92
Fotogalerie

Test ojetiny: Jaguar X-Type 3,0i Estate - Mondeo pro náročné

Kapitoly článku:


Diesely a modernizace

Samostatnou kapitolou bylo provedení s objemem sníženým na 2,1 l a výkonem 157 koní (117 kW), jež si muselo vystačit s točivým momentem jen 200 Nm, a to při enormně vysokých otáčkách 4 100 ot./min., co z tohoto motoru činí nepříliš spolehlivou a dýchavičnou jednotku, která se při svižné jízdě navíc projevuje spotřebou paliva na úrovni podstatně silnějších motorů.

P1120676.JPGP1120689.JPGP1120693.JPG
První velkosériové kombi v dějinách značky Jaguar

Na jaře roku 2004 způsobil pod kapotou vozů Jaguar X-Type další revoluci nástup vznětových čtyřválců, prvních dieselů v dějinách značky. A čtenáře jistě nepřekvapí, že šlo o tehdy již z dětských nemocí docela vyléčené vznětové čtyřválce Ford 2,0 TDCi (Duratorq). Původní dvoulitr prošel úpravami u specializované společnosti Ricardo (nové označení Jaguar X404), špičky výkonu 130 koní (96 kW) i točivého momentu 350 Nm zůstaly zachovány, ale zlepšily se jeho odhlučnění či odezva na sešlápnutí plynového pedálu.

O rok později následovala také silnější varianta agregátu Ford Duratorq s objemem 2,2 l a výkonem 155 koní (114 kW). Jaguar X-Type procházel dílčími úpravami průběžně, přičemž regulérního faceliftu se dočkal v roce 2007. V půli roku 2009 bylo oznámeno, že Jaguar X-Type definitivně končí. Na trhu vyloženě nepropadl, celkem se prodalo slušných 350 000 vozů tohoto typu, ale X-Type očekávání nesplnil. Počítalo se totiž s ročním odbytem okolo 100 000 vozů.

Od zastavení výroby modelu Jaguar X-Type se průběžně střídají informace o tom, že se s následníkem této řady počítá a zase nepočítá…

Zkoušený vůz

Kombi Jaguar X-Typ Estate v době svého nástupu na český trh stál opravdu hodně, čímž se importér pokoušel opodstatnit svoji snahu konkurovat touto řadou zavedeným matadorům v podobě BMW 3 Touring a Mercedes-Benz C T. A ceník byl skutečně odvážný, přičemž vůbec nejlevnější Jaguar X-Type Estate 2,0D Classic tehdy stál 1,040 mil. Kč.

P1120698.JPGP1120690.JPGP1120691.JPG
Nápisy ostatním řidičům naznačují, s čím mají tu čest

V následujících letech ceny letěly z pochopitelných důvodů k zemi. Zatímco majitelé prvních vozů Jaguar X-Type po roce 2008 plakali, novým zájemcům na nákup slušně vybaveného auta téhož typu stačila částka méně než poloviční. K testu jsme převzali kombík Jaguar X-Type v tradičním lakování British Racing Green v kombinaci s nejvýkonnějším motorem 3,0 l, automatickou převodovkou a pohonem všech kol.

P1120695.JPGP1120692.JPGP1120639.JPG
Servisní knížka chyběla, dvojice původních klíčů s dálkkovým ovládáním nikoli

Ačkoli postrádal servisní knížku, o nájezdu 121 000 km jsme příliš nepochybovali. Nacházel se v perfektní kondici, v interiéru jsme si všimli snad jen nepatrně sedřeného lakování volantu, nicméně sedadlo řidiče nebylo nijak sesezené, palubní deska ani jiné prvky interiéru nenesly známky většího opotřebení.

Převodovka řadila plynule, pohotově a bez rázů a závěsy kol nejevily nadměrné vůle, takže budoucí majitel se musí připravit snad jen na výměnu zadních kotoučů a desek. Nicméně: stabilizační systém někdy hlásil závadu, parkovací asistent s čidly v obou náraznících pracoval jen když se mu chtělo a „ježek“ řízení automatické klimatizace občas nepříjemně bzučel.

Jaguar X-Type Estate 3,0i AT
Rok výroby2005
Cena zkoušeného vozu (vč. DPH)159 999 Kč
Původ:dovoz
Servisní kniha:ne
Stav tachometru:122 000 km
  
Výbava 
Posilovač řízeníAno
Airbagy7x
El. řízení podvozkuABS, ESP, ASR
Centrální zamykáníAno na DO (2x klíč)
El. ovládání okenAno, 4x, aut.
El. ovládání zrcátekAno
ČalouněníKůže
Výškově stavitelné sedadlo řidičeAno, el.
Stavitelný volantAno, výškově i podélně
Zadní opěradlaDělená a sklopná
TempomatAno
KlimatizaceAno, aut., jednozónová
AutorádioAno, s CD, changerem, Bluetooth a navigací
Přední mlhová světlaAno
Nárazníky v barvě vozuAno
Litá kolaAno, orig.
Xenonové světlometyAno
Palubní počítačAno

Nač si dávat pozor

Ceny zvláště starších a více ježděných vozů Jaguar X-Type jsou dnes nízké a lákavé, ale právě těmto autům by se zájemce o daný model měl širokým obloukem vyhnout. Zvláště zážehové verze totiž nevynikají nijak extrémní spolehlivostí a trvanlivostí, navíc vozy z prvních let trpěly řadou neduhů, z nichž jako vysloveně dětské nelze označovat všechny.

P1120684.JPGP1120598.JPGP1120682.JPG
Vozy Jaguar X-Type vysloveně bezproblémové nejsou

U starších vozů se objevovaly třeba praskliny na transferu, tedy skříni primárního převodu ke kolům zadní nápravy. Potíže bývají také s japonskými pětistupňovými automaty Jatco (R75), v nichž se připalovaly lamely (to může vyústit až v nutnost výměny „škatule“, případně v neméně nákladné přeskládání jejích komponent). Důležité je tedy dbát na pravidelné výměny oleje i filtru, u dalších sérií již byly tyto nedostatky odstraněny.

Nejvýkonnější třílitr, jímž byl opatřen také testovaný vůz na snímcích, vozu zajišťuje vynikající dynamické parametry, ale jako ideální jej doporučit bohužel nelze. Jede krásně (když tedy jede), má úžasný zvuk a spotřeba paliva výrazně nepřesahuje hladiny obvyklé u podobně výkonných agregátů, ale spolehlivý zrovna není.

Ford Mondeo

Ford Mondeo si získal renomé vynikajícím chováním na silnici a v aktuální generaci rovněž obřím vnitřním prostorem. Ford přemýšlí o ukončení výroby tohoto modelu.

Ceny a výbava • Test Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi • Test Ford Mondeo 2.0 Hybrid iVCT • Modernizace

Doporučujeme

Články odjinud