87
Fotogalerie

Test ojetiny Ford Fiesta 1,4i/AT: bestseller na dosah ruky

Kapitoly článku:


Na silnici

Čím současná Fiesta ve verzi před faceliftem opravdu osloví, to jsou jízdní vlastnosti. Odladění podvozku je sice poměrně tuhé (varianty ECOnetic byly ale ještě tvrdší), nicméně rázy od vozovky filtruje překvapivě kvalitně. Řízení nabízí přiměřený kontakt s vozovkou a příjemně strmý převod, jenž usnadňuje manévrování, brzdy samozřejmě svým účinkem odpovídají velikosti a určení vozu, nicméně jejich náběh je vhodně dávkovaný a dostatečný.

P1180260.JPGP1180262.JPGP1180284.JPG
Testovaný vůz měl ještě konvenční čtyřstupňový automat s kapalinovým měničem

Směrová stabilita vozu je velmi dobrá, stejně jako stabilita v rychle projížděných zatáčkách, zadní náprava jeví tendence k odskakování opravdu až v extrémních podmínkách. Zkoušený vůz při jízdě neobtěžoval žádnými pazvuky od závěsů kol, podvozek byl v opravdu dobrém stavu blízkém novému autu. Nedotáčivost se konstruktérům podařilo udržet v rozumných mezích a za volantem této Fiesty si uvědomíte, že i s malým vozem si můžete užít dynamického svezení.

To je v daném případě omezeno použitým pohonným ústrojím. Při razantním prošlapování plynového pedálu z jednotky dostatečnou dynamiku vyšlapete, ovšem za cenu většího hluku do vysokých otáček vytočeného motoru a dosti vysoké spotřeby. Převodovka řadí „do mechu“ a má přiměřeně rychlé reakce, klasický mechanizmus s kapalinovým měničem zkrátka má stále co říci i v porovnání s dvouspojkovým agregátem, který konvenční automat ve Fiestě po faceliftu nahradil.

Závěrem

Na konci tohoto testu ojeté Fiesty 1,4i AT se vraťme ke srovnání s aktuální Fiestou 1,0i AT, jež po faceliftu zkoušenou verzi nahradila. Co se hlučnosti, zrychlení a pružného zrychlení týče, má mírně navrch přeplňovaná tříválcová novinka, nicméně v ohledu spotřeby paliva to již tak jednoduché není. Jistě, s lehkou nohou a mimo město umí EcoBoost jezdit i pod 4,5 l/100 km, zatímco s čtrnáctistovkou se pod 6 l/100 km nedostanete.

P1180250.JPGP1180268.JPGP1180267.JPGP1180290.JPGP1180289.JPGP1180299.JPG
Fiesta ve své verzi před faceliftem patří k velmi zajímavým nabídkám současného trhu s ojetinami

V jiných režimech ale přichází ke slovu známá skutečnost, že přímovstřikové zážehové turbomotory jezdí v extrémně širokém rozsahu spotřeby. Ve městě sice obě auta jezdila těsně pod hranicí 9 l/100 km, ovšem na dálnici EcoBoost s šestistupňovým PowerShiftem bral v průměru 8,0 l/100 km, přičemž konvenční čtyřstupňový automat se spokojil s necelými 7 l/100 km. Když zkrátka EcoBoostu šlapete za krk, můžete jezdit i přes 10 l/100 km, zatímco s verzí 1,4i AT se přes 9 l/100 km dostanete jen výjimečně.

Zkoušený vůz byl v atraktivní konfiguraci vhodné zejména dámskému publiku a městskému provozu, byť jeho praktičnost omezovala pouze třídveřová karoserie. Cenu 169 999 Kč jsme s ohledem na stav a stáří vozu a jeho výbavu hodnotili jako přiměřenou, podobně výkonnou a vybavenou Fiestu (EcoBoost Powershift) nyní jako novou pořídíte od 369 990 Kč. S vozem na snímcích jsme v rámci testu najeli přibližně 1 100 km bez závad a s kombinovanou spotřebou 7,8 l/100 km.

Fiesty žádnými chronickými neduhy netrpí, zaznamenány byly drobné závady na elektroinstalaci.

Vůz k testu zapůjčila společnost AAA Auto
Autor děkuje vedení ISŠ Automobilní Brno za spolupráci při zkouškách technického stavu testovaného vozu

Technické údaje: Ford Fiesta

Rok • stupeň výbavy
2009 • Titanium
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 388 cm3
Vrtání • zdvih
76,0 mm • 76,5 mm
Stupeň komprese
11,0:1
Nejvyšší výkon
71 kW (96 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 750 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
128 Nm při 4 200 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
13,9 s
Nejvyšší rychlost
166 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 4 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
281 l • 965 l
Objem palivové nádrže
45 l
Hmotnost: provozní • celková
979 kg • 1 119 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
8,9 • 5,1 • 6,5 l/100 km
Rozvor náprav
2 489 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 473 mm • 1 460 mm
Rozměr pneumatik
195/50 R15
Rozměry: délka × šířka × výška
3 950 × 1 787 × 1 481 mm
Rychlostní stupeň/otáčky
50 km/h 3/2 200 ot./min.
90 km/h 4/2 500 ot./min.
130 km/h 4/3 600 ot./min.
Orientační měření hlučnosti
Volnoběh 30 db
50 km/h (4. st.) 60 db
130 km/h (5. st.) 72 db
Zrychlení 0 - 100 km/h Čas
1 14,43 s
2 14,29 s
3 14,33 s
Průměr 14,350 s
60 – 100 km/h
Aut. 8,09 s
Man. 7,36 s
80 – 120 km/h
Aut. 10,59 s
Man. 9,87 s

Ford

Henry Ford založil michiganskou automobilku v roce 1903 a proslul zavedením postupů sériové výroby s využitím montážních linek. Tak vznikl první cenově dostupný vůz: Ford model T.

Ford Fiesta •  Ford Focus • Ford Mondeo • Ford S-Max • Ford Galaxy • Ford C-Max • Ford EcoSport • Ford Mustang • Ford Puma • Ford Kuga • Ford Explorer • Ford Tourneo Courier

Doporučujeme

Články odjinud