Kapitoly článku:
- Ford Fiesta 1,4i/AT v kostce
- Fiesta pošesté, Moderní technika, Rozporuplné motory
- Mezi(polo)generační srovnání, Zkoušený vůz, Technická prohlídka
- Na první pohled, Horší přístup, Pohodlné sezení
- Na silnici, Závěrem, Technické údaje, Naměřené hodnoty
- Fotogalerie
Na první pohled
„Kinetický design“ udělal v době premiéry z Fiesty mimořádně progresivně řešený automobil, jenž v ničem nepřipomínal usedleji řešenou předchozí generaci. S odstupem času lze nastavený styl hodnotit jako nadčasový, takže i po šesti letech vypadá Fiesta stále k světu. Při pohledu na přední část karoserie zaujme výrazná, nízko uložená maska chladiče, jež měla ve stupních Ghia a Titanium (podobně jako mlhovky) chromovaný rámeček.
Ve své době patřila Fiesta k nejextravagantněji střiženým vozům své třídy
U obou nejvyšších výbav najdeme zvláštní hlavní světlomety, jež vynikají samostatnými projektory pro potkávací a parabolami pro dálková světla. V obou případech jsme účinek světlometů ale hodnotili pouze jako průměrný. U zkoušeného vozu se potkávací světlomety rozsvěcovaly samočinně po nastartování. Hned po odemčení se přitom aktivovala parkovací světla, což usnadní orientaci zejména za tmy.
Ani při pohledu zezadu si Fiestu s ničím jiným nespletete
Dynamickým profilem vyniká zejména třídveřová verze, zaznamenáme především výrazně stoupající spodní linii bočního zasklení. Vzadu střecha přechází do standardně dodávaného střešního spoileru a ve spodní části nárazníku si všimneme náznakového difuzoru.
Horší přístup
Nastupování je omezeno díky jedinému páru bočních dveří. Ty jsou velmi dlouhé a těžké a je třeba připravit se na komplikace v omezených prostorech. Na přední sedadla se jinak nastupuje pohodlně, na ty zadní je to již horší, nicméně přední sedla lze posouvat vpřed a jejich opěradla sklápět jedním pohybem. Pásy předních sedadel se dosti pletou pod nohy, nejsou totiž vedeny pod kryty sloupků B.
Zejména přístup k zadním sedadlům je poněkud komplikovaný
Dalším z typických neduhů podobných aut je nutnost výrazně se z předních sedadel natahovat k bezpečnostním pásům. Horší je přístup také k zavazadlovému prostoru s vysokou nákladovou hranou, ale na to už jsme si v době všemožných výztuh a deformačních zón zvykli (mimochodem v testech EuroNCAP Fiesta předloni bez potíží dosáhla na pět hvězdiček a sklidila pochvalu zejména za ochranu chodců).
Pod podlahou zavazadlového prostoru se našlo místo pro dojezdovou rezervu
Objem zavazadlového prostoru nepatří k největším přednostem Fiesty, přesto běžným nárokům kladeným na městský vůz vyhoví. Víko nepostrádá madlo pro zavírání čistou rukou, pod podlahou jsou dojezdové kolo s heverem. Zadní část asymetricky dělených opěráků zadních sedadel postrádá čalounění, v případě potřeby je lze sklápět na sedáky.
Pohodlné sezení
Poněkud rozevlátému stylingu karoserie odpovídá i řešení prostoru pro posádku. Palubní deska má ve spodní části před řidičem i spolujezdcem mohutná vybrání zvětšující prostor pro nohy. Středová konzole nese rozměrné ovladače audiosystému, růžicí uprostřed lze snadno regulovat nejen rádio, ale také další komfortní prvky vozu (informace se zobrazují v displeji v kapličce).
Přední sedadla jsou rozměrná a pohodlná, neunaví v nich ani delší jízda
Neméně přehledné je ovládání ventilace a manuální klimatizace, v interiéru bychom však uvítali více odkládacích prostorů pro drobnosti. Volant má přiměřený průměr a dostatečně tlustý věnec s proměnným průřezem, jenž dobře padne do ruky, na levé příčce je dálkové ovládání rádia.
Pracoviště řidiče je řešeno originálně, avšak účelně a přehledně
Před volantem se nachází dobře stíněný přístrojový štít se samostatnými tubusy pro dobře čitelné stupnice tachometru a otáčkoměru. Uprostřed nahoře je displej palubního počítače, počítadel kilometrů a zařazeného převodu, dole pak palivoměr, nicméně teploměr chladicí kapaliny chybí.
Za tmy je pracoviště řidiče příjemně podsvíceno
Použité obkladové a čalounické materiály jsme hodnotili co do kvality jako průměrné, v místech loktů cestujících vpředu je příjemné textilní čalounění. Loketní opěrky mají k dispozici také pasažéři vzadu, byť pouze plastové. Nezaznamenali jsme žádné pazvuky, a to ani při přejezdu ostrých nerovností.