Kapitoly článku:
- Nové zaměření, Bezpečnost a spolehlivost, Nač si dávat pozor a Hydractive bez potíží
- Zkoušený vůz, Porovnání s konkurencí, Facelift částečně pomohl
- Omlazení také uvnitř, Zavazadelník využívá možností…, Rozporuplný motor, Na silnici
- A vystupujeme, Očima odborníka, Technické údaje, Naměřené hodnoty
- Kompletní fotogalerie
A vystupujeme
I přes své jasné konstrukční stáří je Citroën C5 Break stále zajímavou volbou pro zákazníky žádající prostor, komfort a bezpečnost za malé peníze. Celkově vzato vám jistě nebude vadit absence barevných dotykových obrazovek a dalších módních výstřelků. Dílů z druhovýroby je na trhu dostatek a naprostý nezájem gangů zlodějů aut je jen třešničkou na dortu.
Citroën C5 Break je působivým vozem řady předností i neduhů
Citroën C5 Break je prostorný, elegantní a univerzální vůz, jenž poslouží při každodenní přepravě dětí do školy, jakož i při cestách na dovolenou nebo přepravě materiálu pro stavbu domu. Během našeho testu jsme s tímto vozem bez jakýchkoli potíží a závad najeli bezmála 1 000 km při průměrně spotřebě 7,8 l/100 km.
Ve městě jsme jezdili za 9,0 l/100 km, na dálnici za 7,2 l/100 km a v klidném mimoměstské provozu jsme se s vypětím sil dostali i pod 6,0 l/100 km. Hodnoty to nejsou nikterak působivé (1,6 HDi jezdí za daleko méně a dynamikou provozu nijak extrémně nezaostává), ale v podstatě odpovídají povaze vozu a jeho dynamickým vlastnostem.
Vůz k testu zapůjčila společnost AAA Auto
Očima odborníka
Zatímco v Česku „cé-pětka“ prodejní rekordy nikdy netrhala, v zahraničí našlo překvapivě velké procento prodaných vozů uplatnění ve firemních flotilách. Na tuzemský trh ojetin se tato auta většinou dovážejí nejen z domovské Francie, ale také z Belgie či Holandska po ukončení operativního leasingu, a to zpravidla po 3 až 4 letech provozu. Vzhledem k předchozímu využití v roli služebního auta je vzácností, když se na trhu mezi těmito importovanými exempláři podaří objevit vůz s nájezdem nižším než (skutečných) 100 tisíc kilometrů.
V zahraničí však tyto vozy zpravidla dostávaly nešizený značkový servis, a proto se v případě koupě od důvěryhodného prodejce není třeba obávat ani vozu, který má za sebou více než 150 tisíc kilometrů s věrohodně doloženou servisní historií. Hlavním argumentem pro koupi ojetého Citroënu C5 namísto mnohdy předražených Octavií či Passatů je vedle výhodné pořizovací ceny především nepřekonatelný komfort jízdy, který ve střední třídě nemá obdoby.
Typický návštěvník bazaru, který překoná prvotní nedůvěru vůči značce a pln nadšení z nízké ceny se nechá zlákat k předváděcí jízdě, rychle propadne kouzlu hydropneumatického podvozku Hydractive. Ten byl u testované první generace C5 obsažen již ve standardu (na rozdíl od současné druhé generace modelu, kde se jedná o příplatkovou položku). Právě atypický systém odpružení je však tím, co řadu lidí při výběru ojetiny od C5 odradí.
Přitom se však jedná a léty prověřené a dostatečně spolehlivé řešení. Nakonec i sám výrobce poskytoval na systém odpružení záruku 5 let nebo 200 tis. Km. Obvykle jedinou věcí, která se řeší, je výměna pružicích jednotek („koulí“) po ujetí zhruba 200tis.km. Opotřebení se projevuje výrazným ztvrdnutím podvozku a výměna koulí na celém autě v praxi nevyjde o moc dráž než v případě konvenčních tlumičů.
Užitečnou „vychytávkou“ u verze kombi je možnost dočasně snížit výšku zadní části auta pomocí tlačítka umístěného v kufru, což může přijít vhod při nakládání těžších a objemnějších předmětů. Navzdory všeobecnému očekávání se Citroën C5 v našich bazarových končinách prodává velmi dobře. Jednoznačně nejvíce žádanou variantou je kombi s dieselovým motorem v cenovém rozmezí 100 – 150 tis. Kč. Citroën C5 láká zákazníky především kvůli relativně nízké tržní ceně, která je vždy minimálně o 30 - 60 tis. Kč nižší než v případě stejně starých, srovnatelně velkých a podobně vybavených modelů německé produkce.
Vozy z počátku výroby (2001) se dnes v rozumném stavu dají pořídit již lehce pod 70 000 Kč. Vozy po faceliftu (2005) startují na hranici 100 tisíc. Exempláře z posledních let výroby se mění majitele za částky okolo 250 tisíc. Nejčastějšími a zároveň ideálními pohonnými jednotkami jsou u vozů po faceliftu 1.6 HDI a 2.0 HDI (100 kW). Absence jakéhokoliv zájmu zlodějů dokáže částečně vynahradit horší zpracování či zlobící palubní elektroniku.
Stejně jako skoro u každé moderní dieselové ojetiny je však potřeba počítat s hrozbou drahých komplikací v podobě ucpaného filtru pevných částic, opotřebených vstřikovačů či unaveného dvouhmotového setrvačníku.
Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA Auto
Technické údaje: Citroën C5 Break
Rok • stupeň výbavy
2007 • Exclusive
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 997 cm3
Nejvyšší výkon
100 kW (138 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
320 Nm při 2 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
12,1 s
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
563 l • 1 658 l
Objem palivové nádrže
66 l
Hmotnost: provozní • celková
1 532 kg • 2 132 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
7,8 • 5,0 • 6,0 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 528 mm • 1 495 mm
Rozměr pneumatik
215/55 R16
Rozměry: délka × šířka × výška
4 839 × 1 780 × 1 513 mm
Stupeň/rychlost | 50 km/h | 90 km/h | 130 km/h |
1 | – | – | – |
2 | 3 200 ot./min. | – | – |
3 | 1 900 ot./min. | 3 600 ot./min. | – |
4 | 1 400 ot./min. | 2 500 ot./min. | 4 000 ot./min. |
5 | – | 1 900 ot./min. | 3 200 ot./min. |
6 | – | 1 700 ot./min. | 2 400 ot./min. |
Zrychlení 0 - 100 km/h | Čas |
1 | 12,92 s |
2 | 12,87 s |
3 | 12,27 s |
Průměr | 12,687 s |
60 – 100 km/h |
3. stupeň | 6,78 s |
4. stupeň | 8,78 s |
80 – 120 km/h |
4. stupeň | 8,90 s |
5. stupeň | 11,25 s |