… a právě tehdy dospěl čas k tomu přestat se Dacii jako pohrobkovi totalitárního dávnověku smát. Logan MCV zabodoval a dodnes má zástupy svých zarytých příznivců.
Kapitoly článku:
První z nové generace
Mezitypy vycházející z někdejší licence Renault 12 nebo řada Nova (krom motoru plně rumunská konstrukce) byly jen intermezzem na pomezí věků, které klidně mohly dopadnout jako polský FSO Polonez nebo naše Škoda Favorit, nebýt ovládnutí silným partnerem. U Dacie se tímto spasitelem stal francouzský Renault, pod jehož křídly hvězda Dacie na trzích rozvojových zemí po celém světě letí vzhůru.
Dacia Logan MCV v našem testu ojetého vozu
Prvním modelem rumunské Dacie postaveným přímo ve francouzském konstrukčním středisku Renaultu poblíž Paříže se stala řada Logan. Vývoj tohoto modelu odstartoval bezprostředně po ovládnutí Dacie Renaultem, tedy v roce 1999, a probíhal pod kódovým označením X90. Logan byl od počátku konstruován jako levné, robustní a jednoduché auto. Ať už si o něm s odstupem času myslíte cokoli, jeho mise se stala úspěchem, který značku Dacia vrátil do hry na mezinárodním poli.
První generace modelu Dacia Logan byla světu představena v červnu roku 2004 jako kompaktní čtyřdveřový sedan a na většině klíčových trhů se objevila ještě před koncem téhož roku. Po čtyřech letech se Logan dočkal decentního faceliftu, ovšem to už se vyráběl v pěti karosářských verzích, tedy také jako hatchback Dacia Sandero, užitkové Logan Van a Logan Pick-Up a velkoprostorový Logan MCV. Právě poslední ze zmíněných provedení je jistě nejzajímavější a my jsme si je vybrali pro tento test ojetiny.
Logan MCV byl představen na pařížském autosalonu v roce 2006 a výrobce tehdy prapodivnou zkratku za jménem (samozřejmě jedna z mnoha variací na MPV) vykládal jako „Multi Convivial Vehicle“. Tím u Dacie asi chtěli celkem optimisticky poukázat na to, že užívání tohoto auta bude pro jeho majitele radostí.
Raritní proporce
Pravda je ale spíše taková, že Dacia Logan MCV je robustní, mimořádně prostorný soumar pro tu nejtěžší službu v nejrozmanitějších podmínkách, který ale příliš emocí nebudí. Logan MCV se již nevyrábí a na jeho místo nastoupil podobně koncipovaný model Dacia Lodgy vyvedený do samostatné řady, nová Dacia Logan MCV, představená letos v Ženevě, totiž bude konvenčním, maximálně pětimístným kombíkem.
V hlavní roli jednoduchost
První Dacia Logan MCV byla k mání v pětimístném, nebo sedmimístném provedení a oproti výchozímu sedanu byla o 203 mm delší (4 450 mm), ovšem zároveň stanula na podvozku s rozvorem náprav prodlouženým o 270 mm na plných 2 900 mm, což je například o 172 mm více než u Peugeotu Partner a o 139 mm více než u Škody Superb. Díky těmto skutečnostem nemá vůz svými proporcemi dodnes konkurenci. Ne že by šlo o něco světoborného, ale pokud hledáte automobil podobných vlasntostí, nemáte zkrátka jinou volbu.
Nabídka čtyřválcových pohonných jednotek Renault byla pro MCV podobná jako u výchozí Dacie Logan (bez těch nejslabších). Základem byl agregát 1,4 MPI/55 kW, náročnější zákazníci mohli volit z verzí 1,6 MPI a 1,6 16V s výkonem 64, resp. 77 kW. Zkrátka nepřišli ani zastánci vznětových motorů, ti mohli sáhnout po celkem moderní jednotce 1,5 dCi/50 kW. Produkce řady Logan první generace na některých trzích probíhá dodnes, milionová hranice prodaných vozů přitom padla již v roce 2010.
V době svého uvedení na český trh stálo základní pětimístné provedení Dacia Logan MCV s motorem 1,4 MPI 235 900 Kč, nejdražší MCV se sedmimístným interiérem, výbavou Lauréate a vznětovým motorem pak zákazníka přišlo na 341 900 Kč. Žádná láce, ale je třeba uvědomit si, že to bylo ještě v době předcházející „krizi“ a s ní spojenému propadu cen. Následnické Lodgy se silnějším motorem a lepší výbavou tak dnes koupíte od 224 900 Kč.
Zkoušený vůz
K testu jsme převzali Dacii Logan MCV vyrobenou v roce 2007, tedy hned z kraje zahájení výroby. Jak naznačuje poznávací značka, vůz byl jako nový prodán v Brně, kde také dosud sloužil. Přiložena k němu byla servisní knížka s vcelku realistickými údaji, poslední prohlídkou v autorizovaném servise podle ní prošel loni v prosinci, kdy měl na svém tachometru necelých 59 000 km.
Škrábance a důlky byly hlavně na kapotě vozu
Na začátku našeho testu, který probíhal ve druhé polovině srpna, měl tento Logan MCV najeto něco přes 62 000 km a byl ve velmi dobré kondici. Podvozek nevykazoval vůle, přední brzdové kotouče byly rovnoměrně opotřebeny a i destičky na nich ještě něco vydrží. Motor startoval bez pazvuků za všech podmínek, převodovka řadila dobře a ani spojka nejevila známky nadměrného opotřebení.
Ke zkoušenému vozu byla přiložena řádně vedená servisní knížka, ale jen jedna sada klíčů
Na karoserii nelze přehlédnout drobná poškození (zvláště pak podivné škrábance a důlky v kapotě), žádný z dílů ale zřejmě nebyl dosud opravován. Ocenili jsme slušnou výbavu tohoto Loganu MCV, v níž nechybí snad nic, co by méně náročný řidič mohl postrádat. Kromě dodatečně zatmavených oken v zadní části karoserie (s atestem) tak zmiňme třeba centrální zamykání na dálku, elektrické ovládání předních oken a zrcátek, klimatizaci s manuální regulací či palubní počítač.
Dacia Logan MCV 1,6 MPI Lauréate | |
Rok výroby | 2007 |
Cena zkoušeného vozu (vč. DPH) | 129 999 Kč |
Původ: | ČR |
Servisní kniha: | Ano |
Stav tachometru: | 63 000 Km |
Další záznamy: | zamykání zpátečky |
| |
Výbava | |
Posilovač řízení | Ano |
Airbagy | 2x |
El. řízení podvozku | ABS, EBD |
Centrální zamykání | Ano, na DO |
El. ovládání oken | Ano, 2x |
El. ovládání zrcátek | Ano |
Čalounění | látka |
Výškově stavitelné sedadlo řidiče | Ano |
Stavitelná bederní opěra | Ano (nefunkční) |
Stavitelný volant | Ne |
Zadní opěradla | Dělená a sklopná |
Tempomat | Ne |
Klimatizace | Ano, man. |
Autorádio | CD, MP3, USB |
Bluetooth | Ne |
Navigace | Ne |
Přední mlhová světla | Ano |
Nárazníky v barvě vozu | Ano |
Litá kola | Ne |
Xenonové světlomety | Ne |
Denní svícení | Ne |
Palubní počítač | Ano |
Kožený potah volantu | Ne |
Vyhřívaná sedadla | Ne |
Vyhřívaný volant | Ne |
Parkovací asistent | Ne |
Start/stop systém | Ne |
Metalíza | Ano |