79
Fotogalerie

Test ojetiny Dacia Logan MCV 1,6i: dostupný hangár na kolečkách

Kapitoly článku:


A vystupujeme

S vozem jsme během týdne najeli necelých 600 km a kromě zmíněných prasklých žárovek jsme nezaznamenali žádnou závadu. S ohledem na povahu a určení tohoto vozu je nastavení motoru a zpřevodování pětistupňové převodovky voleno vhodně, převodovka sama ale docela výrazně hučí. Jako optimální cestovní rychlost se jeví hranice 100 km/h, pak už rostou jak spotřeba, tak i aerodynamický hluk, nicméně při našich měřeních hlučnosti jsme výraznější odchylky od standardů v této třídě obvyklých nezaznamenali.

Ve městě jsme jezdili s průměrnou spotřebou pod 10 l/100 km, mimo město není problém pohybovat se okolo 6,8 l/100 km. V průměru za celý test včetně dynamických měření jsme zaznamenali spotřebu 8,8 l/100 km. Pozornosti zájemců o koupi ojeté Dacie Logan MCV doporučujeme zvláště sedmimístné verze se zážehovým motorem 1,6 MPI (kód K7M). Ten sice v otáčkách nejede tak dobře jako jeho šestnáctiventilová verze (K4M), ale je pružnější, hospodárnější a povaze vozu zkrátka odpovídá lépe.

Nejlevnější 1,4 MPI je na celkem těžký vůz s velkou plochou čelní stěny přeci jen poněkud slabší (navíc se k němu zpravidla váže jen základní výbava), zatímco „diesel“ je hodně těžký, zvyšuje opotřebení prvků přední nápravy a auto s ním jezdí jen rovně.

Názor z branže

„Pro ty, kdo ojetinu vybírají především podle poměru ceny a užitné hodnoty, musí Logan MCV představovat neodolatelné pokušení. Při cenách od 80 tisíc lze v dané věkové kategorii těžko vybrat jiné auto, které by poskytlo podobnou kombinaci nízké ceny, velkorysého prostoru a servisní nenáročnosti.

Jednoduchá robustní technika je u vozu tohoto určení velkým plusem, není zde prakticky nic zásadního, co by se mohlo porouchat. Převodovky chrastí a drnčí, což ale není vadou, nýbrž vlastností. S levnými plasty v interiéru, horšími sedačkami, chudou výbavou nebo omezenou pasivní bezpečností se musí počítat. Avšak nejvážnějším následkem nízkých výrobních nákladů je, stejně jako u sedanu, sklon ke korozi, což je věc, kterou český motorista autu neodpustí. Nejen že reznou blatníky a zadní dveře, koroze napadá i podvozkové komponenty.

P1170609.JPGP1170670.JPGP1170674.JPG

Zážehové osmiventily 1,4 a 1,6 jsou díky jednoduché konstrukci považovány za nesmrtelné, daní za jejich nezničitelnost je ovšem mdlá dynamika a na dnešní poměry vysoká spotřeba. Modernější šestnáctiventilová jedna-šestka jede o něco lépe, ale jako nová byla dražší, na trhu ojetin jich je proto málo.

O dieselu 1,5 dCi se toho hodně napsalo v dobrém i ve zlém, většinou záleží na konkrétní výkonové verzi. Pravdou je, že patří k choulostivějším, během let byl však postupně vylepšován a verze použitá v Dacii už je relativně bezproblémová. Vyplatí se u ní preventivně zkrátit intervaly výměny oleje, předepsaných 30 tisíc kilometrů je prostě moc. Také je potřeba připravit se na výměnu dvouhmotového setrvačníku a repasi vstřikovačů Delphi, které jsou hodně citlivé na kvalitu nafty.

Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA Auto

Technické údaje: Dacia Logan MCV

Rok • stupeň výbavy
2007 • Lauréate
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/2 • OHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 598 cm3
Vrtání • zdvih
79,5 mm • 80,5 mm
Stupeň komprese
9,7:1
Nejvyšší výkon
64 kW (87 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
128 Nm při 3 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
13,7 s
Nejvyšší rychlost
167 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 5 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
200 l • 2 350 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 270 kg • 1 810 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
10,6 • 6,5 • 8,0 l/100 km
Rozvor náprav
2 900 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 466 mm • 1 456 mm
Rozměr pneumatik
185/65 R15
Rozměry: délka × šířka × výška
4 450 × 1 740 × 1 639 mm
Stupeň/rychlost50 km/h90 km/h130 km/h
1
23 700 ot./min.
32 400 ot./min.4 400 ot./min.
41 700 ot./min.3 300 ot./min.4 700 ot./min.
52 600 ot./min.3 900 ot./min.
Orientační měření hlučnosti
Volnoběh36 db
50 km/h (4. st.)65 db
130 km/h (5. st.)75 db
Zrychlení 0 - 100 km/hČas
113,96 s
213,77 s
313,80 s
Průměr13,843 s
60 – 100 km/h
3. stupeň9,87 s
4. stupeň11,42 s
80 – 120 km/h
4. stupeň13,47 s
5. stupeň18,14 s

Dacia

Dacia je rumunská automobilka, která od roku patří do skupiny Renault. Byla založena v roce 1966 a už v té době s Renaultem spolupracovala.

V portfoliu Dacie jsou zejména vozy nižší cenové kategorie, například i terénní Dacia Duster, která v roce 2017 dostala již druhou generace.

Dacia LoganDacia Sandero • Dacia Duster • Dacia Lodgy • Dacia Dokker

Doporučujeme

Články odjinud