Test ojetiny Kia Sportage II: Zpracováním neohromí, spolehlivostí překvapí

Druhá generace kompaktního SUV Kia Sportage se k zákazníkům dostala v roce 2004. Vyzkoušeli jsme ji jako ojetinu.
Seznam kapitol
  1. Ojetá Kia Sportage: Na co si dát pozor
  2. Ojetá Kia Sportage: Jak jezdí
  3. Ojetá Kia Sportage: Verdikt
  4. Ojetá Kia Sportage: Fotogalerie

Kia Sportage se na evropském trhu objevila poprvé v roce 1993. První generace vozu ještě pocházela ze spolupráce značky s Fordem a Mazdou. To druhá, kterou se budeme zabývat v tomto článku, už je čistě produktem korejského vývoje. Verze označovaná jako JE nebo KM se ukázala v roce 2004 a využila platformu založenou na modelu Elantra, kterou o rok později převzal i technicky spřízněný Hyundai Tucson.

Někteří fanoušci prvního provedení sice naříkali nad ztrátou původní koncepce, která nabídla dokonce redukovanou převodovku, celková kvalita vozu se však výrazně zvýšila. Díky skokovému zlepšení jízdních vlastností na silnici také značka přilákala podstatně širší publikum zájemců. Vůz uspěl i v nárazových testech. Evropská organizace EuroNCAP jej sice nezkoušela, přísné americké NHTS však vydalo velmi dobré hodnocení. Byť pozdější testy ukázaly slabší ochranu při převrácení.

Co je klíčové?

  • Benzinový motor stačí, je přitom velmi spolehlivý
  • Za chrčivé zvuky při rozjezdu většinou může zničená spojka
  • Modernizovaný diesel chronicky nezlobí, zvažte ale, jestli se vyplatí
  • Podle statistik auto patří k nejspolehlivějším v kategorii
  • Auto rezaví výrazně méně, než předchůdce

Ceny prvních modelů padají ke sto tisícům a pěkné kusy pořídíte i za sto padesát, rozhodli jsme se proto Kiu Sportage otestovat jako ojetinu.

Chrčení není konec

Pro zájemce o použitý vůz by mělo být zásadní, že vůz je vlastně velmi jednoduchý. Začněme u motorů, které byly v nabídce tři. Základem, na který bychom se po letech zaměřili, je benzinový dvoulitr řady Beta o výkonu 104 kW. Byť dynamika je spíše průměrná a s autem se díky ostře naladěnému plynu hůře rozjíždí, je to nejjistější volba. Pohonná jednotka je totiž vzorně spolehlivá. I hodně ojeté kusy většinou vyžadují pouze olej a výměnu rozvodů po devadesáti tisících.

Klepněte pro větší obrázek
Benzinový dvoulitr je vzorně spolehlivý. Spotřeba se však běžně pohybuje kolem deseti litrů. Více fotografií naleznete v galerii.

Obdobně je na tom i vidlicový šestiválec, který je výhradně spojen s automatickou převodovkou. Ani zde se běžně nevyskytují potíže, byť dvanáctilitrová spotřeba neodpovídá dynamice. U více ojetých kusů bychom se ale čtyřstupňovému automatu spíše vyhnuli. A to přesto, že ani manuál není bezchybný.

Testy | Kia

Kia Sportage 2.0: do sucha i do vodičky (velký test)

S převodovkou jako takovou potíže nebývají, kamenem úrazu jsou však spojky. Jak už jsme řekli — naladění rozjezdů není optimální a sada rozhodně není předimenzovaná. Pokud neprokluzuje při rozjezdech, projevuje se drnčením v nízkých otáčkách. Mohou za to unavené tlumiče záběru v lamele.

Nadprůměrné diesely

Problém se týká i původního dieselu 2.0 CRDi/83 kW, vyráběného do roku 2006. Ten platí za spolehlivý, občas u něj však dochází k potížím se vstřikovači Bosch - naštěstí je to levně řešitelné. Na druhou stranu se obejde bez filtru pevných částic.

Testy | Ojetiny | Dacia | SUV | Off-roady | Dacia Duster

Test ojetiny Dacia Duster: Co ho nezabije...

Modernější vznětová jednotka o shodném označení, ale s výkony 103 a 110 kilowattů, jej má vždy. A dle našich zkušeností umí při nevhodném užívání zazlobit. Proti starší verzi přinesla modernizovaná verze také standardní instalaci šestistupňové převodovky a dvouhmotový setrvačník. Kultura chodu se zvýšila o třídu, až ale jednou bude nutná výměna, majitel si připlatí. Servisy také hlásí častější problémy s čidly teploty spalin a EGR ventily. Na poměry moderních dieselů však lze přesto motor považovat za nadprůměrně spolehlivý.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Přední náprava častěji trpí na vůle - je však rozebíratelná. Pohon všech kol platí za spolehlivý, je v něm ale třeba pravidelně měnit olej.

Ostatně ani zbytek vozu netrápí výraznější potíže. Od pohonu všech kol, který dodala společnost Borg Warner, se sice občas ozývají podezřelé zvuky, většinou to však lze vyřešit opravnou sadou ložiska vstupní hřídele, která vyjde asi na deset tisíc korun.

A pak už to jsou drobnosti. Pravidelně odcházejí táhla stabilizátorů přední nápravy, která obecně nevyniká nadprůměrnou životností. Čepy i silentbloky jsou však samostatně vyměnitelné.

Radosti
Odolné motory
Většina vozů má pohon všech kol
Nízké ceny
Slušné ceny dílů
Starosti
Nízká odolnost spojky
Malý kufr
Nízká povolená hmotnost vleku
Vyšší spotřeba všech motorů
7  /10
61 fotografií
Pokračování testu
Fotogalerie61 fotografií
DSCF1983.jpg DSCF1988.jpg DSCF1991.jpg

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Ojetá Kia Sportage: Na co si dát pozor
  2. Ojetá Kia Sportage: Jak jezdí
  3. Ojetá Kia Sportage: Verdikt
  4. Ojetá Kia Sportage: Fotogalerie
Kia Carens 1.991
Rok výroby: 2009
Stav: 127 259 km
Cena: 93 000 Kč
Kia Pro-Ceed 1.991
Rok výroby: 2008
Stav: 159 100 km
Cena: 90 000 Kč
Kia Ceed 1.396
Rok výroby: 2012
Stav: 67 097 km
Cena: 174 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

28.  3.  2017 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

28.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků