Kapitoly článku:
A vystupujeme
Dodge Caliber si svého času srdce evropských zákazníků nezískal, takže vozy tohoto typu zůstávají na našich silnicích spíše ojedinělými zjevy. Zřejmě málokdo bude vysloveně toužit po něčem takovém, setkání s ojetinou tohoto modelu musí být srdcovou záležitostí a vzplanutím citů. Nemusíte se přitom bát ceny nebo dostupnosti dílů: motor je Volkswagen a zbytek dílů snadno a za ceny srovnatelné se škodovkami objednáte u dealera Moparu, kterých je po celé naší republice několik.
Model Dodge Caliber v Evropě nevykazuje vyslovené chronické choroby a dle názorů stávajících majitelů jde o robustně postavená a spolehlivá auta. My jsme v rámci testu s vozem na snímcích v rozmanitých provozních podmínkách ujeli takřka 800 km s průměrnou spotřebou 7,8 l/100 km. Ve městě jsme se nedostali přes 8,4 l/100 km a mimo město jsme naměřili 5,4 l/100 km, což jsou hodnoty na danou kategorii dle našeho soudu docela dobré.
Cena zkoušeného vozu nám přišla jako přiměřená. Budoucího majitele nečekají zřejmě žádné rozsáhlejší opravy, a pokud se mu toto auto s celkem čitelnou historií skutečně zalíbí, jistě bude ochoten akceptovat i četné oděrky na karoserii.
Vůz k testu zapůjčila společnost AAA Auto
Technické údaje: Dodge Caliber
Rok • stupeň výbavy
2007 • SXT
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 968 cm3
Vrtání • zdvih
81,0 mm • 95,5 mm
Nejvyšší výkon
103 kW (140 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
310 Nm při 1 750 až 2 500 ot/min
Nejvyšší rychlost
196 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
524 l • 1 339 l
Objem palivové nádrže
51 l
Hmotnost: provozní • celková
1 395 kg • 1 885 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
7,9 • 5,1 • 6,1 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 520 mm • 1 520 mm
Rozměr pneumatik
215/60 R17
Rozměry: délka × šířka × výška
4 415 × 1 800 × 1 535 mm
Stupeň/rychlost | 50 km/h | 90 km/h | 130 km/h |
1 | – | – | – |
2 | 3 200 ot./min. | – | – |
3 | 2 150 ot./min. | 3 900 ot./min. | – |
4 | 1 500 ot./min. | 2 800 ot./min. | – |
5 | – | 2 200 ot./min. | 3 100 ot./min. |
6 | – | – | 2 800 ot./min. |
Orientační měření hlučnosti |
Volnoběh | 49 db |
50 km/h (4. st.) | 56 db |
130 km/h (5. st.) | 64 db |
Zrychlení 0 - 100 km/h | Čas |
1 | 11,37 s |
2 | 10,76 s |
3 | 10,89 s |
Průměr | 11,007 s |
60 – 100 km/h |
3. stupeň | 5,82 s |
4. stupeň | 7,50 s |
80 – 120 km/h |
4. stupeň | 7,73 s |
5. stupeň | 10,40 s |
Názor z branže
Caliber byl jedním ze zakladatelů módní kategorie crossoverů, už z principu tedy šlo spíše výtvor marketingového oddělení, nežli výsledek účelného konstruktérského přístupu. Jeho podvozková platforma sice vycházela z Jeepů Compass a Patriot, pohon všech kol však mohla dostat pouze verze R/T ve spojení s benzínovou dva-čtyřkou a bezstupňovou převodovkou CVT. Té je obecně lepší se vyhnout, její životnost je z technické podstaty problematická. Na čtyřkolku však v Česku ani jinde v Evropě prakticky nenarazíte, a když už, tak jde o americkou verzi.
V bazarech Caliber kupodivu obvykle nebývá odsouzen do role ležáku, i když to není způsobeno ani tak vysokou poptávkou, jako spíše velmi omezenou nabídkou. Vzhled zkrátka prodává a v případě ojetého Caliberu to platí beze zbytku. Nic jiného než svalnatý design karoserie totiž vlastně ani nemohl nabídnout. Interiér působil dle amerických zvyklostí příliš levně, nepomohl ani diesel 2.0TDI převzatý od VW. Ten si v jiných koncernových modelech vysloužil poněkud problematickou pověst, především ve verzi s filtrem pevných částic. Častým (a ve výsledku docela drahým) jevem je u naftové verze opotřebený dvouhmotový setrvačník, který se o výměnu přihlásí rachtáním a vibracemi, a to většinou po dosažení 120 až 150 tisíc kilometrů.
Coby nové auto v Česku Caliber žádným velkým trhákem nebyl, a to navzdory relativně příznivým cenám. Ve statistikách registrací byl, možná překvapivě, řazen do střední třídy, jeho roční prodeje se pohybovaly v řádu maximálně pár desítek. Následkem postupně klesajících prodejů v Evropě i v Americe byla jeho výroba v roce 2011 ukončena. Ceny ojetin nyní začínají okolo 150 tisíc, obvyklá cena solidních pětiletých kusů je 200 tisíc. Běžného zájemce o srovnatelně drahou Octavii však Caliber asi neosloví. V bazarové konfekci Caliber ale výrazně vyčnívá, a tak motivem pro jeho koupi nebývá racionální kalkul, ale obvykle spíše náhlé vzplanutí emocí a touha odlišit se.
Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA Auto