Test ojetiny: Hyundai ix55 není volbou srdce. Spolehlivostí ale překvapí

Kapitoly článku:


Do testu jsme si v AAA Auto zapůjčili kus, který doposud ujel jen 106 tisíc kilometrů. Od pohledu lákal především bohatou výbavou Premium s navigací, ale i vyhřívanými koženými sedačkami.

Ta převodovka

Od prvních metrů nás ohromuje naladění šestistupňové skříně Aisin TF 80SC, kterou známe třeba z velkých vozů Volvo. Při její bezpečné dimenzaci pro točivé momenty do 440 N.m a síle Hyundaiova šestiválce jsme čekali ustrašené prokluzy při každém polechtání plynu a jízdu prostoupenou vytím odlehčovaného motoru. To jsme tedy vedle! Jen se auto odloupne z místa, přemostění měniče zaklapne jako krokodýlí čelist. A už nepustí, nechť si lamely pod přívalem newtonmetrů třeba shoří. Místy k tomu nebudou mít daleko, neboť automatický režim plně reflektuje lokomotivní charakteristiku stroje a klidně i vůči šestiprocentnímu stoupání drží šestku při patnácti stech otáček. Hranici dvou tisíc otáček při pozvolném zrychlování překročí až nad dálničním limitem (při 130 km/h točí 1900 otáček).

IMG_4359.jpgIMG_4368.jpgIMG_4375.jpg
Dojem z prostředí i použitých materiálů výrazně převyšuje standardy menšího ix35. Bezklíčkový přístup je zkombinován s podivným otočným knoflíkem. S lehkou nohou jsme jezdili za osm litrů. Běžný průměr bude o dva více.

Skříň řadí neznatelně a vždy ve správný čas, proto ani nevadí, že tu manuální režim funguje jen jako chvilková předvolba. Oceňujeme rovněž okamžitou reakci na plyn, žádné dvousekundové prodlevy jako třeba u minulé generace Audi Q7 se nekonají. Systematické držení otáček na úrovni zvýšeného volnoběhu je znát i na příznivé městské spotřebě, která nám vyšla dokonce lepší než dálniční (9 vs. 11 litrů).

Poradí si i mimo silnici

Ani s lehčím terénem nemá ix55 žádný problém. Světlá výška je dvacet centimetrů a torzní tuhost zjevně vynikající, stejně jako výhled přes štíhlou příď. Elektromagnetický systém 4x4 působí ve srovnání s prémiovými konkurenty skoro vtipně, je však mimořádně spolehlivý a i s běžnými trakčními asistenty vytváří zdatný celek. V průběhu letního testování nás potěšila přímo neskutečná účinnost klimatizace, která je schopna černou žhnoucí horu plechu v rekordním čase změnit v mrazíkovu „daču“.

IMG_4376.jpgIMG_4377.jpgIMG_4443.jpg
Automaticky připojovaný pohon zadní nápravy lze fixovat tlačítkem - ale jen do 40 km/h. Sedadla třetí řady jsou dostatečně rozměrná, navíc je lze schovat v podlaze.

Jak jsme řekli v úvodu, výbava verze Premium je velice bohatá, ovšem odvětrávaná masážní sedadla, sekvojové výdřevy a jiné milionářské fetiše od ix55 nečekejte, stále je zde patrný odměřenější asijsko-americký přístup ke spotřebnímu výrobku. Skutečnou výtku směřujeme k audiosystému, schovanému kdesi v nepřehledném menu navigace Clarion, týká se však jen vrcholné specifikace. Mechanika ojetiny je v jádru zdravá, což jsme si prověřili i v brněnském dealerství Auto Pokorný. Podle tamních mechaniků by mohla ještě dlouho vydržet.

Hyundai

Výroba automobilů je u jihokorejského Hyundaie jen jednou z částí rozsáhlého, především strojírenského zaměření. Společnost byla založena v roce 1947. V roce 1998 koupila značku Kia.

Hyundai i10Hyundai i20Hyundai i30Hyundai i40Hyundai KonaHyundai TucsonHyundai NexoHyundai Sante FeHyundai GenesisHyundai IONIQ

Doporučujeme

Články odjinud