008
Stav: 126 847 km
Cena: 110 000 Kč
Mercedes Vito 2.148
Rok výroby: 2003
Stav: 280 712 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků