Test ojetiny: Lexus IS je spolehlivý. Pokud to není diesel a manuál.

Lexus IS druhé generace přišel na trh v roce 2005. V prodeji vydržel osm let. Jak funguje jako ojetina?
Seznam kapitol
  1. Ojetý Lexus IS: Na co si dát pozor
  2. Ojetý Lexus IS: Jak jezdí
  3. Ojetý Lexus IS: Verdikt
  4. Ojetý Lexus IS: Fotogalerie

Malý výběr, těsný interiér, nepřesvědčivé naftové verze a značkový servis s průměrnou sazbou osmnáct set na hodinu. Tady někdo cílí na hodně úzkou klientelu. Ne že by ojeté IS nemělo vůbec co nabídnout. Po předchůdci dojmově srovnatelném s BMW E30 z osmdesátých let si druhé vydání skutečně nárokuje prémiovou nálepku. Ovšem tichý interiér, bohatou výbavu a vynikající kvality podvozku si nejlépe vychutnáte se spolehlivým benzinovým šestiválcem, který kupovali jen největší entuziasté. Střední proud vytrvale skuhral po dieselu, a tak Lexus s pompou zčerstva angažoval tehdejší velkou zbraň mateřské Toyoty: naftový čtyřválec 2.2 D-CAT/130 kW s impozantním točivým momentem 400 N.m a revolučním katalyzátorem DPNR pro redukci oxidů dusíku. Slibné papírové předpoklady ale brzy přebila ponurá realita a dnes nelze říct nic jiného, než že neexistuje horší volba.

Co je klíčové?

  • Vyhnout se dieselovým verzím
  • Nekupovat modely s manuálem
  • Kvalita zpracování je nadprůměrná
  • Ceny dílů jsou vysoké a těch z druhovýroby je málo
  • Historii vozu snadno prověříte na www.historievozu.toyota.cz

Hororový manuál

Zaprvé diesel nebyl k mání s automatem. To by nevadilo, kdyby se manuál povedl. Ale nepovedl, proto vás místo vytříbené japonské techniky čeká traktor. Navíc aby byl v reálném provozu trochu použitelný, musí mít takzvaný sportovní diferenciál. U verze 200d (pozdější seškrcená varianta bez DPNR a s výkonem 110 kW) nebyl vůbec, u silnější 220d jen v návaznosti na drahé pakety Sport a Luxury. Se standardním diferenciálem jinak po městě skoro nezařadíte trojku, dvojku zdusíte na prvním kruhovém objezdu a šestku poprvé ochutnáte možná při dálničních 130 km/h, v nichž točí agonických 1900 otáček.

Testy | Lexus

Test Lexus IS250: tělem sportovec, duší pohodář

S kratším sportovním diferenciálem jsou to hodnoty 2500 (do roku 2009), později ale už jen 2200 ot./min. Starší převodový poměr seděl autu nejvíc, váže se však jen k původním nevychytaným motorům Euro 4. Když vás u nich třeba náhodou nepostihnou doskákané styčné plochy bloku motoru a hlavy válců, což v pokročilém stádiu závady znamená opravu novým polomotorem, beztak si spořte na nové vstřikovače.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Benzinový šestiválec je ideální volbou. Předvádí to, co šestiválcové dvanactiventily BMW z osmdesátých let. V nízkých a středních otáčkách pouze ladná plynulost, v úzkém pásmu nahoře pak trochu běsu a hezký tah na branku. Berte ale jen s automatem.

Řídicí jednotky až do roku 2009 nezvládaly adaptaci na průběžnou provozní únavu. Proto již nepatrně (a jinde neznatelně) hůře pracující vstřiky vyvolají řadu problémů od pokuckávání v tahu až po časté regenerace filtru DPF či masívní zanášení okruhu EGR. Zde použité vstřikovače dodnes nejsou plně repasovatelné a ani diesel-servisy je nenabídnou za méně než 13 000 Kč/kus.

Ojetiny | Kombi | Toyota

Test ojetiny: Toyota Avensis - od mercedesu na úroveň laguny

Vše korunuje dlouhá léta nedoladěný systém úpravy spalin, který mimo jiné neumožňuje spustit nucenou regeneraci v dílně – musíte vyjet. Pokud je venku minus dvacet a hustý provoz nedovolí výfuk adekvátně prohřát, může se tím mechanik bavit celou směnu. Od roku 2010 dodávané varianty Euro 5 s vyšším vstřikovacím tlakem a pružnějším managementem jsou výrazně spolehlivější, nic ale nezměnily na vysoké spotřebě, nepříjemném turboefektu ani nedoladěných převodech. Zkrátka si kupte benzinové IS 250. Ale pozor – jen s automatem!

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Lichoběžníkové přední zavěšení je již od pohledu robustní a životnost tomu odpovídá. Škoda občas zlobících předních ložisek. Výměnu náplně v rozvodovce výrobce nařizuje každých 30 000 km.

Setrvačníkové trable

Nebýt dieselů, mohlo být IS klidně nejspolehlivějším autem segmentu. Častěji vídané závady u zbytku vozu jsou prakticky jen dvě. Na jinak odolném podvozku občas odejdou ložiska předních kol, která s nábojem pořídíte za osm a půl tisíce za stranu. Pak je to dvouhmotový setrvačník u benzinového IS 250 s manuálem. Tam šlo přímo o chronickou záležitost, dle zasvěcených zdrojů způsobenou rezonancemi špatně zvolených pružin. O modifikaci originálu se už výrobce nepostaral, po záplavě reklamací raději u tohoto motoru zastavil možnost volby manuálu (od roku 2010). Značkové servisy zoufalým majitelům doporučovaly montáž odolnějšího dílu z druhovýroby, samozřejmě se ztrátou záruky. Ta se už ojetin netýká, cenový rozptyl 20 000 až 60 000 Kč za druhovýrobní setrvačník však za zmínku stojí. Diesely používají odlišný, jeho spolehlivost je srovnatelná s konkurencí.

Radosti
Vynikající jízdní vlastnosti
Brzdy, řízení
Odhlučnění, výbava, kvalitní audio a navigace
Stabilita elektroinstalace
Kvalitní protikorozní ochrana
Starosti
Užrané a nespolehlivé diesely
Podprůměrný manuál
Malá servisní síť, ceny značkového servisu
Stísněná kabina i zavazadelník
Dražší náhradní díly
6  /10
41 fotografií
Pokračování testu
Fotogalerie41 fotografií
IMG_4722.jpg IMG_4724.jpg IMG_4694.jpg

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Ojetý Lexus IS: Na co si dát pozor
  2. Ojetý Lexus IS: Jak jezdí
  3. Ojetý Lexus IS: Verdikt
  4. Ojetý Lexus IS: Fotogalerie
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2005
Stav: 158 540 km
Cena: 95 000 Kč
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2004
Stav: 155 281 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2004
Stav: 164 163 km
Cena: 65 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků